24 January 2010, 15:05
Ik zal het hele olieverhaal maar even vertellen. Als dit eigenlijk in een apart topic in het 140 forum hoort, dan hoor ik het graag en dan plaats ik het daar.
Toen we de auto gingen kopen zat er smurrie in de oliedop. We dachten dat de koppakking misschien naar z'n grootje was, maar vanwege de prijs en onze nood voor een auto hebben we de Volvo toch meegenomen. Onderweg elk half uur de olie en koelvloeistof bekeken, alles bleef er goed uit zien en de temperatuurmeter bleef in het 'koud' vakje. Het vroor, dus we dachten dat we geluk hadden.
Je kunt echter zien dat hij olie lekt, want de motor is nat en de motorkap van onder ook. We hebben inmiddels wel een paar keer olie bij moeten vullen. Inmiddels hebben we meer dan 800 km met de auto gereden in een week, en er zijn geen problemen.
Behalve.. donderdag. Ik reed naar Leiden en toen ik net op de A2 was ging het olielampje branden. Remmen of gas geven deed het lampje doven. Ik reed net langs een tankstation dus ik ben daar gestopt. Ik was enigszins in paniek (nieuwe auto, alleen, koud buiten, bah, chagrijnig), en toen ik wilde stoppen deed de rem het bijna niet. Ik heb toen de ANWB gebeld en er kwam een Volvofan om me te helpen. Het stekkertje van het olielampje bleek los te hangen dus dat het lampje brandde was niet echt verbazend (inderdaad, dan voel je je blond hoor!). En daar komt nog bij dat waarschijnlijk de motor was afgeslagen waardoor de rembekrachtiging het niet deed. Echt iets voor mij dit! De wegenwachtmeneer ging even wat rondjes scheuren over de parkeerpaats en vond de motor heel mooi klinken, de remmen waren super, en het was zeker niet de koppakking zei hij. De smurrie zou condens zijn. Nadat ik de dop heb schoongemaakt is het ook niet meer teruggekomen in die 800 km.
De ANWBman dacht dat het misschien gewoon de oliedop was ofwel een pakking of lekke slang, dus vandaar dat we na het schoonspuiten (morgen) goed opletten waar het vandaan komt.
Enige rare is dus dat het lampje nog steeds brandt als ik stil sta. Kan dit liggen aan een te laag stationair toerental? Dat de olie dan wat langzamer wordt rondgepompt?
Twee bonusvragen ;D
1: Dat AMP lampje, wat zegt dit? Dat brandt namelijk ook wel eens als ik stil sta en ook tot een minuutje nadat ik de motor heb gestart.
2: Waarom steken er kleine stekkertjes uit onze voorstoelen? Dit zijn overigens niet de originele stoelen, maar het zijn wel volvostoelen. Is stoelverwarming een optie bij een later type?
Toen we de auto gingen kopen zat er smurrie in de oliedop. We dachten dat de koppakking misschien naar z'n grootje was, maar vanwege de prijs en onze nood voor een auto hebben we de Volvo toch meegenomen. Onderweg elk half uur de olie en koelvloeistof bekeken, alles bleef er goed uit zien en de temperatuurmeter bleef in het 'koud' vakje. Het vroor, dus we dachten dat we geluk hadden.
Je kunt echter zien dat hij olie lekt, want de motor is nat en de motorkap van onder ook. We hebben inmiddels wel een paar keer olie bij moeten vullen. Inmiddels hebben we meer dan 800 km met de auto gereden in een week, en er zijn geen problemen.
Behalve.. donderdag. Ik reed naar Leiden en toen ik net op de A2 was ging het olielampje branden. Remmen of gas geven deed het lampje doven. Ik reed net langs een tankstation dus ik ben daar gestopt. Ik was enigszins in paniek (nieuwe auto, alleen, koud buiten, bah, chagrijnig), en toen ik wilde stoppen deed de rem het bijna niet. Ik heb toen de ANWB gebeld en er kwam een Volvofan om me te helpen. Het stekkertje van het olielampje bleek los te hangen dus dat het lampje brandde was niet echt verbazend (inderdaad, dan voel je je blond hoor!). En daar komt nog bij dat waarschijnlijk de motor was afgeslagen waardoor de rembekrachtiging het niet deed. Echt iets voor mij dit! De wegenwachtmeneer ging even wat rondjes scheuren over de parkeerpaats en vond de motor heel mooi klinken, de remmen waren super, en het was zeker niet de koppakking zei hij. De smurrie zou condens zijn. Nadat ik de dop heb schoongemaakt is het ook niet meer teruggekomen in die 800 km.
De ANWBman dacht dat het misschien gewoon de oliedop was ofwel een pakking of lekke slang, dus vandaar dat we na het schoonspuiten (morgen) goed opletten waar het vandaan komt.
Enige rare is dus dat het lampje nog steeds brandt als ik stil sta. Kan dit liggen aan een te laag stationair toerental? Dat de olie dan wat langzamer wordt rondgepompt?
Twee bonusvragen ;D
1: Dat AMP lampje, wat zegt dit? Dat brandt namelijk ook wel eens als ik stil sta en ook tot een minuutje nadat ik de motor heb gestart.
2: Waarom steken er kleine stekkertjes uit onze voorstoelen? Dit zijn overigens niet de originele stoelen, maar het zijn wel volvostoelen. Is stoelverwarming een optie bij een later type?

