29 July 2009, 10:27
stijn schreef:heren, even begrijpend lezen
Ik wil geen o-plaat! Dat is alleen fijn om nog naar de wagen te kijken en hem op de show&shine van ÃÂÃÂn of ander eventje te zetten.
Maar ik vroeg me af of het bereiken van de oldtimer-leeftijd een grote verandering in taks en verzekering met zich meebrengt? Of blijven deze ongeveer gelijk alsof hij 24 jaar is??
edit: @belg, ik heb het even opgezocht, 25 jaar = oldtimertaks (25euro), geen onderscheid tussen o-plaat (eenmalige soepele keuring + beperkingen) of gewone plaat (jaarlijkse keuring)
Waarschijnlijk wou je dat met je antwoord duidelijk maken? ;D
Klopt, van zodra je wagen 25 jaar oud is (behalve motorfietsen en vrachtwagens; 30 jaar) betaal je sowieso maar een forfaitair bedrag aan wegenbelasting. Iets rond de 28 euro.
Daarbuiten beslis je hoe je de wagen inschrijft; O-plaat; ÃÂÃÂnmalige keuring ÃÂn rij-beperkingen, of gewone plaat; jaarlijkse keuring en geen rij-beperkingen.
Wel is het perfect mogelijk om via de verzekering gunstige tarieven af te sluiten voor je oldtimer, ook al staat ie op gewone plaat. Je kan 'm bv. als 'classic' verzekeren. Voorwaarde is wel; dat je oldtimer dagelijkse platen heeft en (vaak) moet je al een andere wagen normaal verzekerd hebben, zodat de classic als (tweede) bijkomende wagen verzekerd wordt. De verzekering kan dan nog wel bepaalde rij-beperkingen opleggen (bv. geen woon-werkverkeer), maar op deze wijze kan je je 25-jaar oude auto die niÃÂt op O-platen staat, wÃÂl heel goedkoop maken.


