12 July 2009, 20:07
Hmmm, ik had wel gehoopt hier een schakelingetje te vinden
:-\
Overigens ben je er niet met alleen een diode, je moet dan ook een flinke weerstand plaatsen. Daarnaast is de enkele lamp alleen voor 5W gedacht, daar past eigenlijk geen 21W in...wellicht kan je wel de voet overzetten maar dan hou je hetzelfde probleem m.b.t. de passing.
Ik heb de Zweedse schakeling voor Observation Light, ook wel DayRunningLight...toen ik op de 21W een LED wilde bouwen ontdekte ik dat de lampen raar geschakeld worden:
De 21W krijgt 9V en de 5W 3V, het levert wel een normaal lichtbeeld....In mijn schema raak ik de draad kwijt :o De OL loopt naar de defecte gloeilamprelais en dan naar de lichtschakelaar....
Ik overweeg voor LED een LM317 op de 21W te testen(Werkt vanaf 9V en hetzelfde met een hogere weerstand voor het stadslicht. Dan hou ik de rest orgineel. ;D
Suc6
:-\ Overigens ben je er niet met alleen een diode, je moet dan ook een flinke weerstand plaatsen. Daarnaast is de enkele lamp alleen voor 5W gedacht, daar past eigenlijk geen 21W in...wellicht kan je wel de voet overzetten maar dan hou je hetzelfde probleem m.b.t. de passing.
Ik heb de Zweedse schakeling voor Observation Light, ook wel DayRunningLight...toen ik op de 21W een LED wilde bouwen ontdekte ik dat de lampen raar geschakeld worden:
De 21W krijgt 9V en de 5W 3V, het levert wel een normaal lichtbeeld....In mijn schema raak ik de draad kwijt :o De OL loopt naar de defecte gloeilamprelais en dan naar de lichtschakelaar....
Ik overweeg voor LED een LM317 op de 21W te testen(Werkt vanaf 9V en hetzelfde met een hogere weerstand voor het stadslicht. Dan hou ik de rest orgineel. ;D
Suc6
[img][/img]