14 December 2005, 16:00
ok, toevallig vond ik hier wat meer over omdat we het elders over die rode 262C hadden van Pehr G. Gyllenhammar. En doorlezend op http://www.volvo200.org vond ik dit:
http://www.volvo200.org/volvo/gyllenhammar.htm
mooi man! Maar dr staat nog niet bij waarom ze niet gewoon de oude lijn 6 hebben overgenomen.
Citaat:Ondertussen moest er echter wel een andere auto op de markt komen. Besloten werd om met behulp van de VESC de 100-serie, die 400 miljoen kronen had gekost, ingrijpend door te ontwikkelen tot de 200-serie met in eerste instantie alleen een viercilinder motor. Ook al vond Pehr G. Gyllenhammar de 164 niet een echte prestige-auto, toch moest ook de 200-serie een zescilindermotor krijgen. Daarom stuurde hij de van Saab afkomstige Rolf Mellde de wereld in op zoek naar zo'n motor. Rolf Mellde vond het door Peugeot en Renault opgezette motorenbedrijf een interessante samenwerking vanuit technisch oogpunt bekeken. Besloten werd om met Peugeot en Renault mee te doen. Op deze manier hoefde Volvo zelf geen eigen V6-motor te ontwikkelen. Volgens Pehr G. Gyllenhammar was de samenwerking bijzonder goed.
http://www.volvo200.org/volvo/gyllenhammar.htm
mooi man! Maar dr staat nog niet bij waarom ze niet gewoon de oude lijn 6 hebben overgenomen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"