22 April 2010, 16:28
Omdat ik een vergelijkbaar probleempje heb gehad (weliswaar minder heftig als het jouwe) even mijn 2 centjes en wat bij mij heeft gewerkt: De thermostaat zit bovenin het blok. Zit er nu wat lucht in het systeem, dan blijft dat bovenin hangen (m.a.w. onder je thermostaat). Hij reageert dan minder direct (op warme lucht opent hij minder snel dan op koelvloeistof) en gaat dus later open. Je temp.zender zit daar niet en geeft de motortemperatuur goed weer. Als de thermostaat dan wel opent, wordt de luchtbel "doorgespoeld" en hangt de thermostaat in de waterstroom. Geen problemen meer.
Bij motor uit en afkoelen krijgt de nog aanwezige lucht weer alle gelegenheid zich onder de thermostaat te verzamelen en begint het verhaal opnieuw. Nu zou normaal gesproken de doorgespoelde lucht naar het expansievat afgevoerd moeten worden, maar je gaf al aan (en dat was bij mij ook zo) dat het systeem niet (lekker) op druk kwam. Ik denk dat het daar mis gaat. Tot zover de theorie (en niet meer dan dat....
).
Ik heb een stuk met de auto gereden en eenmaal op temperatuur de auto draaiend voor de deur gezet. Even de bovenste slang van de thermostaat naar de radiator in de gaten gehouden en toen de thermostaat opende (De slang wordt ineens fors heter) de slag eens lekker gemasseerd (i.e. flink knijpen en lossen) Ik hoorde de lucht door de slang en radiator borrelen.
Mijn meter doet het nog iets (hij loopt zo'n 2 mm hoger dan halverwege) en blijft daarna keurig op de helft hangen. De kachel doet het ook beter. Die werkte wel, maar wordt nu een stuk heter. (Daar zat ik echt op te wachten....... De kachelthermostaat heeft het bij mij nooit goed gedaan) Ik zal het trucje dus nog eens proberen. De motor komt sindsdien wel sneller op temperatuur.
Deze auto's zouden zelfontluchtend moeten zijn, maar ik heb er geen 100% vertrouwen meer in.
Bij motor uit en afkoelen krijgt de nog aanwezige lucht weer alle gelegenheid zich onder de thermostaat te verzamelen en begint het verhaal opnieuw. Nu zou normaal gesproken de doorgespoelde lucht naar het expansievat afgevoerd moeten worden, maar je gaf al aan (en dat was bij mij ook zo) dat het systeem niet (lekker) op druk kwam. Ik denk dat het daar mis gaat. Tot zover de theorie (en niet meer dan dat....

Ik heb een stuk met de auto gereden en eenmaal op temperatuur de auto draaiend voor de deur gezet. Even de bovenste slang van de thermostaat naar de radiator in de gaten gehouden en toen de thermostaat opende (De slang wordt ineens fors heter) de slag eens lekker gemasseerd (i.e. flink knijpen en lossen) Ik hoorde de lucht door de slang en radiator borrelen.
Mijn meter doet het nog iets (hij loopt zo'n 2 mm hoger dan halverwege) en blijft daarna keurig op de helft hangen. De kachel doet het ook beter. Die werkte wel, maar wordt nu een stuk heter. (Daar zat ik echt op te wachten....... De kachelthermostaat heeft het bij mij nooit goed gedaan) Ik zal het trucje dus nog eens proberen. De motor komt sindsdien wel sneller op temperatuur.
Deze auto's zouden zelfontluchtend moeten zijn, maar ik heb er geen 100% vertrouwen meer in.
`88 245, B230K, M47