4 December 2009, 10:53
Onderstaande tip is er een van algemene aard, kan je gebruiken als er verder niets "orgineel volvo" aanwijzing opduikt. 
Wel eens een afzuigkap opgehangen of CV ketel of.......
Bij zulke apparaten zit vaak een boormal d.w.z. een stuk papier dat de contouren vertoond van het te plaatsen apparaat met op alle te boren plekken een kruisje.
Je pakt dan het papier en een paar stukjes tape en plakt de handel tegen de muur, precies waar je je apparaat ook wilt hebben.
Je boort precies in de kruisjes of je neemt de positie van die kruisjes over door ze even met een spijker of centerpunt aan te tikken zodat het patroon overgenomen wordt op de muur.
Nu jouw dak;
Pak een strook stevig papier,plaats je rail er op en trek met een pen de omtrek over van die gedeelten waar de rail het dak raakt.
Verschuif nu de rail niet meer en neem de gaten over;
Let op hier kan het het makkelijkst mis gaan / onnauwkeurig worden;als je een gat van 10mm af tekent met een stiftje van 4mm dan kan je soms krijgen dat het gat scheef geprojecteerd wordt op het papier.
Zorg er dus voor dat je ten volle overtuigd bent van de afgetekende gaten alvorens je de rail van je papier verwijderd!
Je zet nu over de gaten heen een kruisje zodat je tijdens het boren ook kunt blijven checken dat je boortje niet verloopt.
Geef bovendien duidelijk aan op het papier wat de rijrichting is van de auto/rail, je hebt maar zo een vergissing.
Als laatste krijg je dan nog het uitlijnen van je papieren boormal op je dak.
Vraag iemand even een paar goed referentiematen te nemen van zijn/haar dakrails.
bijvoorbeeld;
-als ik het haakje van m'n rolmaat in de kier haak tussen achterklep en dak meet ik de eerste bout op 233mm
etc.
nog handiger is even een volvo er naast te zetten en dan jouw mallen op de jouwe te plakken
hoop dat je hier wat aan hebt......
mocht je de busjes niet kunnen vinden wil ik ze tegen kostprijs wel opsturen, dan doe je maar een PB-tje met aantal en boutmaat (M6 denk ik)
wat nog uit te zoeken is is het verhaal van de afstandbusjes, dat lijkt me een niet onbelangrijk detail!!!!!!

Wel eens een afzuigkap opgehangen of CV ketel of.......
Bij zulke apparaten zit vaak een boormal d.w.z. een stuk papier dat de contouren vertoond van het te plaatsen apparaat met op alle te boren plekken een kruisje.
Je pakt dan het papier en een paar stukjes tape en plakt de handel tegen de muur, precies waar je je apparaat ook wilt hebben.
Je boort precies in de kruisjes of je neemt de positie van die kruisjes over door ze even met een spijker of centerpunt aan te tikken zodat het patroon overgenomen wordt op de muur.
Nu jouw dak;
Pak een strook stevig papier,plaats je rail er op en trek met een pen de omtrek over van die gedeelten waar de rail het dak raakt.
Verschuif nu de rail niet meer en neem de gaten over;
Let op hier kan het het makkelijkst mis gaan / onnauwkeurig worden;als je een gat van 10mm af tekent met een stiftje van 4mm dan kan je soms krijgen dat het gat scheef geprojecteerd wordt op het papier.
Zorg er dus voor dat je ten volle overtuigd bent van de afgetekende gaten alvorens je de rail van je papier verwijderd!
Je zet nu over de gaten heen een kruisje zodat je tijdens het boren ook kunt blijven checken dat je boortje niet verloopt.
Geef bovendien duidelijk aan op het papier wat de rijrichting is van de auto/rail, je hebt maar zo een vergissing.
Als laatste krijg je dan nog het uitlijnen van je papieren boormal op je dak.
Vraag iemand even een paar goed referentiematen te nemen van zijn/haar dakrails.
bijvoorbeeld;
-als ik het haakje van m'n rolmaat in de kier haak tussen achterklep en dak meet ik de eerste bout op 233mm
etc.
nog handiger is even een volvo er naast te zetten en dan jouw mallen op de jouwe te plakken
hoop dat je hier wat aan hebt......
mocht je de busjes niet kunnen vinden wil ik ze tegen kostprijs wel opsturen, dan doe je maar een PB-tje met aantal en boutmaat (M6 denk ik)
wat nog uit te zoeken is is het verhaal van de afstandbusjes, dat lijkt me een niet onbelangrijk detail!!!!!!

