9 August 2009, 16:16
DopdeDouwer schreef:In mijn tank zit benzine van minstens 3 jaar oud. Daar start en loopt de auto nog steeds prima op (met gare carb en al). Gezond is anders.
Hoe moderner de motor (injectie, hoge druk en dunne leidinkjes etc) hoe gevoeliger die wordt voor oude meuk in de tank, daar heb je zeker gelijk in.
Zeker als je het hebt over benzine die lang in de carb heeft stilgestaan. Dat is erg vervelend (dikke drab).
Verstopte benzinefilters bij de carb. en een vieze carb is het enige wat ik heb meegemaakt (met brommers, buitenboordmotoren, aggregaat'en en andere lang stilstaande motoren) wat betreft oude benzine. Dus voor je de auto wegzet de carb eerst leegmaken (overschakelen op lpg bijvoorbeeld), en je komt een heel eind.
Men doet gauw zo moeilijk over oude benzine...ik zou bijna denken dat er een verkooppraatje van benzineverkopers achter zit.
Ik heb toch eerst stil gestaan met een 940 omdat de LPG-installatie weigerde en de benzine tÃÂ oud was om de auto erop lopend te krijgen was.
Idem met een oud Dafje dat we werkend probeerden te krijgen: na lang klooien werkte het wel, alleen vond de buurt de geur allesbehalve leuk. ;DToen ik m'n 144 kocht zat er ook oude benzine in en had die garage/handelaar er moeite mee om 'm werkend te krijgen. Na een kwartiertje lukte 't echter wel maar zat er nog maar een liter in. Dat waren de engste 6 kilometers (richting pomp) die ik ooit gereden heb. Toen volgegooid met goede benzine en zonder troubles naar huis kunnen rijden.

