24 January 2010, 22:04
De oliepomp is een mechanisch tandwielpomp onderin het blok, aangedreven door de nokkenas. Als de motor meer toeren maakt, maken de tandwieltjes in de oliepomp ook meer toeren, dus meer druk.
Zelfs stationair maken ze teveel druk en daarvoor zit er een geveerde terugvoerklep in de pomp.
De olie wordt dan door het filter geperst, en dan langs de oliedrukmeter naar de 5 krukaslagers, de 4 drijfstanglagers, de 3 nokkenaslagers, een oliespuitje boven de distr. tandwielen en de tuimelaaras op de cilinderkop.
Als ÃÂÃÂn van deze teveel speling heeft loopt de olie er tussenuit en zakt de druk in het systeem. Meest zijn de drijfstanglagers het eerst aan de buurt.
Zelfs stationair maken ze teveel druk en daarvoor zit er een geveerde terugvoerklep in de pomp.
De olie wordt dan door het filter geperst, en dan langs de oliedrukmeter naar de 5 krukaslagers, de 4 drijfstanglagers, de 3 nokkenaslagers, een oliespuitje boven de distr. tandwielen en de tuimelaaras op de cilinderkop.
Als ÃÂÃÂn van deze teveel speling heeft loopt de olie er tussenuit en zakt de druk in het systeem. Meest zijn de drijfstanglagers het eerst aan de buurt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

