29 June 2009, 11:09
Als je jezelf een goede beitel wilt aanschaffen weet ik nog wel een HELE GOEDE;
Midlock 1220-G dat is een hele sterke platte beitel.
hoewel de site van midlock er expliciet bij vermeld dat het alleen voor dun plaatwerk is sla ik er in de praktijk rustig M8 bouten de kop mee af!
UITERAARD GEBRUIK JE ALTIJD EEN VEILIGHEIDSBRIL BIJ DAT SOORT ACTIES
ook even opletten waar de afgehakte delen heenvliegen, een M8 kop is altijd goed voor een ruit als hij loskomt door hakken.
Maar terug naar het plaatwerk; door z'n slanke vorm uitermate geschikt voor plaatwerk en door z'n sterkte lang scherp.
Dan hebben we nog de puntlasboren,duur en breken nog wel eens.
Ik boor soms gewoon kleine gaatjes van 3mm in de puntlas en neem vervolgens een oude boor 6-8 die ik als een soort freesje slijp.
D.W.Z. een platte kant op de kop met in de ziel nog net een puntje dat als centrering in het voorgeboorde gaatje valt.
De platte kant geef je een snijhoek en dat geeft goedkoop goed resultaten.
Bij al die verspanende bewerkingen is het goed om een kwaliteits-snijolie of pasta te gebruiken!
De standtijd van je gereedschap wordt meer dan verdubbeld. Een goed maar dure is; Rocol maar met een knijpfles ter grotte van een colablikje doe je de rest van je leven.(als je er niet overheen rijdt, uitleent, omstoot etc.) ;D
Wat je ook kunt doen is de puntlas helemaal wegboren, gaat een stuk sneller en het moet gek gaan als later met het samenvoegen precies 2 gaten tegenover elkaar komen te liggen.In dat geval nog geen ramp,gewoon dichtlassen.
Wat de voor-ruiten betreft, ik heb m'n '78 voorruit rondom preventief volgespoten met kit(zwarte kleef-en dicht van Wurth)
De sponning mooi glad afgestreken met de bedoeling e.e.a. zo te laten.
Het zag er superstrakgestroomlijnt uit en dus OERLELIJK!(helaas geen foto's van)
Maar toen????De sierlijst heeft clipjes nodig die om het raam grijpen dat net was dichtgekit (en uitgehard) >
Ik heb toen met dezelfde kit het raamrubber met chrome sierlijst er gewoon op vast gekit.
Eerst de zaak goed ontvet, rubber uitgecentreerd op voorruit/carrosserie en vastgeplakt tegen verschuiven d.m.v. schilderstape.
Vervolgens op div. plekken een flinke dot kit gespoten en aangedrukt met latten,spanbanden etc.(volvo heeft trouwens een heel frame om een raam in de sponning te fixeren, zal wel een dit kosten!!! , denk niet dat veel dealers het hebben.......)
De uitstulpende kit weggeschept en met oplosmiddel verwijderd, resultaat; goed aanliggende sierlijst/rubber en de wetenschap dat de sponning veilig "volgestort" ligt met kwaliteitskit.
Ik hoop at je er wat aan hebt, anders mooi zonde van onze tijd geweest zo'n verhaal.
Midlock 1220-G dat is een hele sterke platte beitel.
hoewel de site van midlock er expliciet bij vermeld dat het alleen voor dun plaatwerk is sla ik er in de praktijk rustig M8 bouten de kop mee af!
UITERAARD GEBRUIK JE ALTIJD EEN VEILIGHEIDSBRIL BIJ DAT SOORT ACTIES
ook even opletten waar de afgehakte delen heenvliegen, een M8 kop is altijd goed voor een ruit als hij loskomt door hakken.
Maar terug naar het plaatwerk; door z'n slanke vorm uitermate geschikt voor plaatwerk en door z'n sterkte lang scherp.
Dan hebben we nog de puntlasboren,duur en breken nog wel eens.
Ik boor soms gewoon kleine gaatjes van 3mm in de puntlas en neem vervolgens een oude boor 6-8 die ik als een soort freesje slijp.
D.W.Z. een platte kant op de kop met in de ziel nog net een puntje dat als centrering in het voorgeboorde gaatje valt.
De platte kant geef je een snijhoek en dat geeft goedkoop goed resultaten.
Bij al die verspanende bewerkingen is het goed om een kwaliteits-snijolie of pasta te gebruiken!
De standtijd van je gereedschap wordt meer dan verdubbeld. Een goed maar dure is; Rocol maar met een knijpfles ter grotte van een colablikje doe je de rest van je leven.(als je er niet overheen rijdt, uitleent, omstoot etc.) ;D
Wat je ook kunt doen is de puntlas helemaal wegboren, gaat een stuk sneller en het moet gek gaan als later met het samenvoegen precies 2 gaten tegenover elkaar komen te liggen.In dat geval nog geen ramp,gewoon dichtlassen.
Wat de voor-ruiten betreft, ik heb m'n '78 voorruit rondom preventief volgespoten met kit(zwarte kleef-en dicht van Wurth)
De sponning mooi glad afgestreken met de bedoeling e.e.a. zo te laten.
Het zag er superstrakgestroomlijnt uit en dus OERLELIJK!(helaas geen foto's van)
Maar toen????De sierlijst heeft clipjes nodig die om het raam grijpen dat net was dichtgekit (en uitgehard) >

Ik heb toen met dezelfde kit het raamrubber met chrome sierlijst er gewoon op vast gekit.
Eerst de zaak goed ontvet, rubber uitgecentreerd op voorruit/carrosserie en vastgeplakt tegen verschuiven d.m.v. schilderstape.
Vervolgens op div. plekken een flinke dot kit gespoten en aangedrukt met latten,spanbanden etc.(volvo heeft trouwens een heel frame om een raam in de sponning te fixeren, zal wel een dit kosten!!! , denk niet dat veel dealers het hebben.......)
De uitstulpende kit weggeschept en met oplosmiddel verwijderd, resultaat; goed aanliggende sierlijst/rubber en de wetenschap dat de sponning veilig "volgestort" ligt met kwaliteitskit.
Ik hoop at je er wat aan hebt, anders mooi zonde van onze tijd geweest zo'n verhaal.

