4 April 2010, 03:41
De temperatuur van het koelwater wordt bepaald door de thermostaat. De dop van het expansievat heeft daarmee niets te maken. De functie van het druksysteem is om het kookpunt van het koelmiddel te verhogen.
Het kookpunt van een vloeistof hangt af van de luchtdruk. Hoe lager de luchtdruk, des te eerder zal de vloeistof koken. Bij een auto is de hoogste temperatuur die het koelmiddel bereikt rond de 90C onder "normale" omstandigheden. Dat is in NL geen probleem, maar als je de bergen ingaat dan zou het kunnen voorkomen dat het koelmiddel gaat koken. Dus vandaar dat veel auto's zijn uitgerust met een druksysteem (overigens, koelmiddel bevat al toevoegingen zodat het kookpunt hoger ligt dan bij normaal water). Maar hoe dan ook, de temperatuur van het koelwater wordt niet bepaald door de druk in het systeem, maar door de thermostaat.
Bij het te hoog oplopen van de temperatuur zou ik zeggen: thermostaat is aan vervanging toe. De thermostaat "blijft plakken" totdat de temperatuur aan een kant zo hoog oploopt dat hij ineens openspringt. Als daarna de temperatuur zakt tot 70%, dan denk ik dat de thermostaat ook niet helemaal opent. Dus ik zou zeggen: eerst de thermostaat vervangen!
Het kookpunt van een vloeistof hangt af van de luchtdruk. Hoe lager de luchtdruk, des te eerder zal de vloeistof koken. Bij een auto is de hoogste temperatuur die het koelmiddel bereikt rond de 90C onder "normale" omstandigheden. Dat is in NL geen probleem, maar als je de bergen ingaat dan zou het kunnen voorkomen dat het koelmiddel gaat koken. Dus vandaar dat veel auto's zijn uitgerust met een druksysteem (overigens, koelmiddel bevat al toevoegingen zodat het kookpunt hoger ligt dan bij normaal water). Maar hoe dan ook, de temperatuur van het koelwater wordt niet bepaald door de druk in het systeem, maar door de thermostaat.
Bij het te hoog oplopen van de temperatuur zou ik zeggen: thermostaat is aan vervanging toe. De thermostaat "blijft plakken" totdat de temperatuur aan een kant zo hoog oploopt dat hij ineens openspringt. Als daarna de temperatuur zakt tot 70%, dan denk ik dat de thermostaat ook niet helemaal opent. Dus ik zou zeggen: eerst de thermostaat vervangen!