9 June 2009, 19:22
korre schreef:Wanneer de temperatuur niet omhoog gaat(+- 1/4 ), klopt het dan ook dat de ventilator(viscokoppeling) veel aangaat?
Het gaat over een B200K.
Bij deze wordt er dan toch niet meer benzine ingespoten omdat het een carburator is en kan het dan uiteindelijk kwaad om dit probleem zo te laten?
nee, de fan gaat aan door een thermostaatje aan de voorkant van de koppeling. als er warme lucht langs stroomt gaat de fan harder meedraaien. Lijkt me dat deze dus vast zit, niet de bedoeling. fan loopt veel te veel mee, motor blijft relatief koud. maar met alleen een vastzittende fan blijft de motor niet zo koud, de thermostaat zal ook wel open blijven staan. de oude volvo's met de starre fan (amazon/140/vroege 240 en andere oude modellen) komen ook netjes op temp met een altijd mee draaiende fan.
zo laten kan. zo kan ik ook doorrijden met lekke banden en kokosnoot-olie in de motor. dat zou ik doen wanneer ik in Afrika zou zitten, niet in een land als NL met vele leveranciers met goedkope onderdelen.
maw, ik zou het fixen. voor de zekerheid een thermostaatje er in, andere koelvin van de sloop.... zal wel schelen in verbruik (ontstekings timing is bij sommige carb modellen ook temp afhankelijk, en zal ie de brandstoftoevoer niet meer stoppen bij op de motor remmen etc). verkeerde zuinigheid.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni