Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
740 2.0 Turbo 16V, van dagelijks vervoer naar drift-/circuit mobiel
#1
Hallo,

Enkelen van jullie ken ik al via msn/marktplaats of verzin het maar.
De meesten ken ik nog niet echter ;D *aangenaam dan maar*

Hierbij een beschrijving van mijn Volvo 740.
De auto is bij mij begonnen als 'auto van de zaak'. Heerlijk goedkoop, en een super leuke mobiel met
alle toeters en bellen die je op zo'n 'oude auto' eigenlijk niet verwacht. Electrisch zonnedak, electrische ramen,
airco, verwarmde stoelen, koplampwissers en fabriek af al een heerlijke 200pk op de achterwielen middels
onafhankelijke wielophanging. De 740 was dusdanig snel dat menig automobilist verbaast achter zijn/haar
zat te kijken bij een (tussen-)sprintje voor 't stoplicht of op de snelweg. Erg leuk.

Ik heb de auto overgekocht van een Volvo monteur ergens in 't oosten des lands. Een zeer lelijke polijstplek
op de LA deur. (nou ja die zou ik nog wel een keer laten opknappen...dacht ik...feitelijk is die plek nog
steeds aanwezig).

Zo heb ik hem gekocht destijds:
[Afbeelding: P4260064.jpg]

[Afbeelding: P4260062.jpg]

Gelijk een andere inlaatbuis met dumpvalve erop.
[Afbeelding: P4260071.jpg]

[Afbeelding: P4260069.jpg]

[Afbeelding: P4260073.jpg]

Dat 'R' embleempje zit er nog steeds op...beetje jammer (ja echt!)
[Afbeelding: P4260066.jpg]



Op een bepaald moment de stekker uit de 740 gehaald. Eerst figuurlijk, daarna letterlijk
(alle stekkers zo'n beetje, zie verderop (komt later)).

De 740 lustte op een bepaald moment 33 liter op 100 km. Dit klinkt dramatischer dan 1 op 3
om de een of andere reden ;D In ieder geval. Meer dan 1 keer per week een volle 70 liter
tank werd toch iets te gek. Met een kleine op komst was het toch verstandiger om niet in
een naar benzine riekende auto te gaan/blijven rijden. Dus besloten om een ander mobiel
te gaan rijden. S60 T5 met 270 pk.
Storingscodes uitgelezen en bleek dat onder andere de EGT defect was. Orgineel Volvo kostte
deze > EUR 700,- (ben er verder niet achteraan geweest).

Een zelf programmeerbare ECU zou minder kosten. Uiteraard komen hier nog wel de nodige
toeters en bellen bij. (dus uiteindelijk toch duurder).

Nou ja: Keus gemaakt: Vrij programmeerbare ECU in de 740.

Toen sloegen de gedachtes een beetje op hol. Van 't 1 kwam 't ander en zodoende is de 740
eigenlijk voor het grootste gedeelte uit elkaar geweest.

De rest van de foto's en het verhaal volgen later....




Antwoord


Berichten in dit topic
740 2.0 Turbo 16V, van dagelijks vervoer naar drift-/circuit mobiel - door 740t16v - 10 September 2009, 15:03

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.663 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 153.486 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.233 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.088 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 3.120 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 104.519 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 478.418 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  Rustig op zoek naar "mijn" volvo jopie95 38 29.025 30 January 2017, 21:04
Laatste bericht: jopie95
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 97.667 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)