23 February 2010, 21:31
Zo.
Weer hard gewerkt afgelopen weken. Tussen de tentamens en andere school zaken toch tijd gevonden.
De oude foto's: december
![[Afbeelding: pb223931.jpg]](http://img412.imageshack.us/img412/6184/pb223931.jpg)
De downpipe helemaal af. met nieuwe lambdasondes, nieuwe kat.
![[Afbeelding: pb223941.jpg]](http://img227.imageshack.us/img227/3442/pb223941.jpg)
En een rvs beugeltje gemaakt om dat geweld van de straat te houden.
![[Afbeelding: pb213928.jpg]](http://img227.imageshack.us/img227/5958/pb213928.jpg)
lasje
![[Afbeelding: pb293925.jpg]](http://img412.imageshack.us/img412/1448/pb293925.jpg)
inlaat gemaakt van 60mm uitlaatbuis, hardgesoldeerd. Luchtfilter komt van Nicky, nog bedankt!
![[Afbeelding: pb293928.jpg]](http://img25.imageshack.us/img25/25/pb293928.jpg)
Iets negatief camber zichtbaar met de taxi fusees. met de motorkap en andere zaken gemonteerd staat de voorkant nog wat lager, dan is het erg duidelijk te zien.
Januari:
![[Afbeelding: p1100001z.jpg]](http://img30.imageshack.us/img30/3171/p1100001z.jpg)
JT 76 mm systeem met 2 dempers. Paste niet echt goed, moest wel wat er aan verbuigen. Maar u het er onder zit ben ik heel erg tevreden. Is nog steeds erg stil de auto. Tuurlijk, zonder obstructie van turbine tot aan bumper (alleen absorptiedempers) is het wel ietsje brommeriger maar dat merk je alleen als je buiten de auto staat. gewoon rijden is er niet veel van te merken tot 110 km/h, daar boven niet getest.
![[Afbeelding: p1164026.jpg]](http://img96.imageshack.us/img96/3281/p1164026.jpg)
Inlaat afgemaakt met CBV aansluitingen.
![[Afbeelding: pc270006.jpg]](http://img64.imageshack.us/img64/8454/pc270006.jpg)
Aangepaste koel-leidingen voor de turbo (standaard T3 gebruikt een kleinere maat bij volvo). Nu past het alsof het origineel is.
![[Afbeelding: p1164029.jpg]](http://img96.imageshack.us/img96/4425/p1164029.jpg)
Turbo gemonteerd, turbinehuis en lagerhuis in de POR15 'cast iron gray' gezet, houd het goed tot nu toe.
Filmpje van tijdje terug toen ie voor het eerst startte: http://www.youtube.com/watch?v=3tS_BQzeRHk
In Februari heb ik de uitlaat aangepast en stukken interieur netjes teruggezet.
Afgelopen week APK gekeurd. De rit er naar toe was wel spannend, de motor wilde niet stationair draaien. Bleek dat de stekker van de gasklepschakelaar er af was gevallen. snel gefixt dus. De monteurs vonden het er erg mooi uit zien, geen enkele aanmerking. Bij de meting van de uitlaatgassen ging de CO meter op 0.00 staan en lambda was perfect bij de 1. Beter kon niet zeiden ze ;D.
Ik doe het nu nog wat rustiger aan om de nieuwe koppeling netjes in te rijden, dus heb nog geen 0-100 meting gedaan etc. In ieder geval loopt het erg goed. bij 1800 toeren is er na kort wachten al turbodruk (3 PSI) en het geeft een enorme duw in de rug van 2000-4000+ rpm. Daarna ook nog wel maar ik heb de indruk dat ie daar wat te rijk loopt dus dat test ik nog niet zo hard.
Bij gewoon rijden is het een B230F met meer koppel, zonder brommen, heel soepel. Bij wat gas geven gaat het ineens snel. Boost staat nu op 7PSI, ik verheug me er nu al op om de druk later op te draaien naar 1 bar ofzo, samen met de grote intercooler.
Enige dat nog moet worden opgelost is een probleempje met de transmissiesteun (motor wil wat ver naar achteren zakken) en de rijhoogte achter, de verlagingsveren zijn te laag. Maar wat blokken er tussen maken om de voel wat op te hogen. Ook trilt de aadrijfas wat veel dan. De uitlijning moet ook nog worden aangepakt, grip op de vooras is nog niet wat ie moet zijn. Om de Koni's rustig te laten wennen staan ze nog op zn zachtst, nog heel comfortabel.
