20 August 2010, 07:32
Als de dynamo helemaal niet meer werkt, dan zal de accu leegraken en dan loopt de motor helemaal niet meer. Zelfs als je dan een starthulp krijgt zou de motor vrijwel meteen afslaan zodra je de hulpaccu loskoppelt. Het lijkt er meer op dat de accu zijn lading slecht vasthoudt, en waarschijnlijk in combinatie met een dynamo die zijn beste tijd heeft gehad. Dus ik zou zeggen: meet de boordspanning, en vervang de accu.
Overigens, ik meen me te herinneren dat als een accu eenmaal helemaal leeggelopen is (bijvoorbeeld doordat je hebt geprobeerd om de auto te starten tot de accu geen puf meer had), dat hij dan nooijt meer helemaal zijn oude capaciteit haalt. Dus als je op een gegeven moment in een situatie terecht komt dat de accu een paar keer leeg is gelopen, starthulp en rijden, dan heb je kans dat zelfs een nieuwe accu het voor gezien houdt.
Overigens, ik meen me te herinneren dat als een accu eenmaal helemaal leeggelopen is (bijvoorbeeld doordat je hebt geprobeerd om de auto te starten tot de accu geen puf meer had), dat hij dan nooijt meer helemaal zijn oude capaciteit haalt. Dus als je op een gegeven moment in een situatie terecht komt dat de accu een paar keer leeg is gelopen, starthulp en rijden, dan heb je kans dat zelfs een nieuwe accu het voor gezien houdt.