22 April 2010, 09:45
WvR schreef:MichielMaas schreef:twaintje schreef:Jongens, jongens, jongens toch!
Klacht duid 100% op een haperende thermostaat en niets
Is vervangen, zit een nieuwe in. Patroon blijft het zelfde alleen minder extreem als met de oude thermostaat.
Kun je het patroon wat gedetailleerder beschrijven? Het klinkt nog steeds alsof de thermostaat te laat of te traag opent maar met een nieuwe thermostaat is dat bijna uitgesloten. Het enige wat nog zou kunnen is dat de thermostaat wel opent maar er in eerste instantie geen koud water uit de radiateur in het blok terecht komt. Dat kan komen door een (forse) versperring in de radiateur of een van de slangen (als de thermostaat begint te openen, is de doorstroming laag, en wordt door de versperring geblokkeerd, als de thermostaat later helemaal open gaat is er meer doorstroming en kun je de stromingsweerstand overwinnen. Of je hebt te weinig koelvloeistof, en de retourslang van de radiateur bevat alleen maar lucht in eerste instantie, maar dat ze je moeten merken aan andere dingen. Het laatste wat ik me voor kan stellen is dat er rond de thermostaat wat verkalking zit, en dat de thermostaat wordt afgeschermd van warm water. Dan reageert de thermostaat pas als er een flink temperatuursverschil ontstaat.
Het speelt ALLEEN in de opwarmfase. Rijdend begint de temperatuur langzaam op te lopen maar gaat door tot net onder het rood om kort daarna te zakken tot 9 uur. daarna is de naald stabiel en is er nagenoeg geen beweging waarneembaar. Het gebeurt daarna niet meer tenzij de motor volledig is afgekoeld.
Aan een verstopping heb ik ook aan gedacht. Wat zijn de bekende plekken in het systeem waar verkalking of verstopping voorkomt?
![[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-QFAP7HNS.jpg)