13 May 2010, 14:11
Hoofdkabel van bobine losgemaakt van verdelerkap, zekeringen voor brandstofpomp verwijderd, bougies losgedraaid en metingen verricht.
Cylinder 1: 13 bar (188 psi)
Cylinder 2: 14 bar (203 psi)
Cylinder 3: 14 bar
Cylinder 4: 10 bar (145 psi)
NB: Motor was koud, metingen zonder gaspedaal ingedrukt (later nog wel gedaan, maakte ong. 1+ bar verschil).
Allemaal waarden die volgens Haynes normaal zijn: 170 psi normaal, 128 psi minimaal.
Toch die waarde van cylinder 4 wijkt wel erg af.
Bougies zien er overigens ook verschillend uit:
![[Afbeelding: IMG_4655.JPG]](http://lh5.ggpht.com/_toBkyfw0pWU/S-vqC0cKBsI/AAAAAAAAFPk/IMClkwih8pg/s720/IMG_4655.JPG)
Tijdens deze klus ontdekte ik ook "nattigheid" (lekkage klint weer zo dramatisch) onder een onderdeel (waarvan ik nog moet opzoeken wat het is):
![[Afbeelding: IMG_4660.JPG]](http://lh5.ggpht.com/_toBkyfw0pWU/S-vqDjPznfI/AAAAAAAAFPo/8xo7Scxb_nE/s720/IMG_4660.JPG)
Conclusie: het gebrek aan trekkracht/sputteren ligt volgens mij niet aan het gebrek aan compressie. Eens?
Cylinder 1: 13 bar (188 psi)
Cylinder 2: 14 bar (203 psi)
Cylinder 3: 14 bar
Cylinder 4: 10 bar (145 psi)
NB: Motor was koud, metingen zonder gaspedaal ingedrukt (later nog wel gedaan, maakte ong. 1+ bar verschil).
Allemaal waarden die volgens Haynes normaal zijn: 170 psi normaal, 128 psi minimaal.
Toch die waarde van cylinder 4 wijkt wel erg af.
Bougies zien er overigens ook verschillend uit:
Tijdens deze klus ontdekte ik ook "nattigheid" (lekkage klint weer zo dramatisch) onder een onderdeel (waarvan ik nog moet opzoeken wat het is):
Conclusie: het gebrek aan trekkracht/sputteren ligt volgens mij niet aan het gebrek aan compressie. Eens?
Volvo V70 (2001)
Volvo 940 (1997) Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986) Porsche 924 (1983)
Volvo 940 (1997) Peugeot 205 (1997) Volvo 240 Estate (1986) Porsche 924 (1983)