Weer hard gewerkt afgelopen weken. Tussen de tentamens en andere school zaken toch tijd gevonden.
De oude foto's: december
![[Afbeelding: pb223931.jpg]](http://img412.imageshack.us/img412/6184/pb223931.jpg)
De downpipe helemaal af. met nieuwe lambdasondes, nieuwe kat.
![[Afbeelding: pb223941.jpg]](http://img227.imageshack.us/img227/3442/pb223941.jpg)
En een rvs beugeltje gemaakt om dat geweld van de straat te houden.
![[Afbeelding: pb213928.jpg]](http://img227.imageshack.us/img227/5958/pb213928.jpg)
lasje
![[Afbeelding: pb293925.jpg]](http://img412.imageshack.us/img412/1448/pb293925.jpg)
inlaat gemaakt van 60mm uitlaatbuis, hardgesoldeerd. Luchtfilter komt van Nicky, nog bedankt!
![[Afbeelding: pb293928.jpg]](http://img25.imageshack.us/img25/25/pb293928.jpg)
Iets negatief camber zichtbaar met de taxi fusees. met de motorkap en andere zaken gemonteerd staat de voorkant nog wat lager, dan is het erg duidelijk te zien.
Januari:
![[Afbeelding: p1100001z.jpg]](http://img30.imageshack.us/img30/3171/p1100001z.jpg)
JT 76 mm systeem met 2 dempers. Paste niet echt goed, moest wel wat er aan verbuigen. Maar u het er onder zit ben ik heel erg tevreden. Is nog steeds erg stil de auto. Tuurlijk, zonder obstructie van turbine tot aan bumper (alleen absorptiedempers) is het wel ietsje brommeriger maar dat merk je alleen als je buiten de auto staat. gewoon rijden is er niet veel van te merken tot 110 km/h, daar boven niet getest.
![[Afbeelding: p1164026.jpg]](http://img96.imageshack.us/img96/3281/p1164026.jpg)
Inlaat afgemaakt met CBV aansluitingen.
![[Afbeelding: pc270006.jpg]](http://img64.imageshack.us/img64/8454/pc270006.jpg)
Aangepaste koel-leidingen voor de turbo (standaard T3 gebruikt een kleinere maat bij volvo). Nu past het alsof het origineel is.
![[Afbeelding: p1164029.jpg]](http://img96.imageshack.us/img96/4425/p1164029.jpg)
Turbo gemonteerd, turbinehuis en lagerhuis in de POR15 'cast iron gray' gezet, houd het goed tot nu toe.
Filmpje van tijdje terug toen ie voor het eerst startte: http://www.youtube.com/watch?v=3tS_BQzeRHk
In Februari heb ik de uitlaat aangepast en stukken interieur netjes teruggezet.
Afgelopen week APK gekeurd. De rit er naar toe was wel spannend, de motor wilde niet stationair draaien. Bleek dat de stekker van de gasklepschakelaar er af was gevallen. snel gefixt dus. De monteurs vonden het er erg mooi uit zien, geen enkele aanmerking. Bij de meting van de uitlaatgassen ging de CO meter op 0.00 staan en lambda was perfect bij de 1. Beter kon niet zeiden ze ;D.
Ik doe het nu nog wat rustiger aan om de nieuwe koppeling netjes in te rijden, dus heb nog geen 0-100 meting gedaan etc. In ieder geval loopt het erg goed. bij 1800 toeren is er na kort wachten al turbodruk (3 PSI) en het geeft een enorme duw in de rug van 2000-4000+ rpm. Daarna ook nog wel maar ik heb de indruk dat ie daar wat te rijk loopt dus dat test ik nog niet zo hard.
Bij gewoon rijden is het een B230F met meer koppel, zonder brommen, heel soepel. Bij wat gas geven gaat het ineens snel. Boost staat nu op 7PSI, ik verheug me er nu al op om de druk later op te draaien naar 1 bar ofzo, samen met de grote intercooler.
Enige dat nog moet worden opgelost is een probleempje met de transmissiesteun (motor wil wat ver naar achteren zakken) en de rijhoogte achter, de verlagingsveren zijn te laag. Maar wat blokken er tussen maken om de voel wat op te hogen. Ook trilt de aadrijfas wat veel dan. De uitlijning moet ook nog worden aangepakt, grip op de vooras is nog niet wat ie moet zijn. Om de Koni's rustig te laten wennen staan ze nog op zn zachtst, nog heel comfortabel.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni

