24 August 2010, 20:15
WvR schreef:Kwekkel schreef:Vulling bestuurdersstoel hersteld.
Overdrive automaat werkte niet. Draad afgebroken van de OD klep op de bak. Ook het OD relais ontbrak(?). Voorlopig doorverbonden.
Afgebroken bevestigingsbouten koplampen hersteld
Dit moet er nog gebeuren:
Stoelframe bestuurder vervangen. Het stelmechanisme zit vast gelast.
Rubbers reactiestangen vervangen. Hier zit aardig wat ruimte op incl. lichte bonk bij wegrijden.
Waarschijnlijk is er ook wat olie lekkage. Motor en automaat bak zijn wat nat. Echter na 4000 km is het peil van motor en bak niet spectaculair gedaald.
Olie verversen differentieel.
Defecte lamp sensor is defect. Een van de spoelen is geroosterd. Reed relais in de sensor los gesoldeerd. Werkt nu niet voor stads en achterlichten. Zal tzt kijken of ik de spoel opnieuw kan wikkelen.
Hmm, voor een auto die aantoonbaar slechts 129.000 km heeft gereden is het verbazingwekkend dat de bestuurdersstoel vastgelast is en toe was aan vervanging. En het ontbreken van het OD relais is ook merkwaardig. De aantoonbare oude baas heeft dus misschien 30.000 km in deze auto gereden, maar in de 100.000 km daarvoor is het er blijkbaar niet al te lichtvoetig aan toegegaan
Bedankt voor jullie reacties. ;D
Ben ik het mee eens. Onmogelijk na te gaan wat er in het verleden van de auto precies is gebeurd.
Echter het is het verstelmechanisme van de rugleuning van de stoel wat is vastgelast. Dit was ook defect bij mijn 460. En voorstoelen van een 90-er 240 zijn er gewoonweg niet te vinden. Las op een Zweeds forum dat stoelen van een Ford Scorpio bijna 1 op 1 passen maar ik wil de auto zo origineel mogelijk houden. Dat de vulling niet niet meer heel was lijkt mij ook door veroudering te komen. De bijrijdersstoel is ok maar ook daar 'sneeuwt' het geel als er op gezeten is.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar het niet eens gemerkt dat de vierde versnelling niet werkte want de auto kwam niet verder dan ritjes naar het winkelcentrum. Of iemand had een relais nodig of het was defect. En om eerlijk te zijn wist ik niet eens dat er een vierbak onder zat totdat ik me afvroeg waar het knopje op de keuzehendel voor dient.
Duidelijk is ook dat er minimaal onderhoud is gedaan en alleen de hoognodige reparaties. Ik ben nu bezig met een inhaalslag hiermee. En de kosten vallen me tot nu toe reuze mee.
Maar ja, nog steeds niet slim om zo'n auto te kopen zonder je eerst er goed in te verdiepen maar ondanks dit alles heb ik toch een goed gevoel over deze auto en ik rij er met heel veel plezier in rond.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden


