31 March 2010, 11:25
Thermostaat kan blijven plakken waardoor deze niet goed meer open, of dicht gaat. Deze eerst maar bekijken, idd.
Wordt de bovenste radiatorslang wel warm? Deze blijft koud tot de thermostaat open gaat, vervolgens zal in de bovenste radiatorslang ook warme koelvloeistof gaan circuleren, wat je dan aan de slang kan voelen.
In de radiator heb je afzetting van kalk, wat ook verstoppingen of slechte circulatie kan veroorzaken. Als de motor warm is gedraaid kan je eens met de hand voelen over het gehele oppervlak van de radiator of deze overal wel warm is. Koude zones kunnen wijzen op een verstopping. Doorspoelen is altijd wel nuttig, er zal altijd wel kalk en andere smurrie in je radiator zitten. Eventueel kan je spoelen met azijn of soda, wat de kalk oplost.
Daarna kan je ook gaan zoeken in de richting van je temperatuursensor, die in het blok zit geschroefd. Werkt de sensor nog wel goed genoeg en is de bedrading aan de sensor (die naar de wijzer in het dashboard gaat) nog oke (isolatie niet verpulverd?). Slechte (massa)contacten kunnen ook vreemde signalen geven in de wijzer..
Nergens koelvloeistofverlies? Ook niet aan de waterpomp?
Wordt de bovenste radiatorslang wel warm? Deze blijft koud tot de thermostaat open gaat, vervolgens zal in de bovenste radiatorslang ook warme koelvloeistof gaan circuleren, wat je dan aan de slang kan voelen.
In de radiator heb je afzetting van kalk, wat ook verstoppingen of slechte circulatie kan veroorzaken. Als de motor warm is gedraaid kan je eens met de hand voelen over het gehele oppervlak van de radiator of deze overal wel warm is. Koude zones kunnen wijzen op een verstopping. Doorspoelen is altijd wel nuttig, er zal altijd wel kalk en andere smurrie in je radiator zitten. Eventueel kan je spoelen met azijn of soda, wat de kalk oplost.
Daarna kan je ook gaan zoeken in de richting van je temperatuursensor, die in het blok zit geschroefd. Werkt de sensor nog wel goed genoeg en is de bedrading aan de sensor (die naar de wijzer in het dashboard gaat) nog oke (isolatie niet verpulverd?). Slechte (massa)contacten kunnen ook vreemde signalen geven in de wijzer..
Nergens koelvloeistofverlies? Ook niet aan de waterpomp?
![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)