15 August 2009, 22:04
Chippen is niet aan de orde. Ik heb nog een 740 tic als "hobby-auto". Als ik wil chippen wordt de 740 gechipt.
Belastingvrij rijden is echt geweldig wanneer je oldtimer ook betrouwbaar is. De 244 kon wel wat onderhoud gebruiken. Leuke wagen die je voor weinig geld als doe-het-zelver op de weg kunt houden, maar ik heb er te weinig tijd meer voor. Op een gegeven moment is het mooi geweest. De 740 vind ik een hele bijzondere wagen. Deze wagen koester ik en zal uiteindelijk in zeer goede staat worden gebracht. Toch rijdt de 740 tic duurder als belastingvrije (vanaf dec.) auto op benzine, dan de v70 bi-fuel. Het omslagpunt ligt dan wel bij 1400 km per maand. Onderhoudskosten heb ik dan niet meegerekend.
Voor het onderhoud van de V70 reken ik gemiddeld 1000 euro per jaar aan onderhoudskosten. Kan natuurlijk altijd een dure reparatie tussendoor komen, maar kijkend naar de 850 van mijn pa (in principe zelfde motor) heb ik alle vertrouwen in de techniek die volvo in deze auto's heeft toegepast. Wellicht dat ik zelf nog de remschijven en -blokken zou kunnen vervangen, of een keer een filterwissel, maar belangrijk is dat het onderhoud goed geregistreerd blijft. Eerstvolgende groot onderhoud zal ik met de kerst laten uitvoeren. Tot die tijd is het slechts vloeistof/olie-peil controleren.
Belastingvrij rijden is echt geweldig wanneer je oldtimer ook betrouwbaar is. De 244 kon wel wat onderhoud gebruiken. Leuke wagen die je voor weinig geld als doe-het-zelver op de weg kunt houden, maar ik heb er te weinig tijd meer voor. Op een gegeven moment is het mooi geweest. De 740 vind ik een hele bijzondere wagen. Deze wagen koester ik en zal uiteindelijk in zeer goede staat worden gebracht. Toch rijdt de 740 tic duurder als belastingvrije (vanaf dec.) auto op benzine, dan de v70 bi-fuel. Het omslagpunt ligt dan wel bij 1400 km per maand. Onderhoudskosten heb ik dan niet meegerekend.
Voor het onderhoud van de V70 reken ik gemiddeld 1000 euro per jaar aan onderhoudskosten. Kan natuurlijk altijd een dure reparatie tussendoor komen, maar kijkend naar de 850 van mijn pa (in principe zelfde motor) heb ik alle vertrouwen in de techniek die volvo in deze auto's heeft toegepast. Wellicht dat ik zelf nog de remschijven en -blokken zou kunnen vervangen, of een keer een filterwissel, maar belangrijk is dat het onderhoud goed geregistreerd blijft. Eerstvolgende groot onderhoud zal ik met de kerst laten uitvoeren. Tot die tijd is het slechts vloeistof/olie-peil controleren.
Volvo 740 tic '84.

