Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
simons of standaard
#25
een uitlaat geeft een bepaalde tegendruk, daar is ook rekening mee gehouden in het ontwerp. Laat je die tegendruk bij wijze van wegvallen, dan is de doorstroom in de kop zo makkelijk en zonder tegenwerking dan trek je voordat de uitlaatklep helemaal dicht is een deeltje (want veel is het natuurlijk niet) van het onverbrande mengsel mee naar buiten. En wat niet (meer) in de verbrandingruimte achterblijft, kan niet verbranden en is minder vermogen en zelfs in het kritische geval gevaarlijk voor de motor. En dan geef je automatisch gas bij, je went vanzelf aan de prestaties die de auto levert, en het geluid speelt vanzelf ook mee, vervolgens gaat de tank eerder leeg, en dat wijt je weer aan "ik heb idd wat meer gas gegeven" dus eigen schuld.

Zou je dan een orgineel exemplaar er onder hangen, dan, afgezien het lagere oppakken, de prestatie verderop niet veel anders zijn.

Het gaat er dus vooral ook om wat je wilt met de auto. Als ie hard moet, dan moet ie toeren draaien en dan maakt, op hoge toeren, de tegendruk niet zoveel meer uit, de gassen moeten er zo snel mogelijk uit. Maar onderin ga je trekkracht verliezen als je de verkeerde combi maakt. In die optiek kan een verkeerde klepspeling al veroorzaken dat je vermogen verliest!

Een uitlaat die zo groot is dat het niet meer bij de set-up van de motor past gaat niet goed.

Nu hoor ik je denken zovel en zo groot is het allemaal niet, maar die kleine dingetjes kunnen nadelig werken. Via een ander topic ben ik op de site van deze meneer terecht gekomen, een uitgebreid verhaal maar klopt zeker, lees daar voor de gein ook eens doorheen en dan valt je op om hoeveel kleine dingen het gaat om een motor niet goed te laten presteren. http://www.bs-autotune.nl/component/opti.../Itemid,1/

Ik heb nu weer eens kunnen ervaren wat een B20A met weinig km's, geldt ook voor al de bijbehorende componenten, kan presteren, en dat is rond uit verrassend. Lage top, kleine bandbreedte maar gewoon een pittige auto waar in verhouding een rietje onder hangt.

Hang ik daar een "standaard Simons" de dunste dus, onder, en wordt ie onderin nog soepeler. Die uitlaat geeft nog, in die set-up, voldoende tegendruk om de B20A op de juiste manier te laten functioneren. Daarmee heb ik 20 jr geleden nog gewoon 1 op 13 gereden (versleten motor, Lucas ontsteking en RON 102 van Shell, dat was er toen nog heel even)

Hang ik daar vervolgens het dikste exemplaar onder zoals nu ook verkrijgbaar, dan win ik niks meer, verlies ik zelfs wat, omdat je dus simpelweg onverbrand mengsel de uitlaat in trekt.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Berichten in dit topic
simons of standaard - door ton76 - 5 August 2009, 08:41
simons of standaard - door eric vermeer - 5 August 2009, 11:45
simons of standaard - door ton76 - 5 August 2009, 12:07
simons of standaard - door Jambon - 5 August 2009, 17:23
simons of standaard - door eric vermeer - 5 August 2009, 18:26
simons of standaard - door ton76 - 6 August 2009, 08:01
simons of standaard - door aRjen.T - 16 September 2009, 16:40
simons of standaard - door ZwerverRoodbaard - 16 September 2009, 16:44
simons of standaard - door Jambon - 16 September 2009, 18:51
simons of standaard - door aRjen.T - 24 September 2009, 17:39
simons of standaard - door Jambon - 24 September 2009, 18:56
simons of standaard - door aRjen.T - 25 September 2009, 00:42
simons of standaard - door Jambon - 25 September 2009, 09:08
simons of standaard - door aRjen.T - 25 September 2009, 10:42
simons of standaard - door Jambon - 25 September 2009, 11:33
simons of standaard - door aRjen.T - 25 September 2009, 16:45
simons of standaard - door Jambon - 25 September 2009, 17:07
simons of standaard - door aRjen.T - 26 September 2009, 10:55
simons of standaard - door Jambon - 26 September 2009, 12:18
simons of standaard - door Boele - 2 November 2009, 20:10
simons of standaard - door Jambon - 2 November 2009, 20:19
simons of standaard - door Boele - 2 November 2009, 22:55
simons of standaard - door Jambon - 2 November 2009, 23:28
simons of standaard - door Boele - 5 November 2009, 17:27
simons of standaard - door Jambon - 5 November 2009, 20:52
simons of standaard - door Boele - 6 November 2009, 00:28
simons of standaard - door Jambon - 6 November 2009, 12:49
simons of standaard - door Jambon - 23 November 2009, 21:53
simons of standaard - door Jambon - 24 November 2009, 00:56

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Overdrive standaard op handbak? sander69 12 13.248 13 February 2015, 00:25
Laatste bericht: Jambon
  Overdrive standaard? sander69 0 2.446 3 January 2015, 14:42
Laatste bericht: sander69
  thuiskomers als "standaard" wielen.. patrick2wd 16 11.470 24 October 2011, 14:46
Laatste bericht: patrick2wd

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)