Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stevves en de (zoektocht naar een mooie) 240
#33
September 2009
Zo, even een update…. Niet alle projecten beginnen met ‘een goed begin’…

Inmiddels is er heel wat gebeurd! Helaas niet mÃt de 240, maar wel door de 240 (eigenlijk door mijzelf). Toen ik de 240 naar de nieuwe sleutelplek wilde brengen had ik daarvoor mijn Passat 2.0 op lpg uit 2001 in gedachten.

In gedachten is waar ie nu ook nog is… De Passat bleek te licht om de 240 te trekken, en naar alle waarschijnlijkheid hadden we de 240 te ver naar achteren laten staan op de trailer waardoor we te weinig kogeldruk hebben gehad. De Passat is bij het invoegen op de snelweg gaan scharen en met een 180 graden draai in de vangrail beland. Mijn pa speelde chauffeur (ja , die had t goeie rijbewijs) Gelukkig geen andere auto’s geraakt, en wijzelf waren ongedeerd. Wat een geluk gehad zeg!
Tjonge jonge wat is dat slingeren een verschrikkelijke ervaring! De Passat met 2 ton op de klok en een ontzette achteras en een berg blikschade helaas wel. Die is inmiddels in Polen want hij was total loss…

De Volvo heeft nagenoeg geen schade. Hij heeft een deuk in de dorpel voor de achterwielkast links, waarschijnlijk doordat hij op zijn buik is gegleden, hij stond op de achterwielen op de weg en had de lier uit de trailer getrokken. De Volvo heeft verder de vangrail niet van dichtbij gezien. Dus die deuk er ook al ingezeten kunnen hebben… Ook onder de Volvo lijkt geen schade zichtbaar te zijn. De Volvo is door de berger uiteindelijk naar de sleutelplek gebracht …

Op dat moment had ik niet veel zin meer om er iets aan te gaan doen eigenlijk….

Inmiddels een maandje en een vakantie verder heb ik ook weer wat meer zin in! Voor de daily-auto heb ik toch weer teruggegrepen op de prettige rij-ervaring van de vw passat. Heb nog een V50 2.0d overwogen en getest.. maar zo’n PTA-diesel is geen echte Volvo, en ik ben nou eenmaal geen Peugeot-liefhebber.. De D5 was simpelweg te duur… en kan me juist weer goed vinden in de afwerking en kwaliteit van een vw… Nu een Passat Variant Sportline uit 2004 op gasolie met een klein 136k op de klok. 131 pk, 310 Nm en 6 versnellingen… Die kan weer even mee!

Ik ben met de Volvo begonnen om de mos er eens af te wassen om een goed beeld te krijgen van de carrosserie. Die viel wel mee (aan de buitenkant dan)! Jammer dat er wat blanke lak aan het bladderen was op het rechterscherm voor, maar verder op een paar slecht herstelde plekken op het dak en een verschrikkelijk slechte achterklep na, was er aan de buitenzijde weinig slechts te ontdekken!

Vuil:
[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0269.jpg[/img]

Hogedruk- schoner:
[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0289.jpg[/img]


Aan de binnenzijde was het wat andere koek… krokantere koek om precies te zijn! De hoekjes achter bij de wielkasten, daar kunnen we doorheen kijken…
[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0285.jpg[/img]
[img width=450 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0282.jpg[/img]


Nou, al dat licht schimmelende blauwe stof eruit! Eerst ff drogen, en dat snel behandelen met de diepstomer van m’n maat!
[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0278.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0284.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0313.jpg[/img]

En ja, dit kwam er echt van de bekleding af…
IMG]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0326.jpg[/IMG]

De bekleding kan nu op zolder van de droge en verwarmde schuur op betere tijden wachten.

Verder leek de binnenzijde er rustig aan toe te zijn, tot ik het interieur eruit had! Onder de bestuurderstoel kwam iets tevoorschijn:
[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0287.jpg[/img]

Wat er bij de volledige verwijdering van het tapijt uitzag als:
[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0288.jpg[/img]

Dit gaat aandacht vragen! De gelaste plaat waar het stoelframe opzit … zit niet heel vast meer, zeg maar. Toch kreeg ik met flink beuken de schroevendraaier nog niet door de bodem heen…

Nou goed.. dat was dat eerste middagje! Nu maar weer eens het ‘to do’ lijstje updaten en komende week weer verder aan de slag! Dan lijkt het me goed om eens te kijken wat er aangeklooid is met de remmen, aangezien er twee ‘los’ achterin de auto lagen….En hoever de roest in de dorpels en bodem zitten, niet geheel onbelangrijk!

We gaan gestaag door!

(Voorgaand verhaal was met een crash van de site verloren gegaan, dus die heb ik even moeten reproduceren.)

Februari 2010. inmiddels een paar maandjes verder en te weinig gedaan…
Niet helemaal stilgezeten zoals hieronder wel zal uitwijzen.

Het is koud, erg koud maar dat mag de pret niet drukken. De Volvo is inmiddels gewend aan zijn nieuwe ,helaas wat vochtige, plekkie bij schoonmoeder achter de schuur. Ik ben verder gegaan met de ontmanteling van de ‘slechte plekken’. En zoals iedereen altijd aangeeft zijn die er meer dan je je vooraf bedenkt. Ik heb nog een aantal maanden de zojuist gewonnen partytent van m’n schoonzusje gebruikt om wat prettiger te kunnen werken, maar dan was maar zeer tijdelijk. Die dingen zijn echt geen bal waard.
[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0315.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0316.jpg[/img]

Ik heb er helaas geen foto van gemaakt, maar tegen sneeuw kunnen die partytenten niet….

