20 April 2010, 11:29
Ik rij in een 240 uit 81, en een v70 2.5 20v uit 97 allebei op lpg. De 240 rijdt relaxed, maar zoals al eerder geschreven, ook ouderwetser dan de 850/v70. Trager, slechtere wegligging, meer herrie..Maar wel meer lol.
De vraag is alleen of op langere afstanden de 850/v70 beter bevalt. Ja dus. Ik ga zelf ook regelmatig naar Frankrijk, maar met de v70. Vooral omdat je in Frankrijk zeker 140 km/u wilt rijden. Ook is de V70 minder vermoeiend, met een fantastische motor. Toch 170 pk i.p.v. 107.... Het enige nadeel van de 2.5 20v is het koppel van 220 nm, dat pas wat hoger in toeren beschikbaar komt. Kleppen zijn t/m 98 hydraulisch dus hoeven niet gesteld. Deze motoren lopen perfect op LPG, ook de 2.5 10v. 500.000km of meer is geen uitzondering. En een fantastische roffel/geluid uit deze 5 cilinders.
De opmerking dat het onderstel van de 850/v70 meer onderhoud nodig zou hebben onderschrijf ik niet. De voorste draagarmbussen gaan wel ns stuk, maar een andere draagarm is eenvoudig te vervangen in 30 minuten en kost 100 euro.
De 240 heeft m.i. een gevoeliger onderstel, m.n. de achterasrubbers.En die zijn lastig te vervangen.
Als je gaat voor een 850/v70, koop er dan een met een lage km-stand (200.000)Vervolgens lpg inbouwen, G3.
Zwakke punten: Krukaskeerring achter het vliegwiel, carterventilatie op tijd reinigen!
Aircopomp en verdamper airco
De vraag is alleen of op langere afstanden de 850/v70 beter bevalt. Ja dus. Ik ga zelf ook regelmatig naar Frankrijk, maar met de v70. Vooral omdat je in Frankrijk zeker 140 km/u wilt rijden. Ook is de V70 minder vermoeiend, met een fantastische motor. Toch 170 pk i.p.v. 107.... Het enige nadeel van de 2.5 20v is het koppel van 220 nm, dat pas wat hoger in toeren beschikbaar komt. Kleppen zijn t/m 98 hydraulisch dus hoeven niet gesteld. Deze motoren lopen perfect op LPG, ook de 2.5 10v. 500.000km of meer is geen uitzondering. En een fantastische roffel/geluid uit deze 5 cilinders.
De opmerking dat het onderstel van de 850/v70 meer onderhoud nodig zou hebben onderschrijf ik niet. De voorste draagarmbussen gaan wel ns stuk, maar een andere draagarm is eenvoudig te vervangen in 30 minuten en kost 100 euro.
De 240 heeft m.i. een gevoeliger onderstel, m.n. de achterasrubbers.En die zijn lastig te vervangen.
Als je gaat voor een 850/v70, koop er dan een met een lage km-stand (200.000)Vervolgens lpg inbouwen, G3.
Zwakke punten: Krukaskeerring achter het vliegwiel, carterventilatie op tijd reinigen!
Aircopomp en verdamper airco