Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Een 260 meer of minder? liever één meer!
#8
Dat het redblock het beste motorblok is dat Volvo ooit heeft gebouwd staat zonder twijfel.

Het PRV V6 blok is echter lang zo slecht niet als sommige willen beweren,vaak is die mening gebaseerd op commentaar dat men van andere oppikt. Bijna nooit hoor ik dat soort commentaar van mensen die daadwerkelijk een 260 of 760 hebben gereden of in bezit hebben gehad.

Zeker de eerste B27 uitvoeringen moeten het vaak ontgelden in de bekritisering,altijd weer die te nauwe oliekanalen.
Deels klopt dat,maar zorg er voor dat de motor netjes iedere 10.000km of ieder jaar een olieverversing krijgt waarbij goede kwaliteit olie(volgens het boekje 10W40,of iets dunner) wordt gebruikt en het blokje snort tevreden.
Bij ons staan er dan toevallig allemaal vroege exemplaren met dus B27's maar tikkende nokkenassen hebben zij geen van allen.
1 exemplaar staat al 5 jaar stil,maar start wel direct en loopt als een zonnetje.

Een ander probleem is vaak gerelateerd aan slechte kabelbomen,dus slechte signalen van sensoren en dus slecht lopen, maar dit probleem zijn wij ook al veel bij de redblocks tegengekomen ,dus absoluut geen typisch prv probleem,
Hetzelfde geldt voor een probleem in de K-Jet,alweer iets wat ook gedeeld wordt met het E-type Redblock.
Oftewel een paar zwakke punten zijn niet eens specifiek zijn voor de V6,die kent het Redblock ook.

Bij ons is ook een 264 bekend met bijna 450dkm op de teller en die gaat ook gewoon lekker door :Smile

@Jos245, Renault,Volvo en Peugeot hadden allemaal eigen specifieke eigenschappen aan de V6 toegevoegd ,zo staat het V6 blok bij Renault,welke dus ook in de Alpines zaten juist zeer hoog aangeschreven en zelfs wel eens het beste blok van renault ooit genoemd.

Het V6 blok heeft uiteindelijk tot eind jaren 90 dienst gedaan en heeft in best veel auto's gezeten:
Peugeot 604,505 en 605
Citroen CX en XM
Renault 20,25,Safrane en de Alpines
Lancia Thema en ook in de vermaarde DeLorean waarbij zelfs een Twinturbo uitvoering gemaakt is.

Bij Volvo heeft het blok dus in de 260 en 760 gezeten en in Australie heeft de eerste generatie 960 hem ook nog een tijdje gehad,ik meen tot 1992,het Whiteblock is daar later geïntroduceerd.

Ik heb wel eens een Renault Alpine 610 eigenaar gesproken en binnen de Alpine clubsfeer wordt het blok als uiterst betrouwbaar geroemd,ook met Turbo :o

Dus om dit blok slecht te noemen ???

Als ik mocht kiezen tussen een klassieke 240 of een 260 dan wordt het voor mij zeker de 260 8)

Antwoord


Berichten in dit topic
Een 260 meer of minder? liever één meer! - door Jelmar - 5 September 2009, 15:07
Een 260 meer of minder? liever één meer! - door volvo200liefhebber - 6 September 2009, 13:33
Een 260 meer of minder? liever één meer! - door Dirk242 - 18 March 2010, 23:43

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ik en mijn Volvo is niet meer... a.huis 6 5.548 13 September 2014, 20:55
Laatste bericht: Texel32
  Alweer een 240... (nu met meer turbo) Jw240 148 104.689 3 December 2013, 00:27
Laatste bericht: Jw240
  FF geen Volvo meer MichielMaas 7 4.020 5 August 2010, 15:52
Laatste bericht: MichielMaas
  245 Turbo uut Frankrijk (nu met MEER foto's) hugo 78 34.261 16 February 2009, 14:48
Laatste bericht: Harm
  Bossie's 740 GLE 16v, stage 0, E85 en meer.... Bossie 19 11.788 20 June 2008, 14:37
Laatste bericht: Bossie
  De man met de starterstatus (inmiddels geen status meer...) geestschrijver 10 10.115 29 October 2005, 18:27
Laatste bericht: Peter Timmer

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)