17 September 2009, 09:58
Kom juist van de lokale sloper/sleutelaar. Die ziet toch nog een paar beren op de weg bij een M46. Het is namelijk zo dat de motor na opstarten gelijk naar de 2600 toeren jankt, alwaar de regelaar hem vasthoudt. De bak schakelt de overdrive pas nadat deze oliedruk heeft. Vraag is wanneer hij schakelt; indien te laat, dan heeft de generator overtoeren gedraaid. Het anker en de spanningsregelaar houden daar niet van. En wat gebeurt er tijdens het aanlopen terwijl er geen oliedruk is? Tandenpoetsen?
Ik kan natuurlijk de regelaar iedere keer loskoppelen; motor starten en verhoogd stationair laten draaien; overdrive inschakelen; regelaar aansluiten. Maar dat is nogal omslachtig.
De lokale Volvo-man meent dat de lagers van een B21A de V-snaar spanning wel moet kunnen hebben.
Zelf heb ik m'n twijfels en zit dus nog met een dilemma....
Ik kan natuurlijk de regelaar iedere keer loskoppelen; motor starten en verhoogd stationair laten draaien; overdrive inschakelen; regelaar aansluiten. Maar dat is nogal omslachtig.
De lokale Volvo-man meent dat de lagers van een B21A de V-snaar spanning wel moet kunnen hebben.
Zelf heb ik m'n twijfels en zit dus nog met een dilemma....