Dat verhaal over de plek onder de bestuurderstoel en die schroevendraaier, die ik er niet doorheen kreeg, bleek later niet helemaal de waarheid. Inmiddels ziet de bodem er ongeveer uit zoals dat in het verhaal over de 244t van Huib en Arjen het geval was! (foto’s volgen)

Overigens is de achterkant onder de klep ook niet helemaal meer zoals hij in 1986 van de band rolde.
[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0342.jpg[/img]

Na wat ‘steken’ om krokante delen bloot te leggen is er het ÃÃn en ander naar boven gekomen.

[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0323.jpg[/img]

[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0324.jpg[/img]
Hoe ik de roest onder de paravaan aan moet gaan pakken, daar ben ik nog niet helemaal uit. Gewoon het rotte deel eruit slijpen en nieuw inlassen zal wel de beste optie zijn. Ik twijfel nog even aan een epoxy-oplossing.

[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0325.jpg[/img]
Tja… aardig leeg hier al…

[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0346.jpg[/img]
Matig hoekje..

[img width=450 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0350.jpg[/img]
Het hoekje nog iets matiger.

[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0347.jpg[/img]

[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0348.jpg[/img]
Deze balk heeft ook wat aandacht nodig.

[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0352.jpg[/img]
Nieuwe ventilatieopening. Inmiddels is ie nog iets groter!

[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMAG0353.jpg[/img]

Begin januari heb ik besloten om de oude B200K te vervangen voor een iets vlottere B230F. Deze witte baksteen staat al zeker vier jaar stil, maar ik verwacht dat ie nog iets langer al geen wegdek gezien heeft. De ombouw schijnt niet onoverkomelijk te zijn, dus what the heck!

Een behulpzame crosser uit het oosten had nog een lopend exemplaar in de aanbieding, dus op een vroege zaterdagochtend het zuiden van het land verruild voor het oosten. Zo op het ‘oor’ liep ie nog erg mooi, en starte meteen. Eerst ff snel de compressie testen!

[img width=450 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMG_0372.jpg[/img]
[img width=450 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMG_0373.jpg[/img]
[img width=450 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMG_0374.jpg[/img]
[img width=450 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMG_0375.jpg[/img]

Zo. Volgens mij reden genoeg om het blok niet open te maken.

Dus! Eruit met dat ding!
[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMG_0376.jpg[/img]
[img width=800 height=600]http://i782.photobucket.com/albums/yy105/stevves/Mijn%20witte%20baksteen/IMG_0379.jpg[/img]

Hebben we meteen (bijna helemaal) het probleem van de ontbrekende stuurbekrachtiging opgelost, want de pomp met alles erop kon ik erop laten zitten. De overige onderdelen verzmaelen we ‘gaande de weg’ wel. Het zou niet verkeerd zijn om er toch een comfortabele, in de stad eenvoudig te gebruiken ‘boodschappenauto’ van de maken (voorlopig dan, of het RWD-Volvovirus moet verder om zich heenslaan, waardoor lpg en afstanden van 40k per jaar tot de overwegingen gaan behoren).

Inmiddels heb ik aardig de slijptol in de auto gezet, en een aantal slechte plekken weggeslepen. Binnenkort (10 maart) gaan we op lascursus, en dan kan het bakken en braden beginnen. Ik hoop daaraan wat minder werk te hebben dat Huid en Arjen met de Belg, maar we zullen zien, ik ben op het ergste voorbereid. Vooralsnog lijkt de bijrijderszijde zich redelijk onder roestduivel gehouden te hebben.


De volgende update zal snel volgen….


Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Antwoord


Berichten in dit topic
Stevves en de (zoektocht naar een mooie) 240 - door Jelmar - 12 July 2009, 22:06
Stevves en de (zoektocht naar een mooie) 240 - door Rob - 21 August 2009, 10:47
Stevves en de (zoektocht naar een mooie) 240 - door Jelmar - 22 August 2009, 08:59
Stevves en de (zoektocht naar een mooie) 240 - door Jelmar - 22 August 2009, 19:51
Stevves en de (zoektocht naar een mooie) 240 - door Stevves - 16 February 2010, 22:48
Stevves en de (zoektocht naar een mooie) 240 - door Stinky - 17 February 2010, 00:22

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Rustig op zoek naar "mijn" volvo jopie95 38 29.021 30 January 2017, 21:04
Laatste bericht: jopie95
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 21.690 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Even voorstellen....... 940 TDic mee naar Oostenrijk DavidH 1 2.595 22 January 2016, 07:17
Laatste bericht: Dirk342
  De zoektocht naar een Volvo 66 Dennis1995 35 29.291 17 January 2016, 21:18
Laatste bericht: Marc1970
  Vakantierit 245 Transfer naar de bergen TransferSmout 17 16.862 21 September 2015, 15:01
Laatste bericht: v700r
  De GROTE overstap naar een volvo 240 van Sjonniebravo 4 3.745 21 March 2015, 09:02
Laatste bericht: Sjonniebravo
  Zoektocht naar een 245 volvovolvo 15 10.660 18 April 2014, 21:27
Laatste bericht: Dopski
  Van 850 GLT naar 244 DL grijzev70tdi 81 45.846 23 October 2013, 00:50
Laatste bericht: grijzev70tdi
  van '92 240 naar '92 240 Super Polar Erikvolvolvo 3 3.144 9 July 2013, 21:10
Laatste bericht: Erikvolvolvo
  Summer of 69 - 144 (van europa naar Grand Luxe GT) ovlov2 62 28.244 6 May 2013, 21:02
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)