10 January 2010, 13:41
scimitar schreef:Verzekeren:
De transportverzekering voor op de aanhanger. Dit is niet verplicht.
De auto zelf kun je niet verzekeren, want een NL ingezetene kan alleen maar een NL geregistreerde auto verzekeren. De praktijk is dat je vaste verzekeraar(/tussenpersoon) de wagen op chassisnummer wel in "tijdelijke dekking" wil nemen. Maar dit is een soort van coulance voor een vaste klant.
Ik heb een week of wat geleden een motor ingevoerd vanuit Duitsland en ik kon de motor op het chassisnummer verzekeren (gewoon WA+) tot ik het NL kenteken had (momenteel heb ik dat en is ie gewoon verzekerd, all risk). Het is inderdaad afhankelijk van de verzekeraar en meestal willen ze dan dat je er ook verzekerd blijft. Alvorens je wat in gaat voeren zou ik wel even bellen naar je verzekeraar of je de auto op chassis nummer kunt verzekeren. Mijn ervaring is dat het iniedergeval zeker wel lonend is om te doen, mits je transport kunt regelen en redelijk dicht bij de grens woont.
Een transport verzekering vond ik overigens zo duur dat het "financiële voordeel" door iets uit Duitsland te importeren wel erg nadelig werd.