5 April 2010, 04:22
Als het koelsysteem goed functioneert, dan kan de thermometer iets op-en-neer gaan. Dat komt omdat de thermometer niet exact naast de thermostaat zit. Het kan dus gebeuren dat het koelwater wat warmer wordt. De thermometer loopt dan iets op. De thermostaat "merkt" dat pas iets later, en opent dan een beetje verder. De temperatuur zakt dan weer een beetje. Dit effect is het sterkst merkbaar bij sterk wisselende last. Als je op een warme dag net van de snelweg komt en dan voor een rood stoplicht staat, zal de temperatuur makkelijk wat op kunnen lopen. Bij laag toerental (stationair) is de "time delay" tussen thermometer en thermostaat het grootst, en kun je dit effect goed zien.
Bij sommige auto's is de thermometer niet direct gekoppeld aan de indicator op het dashboard, maar via het motormanagement. In veel gevallen stuurt het motormanagement een stabiel signaal zolang de temperatuur niet dramatisch afwijkt van "normaal". De bestuurder ziet dan een constante indicatie van de temperatuur.
Bij sommige auto's is de thermometer niet direct gekoppeld aan de indicator op het dashboard, maar via het motormanagement. In veel gevallen stuurt het motormanagement een stabiel signaal zolang de temperatuur niet dramatisch afwijkt van "normaal". De bestuurder ziet dan een constante indicatie van de temperatuur.