Topics: 6
(25 January 2019, 17:51)Marc1970 schreef: Nee het is bij 'normale' carb auto's choke uit, starten, aanslaan, choke half terugduwen en wegrijden, na 500-1000 m choke helemaal weg. Maar het gedoe hoort wel ongeveer bij de Cisac. Slechtste carb ooit gemonteerd op een Volvo. De vacuum choke control dinges en de anti-nadieselklep (vingerdik busje aan de zijkant) zijn waarschijnlijk stuk, en misschien nog wel meer.
Zoek het handboek, er zit teveel op en aan dat ding om te beschrijven.
Welk busje zou het kunnen zijn?
Topics: 82
15 February 2019, 18:19
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 February 2019, 18:28 door Marc1970.)
Oh sorry, dat is wel een Solex maar geen CISAC. Dat heet doorgaans een Stromberg, de lucht gaat horizontaal, betere carburateur. Vergeet alle CISAC opmerkingen tot nu toe.
De anti-nadieselklep is in dit geval die met het snoertje in de blauwe tape gerold.
Er is wel een hoop geimproviseerd en getaped aan die carb en omgeving, en als dit een B230A uit 85-86 is, hoort er zelfs een andere op.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
(15 February 2019, 18:19)Marc1970 schreef: Oh sorry, dat is wel een Solex maar geen CISAC. Dat heet doorgaans een Stromberg, de lucht gaat horizontaal, betere carburateur. Vergeet alle CISAC opmerkingen tot nu toe.
De anti-nadieselklep is in dit geval die met het snoertje in de blauwe tape gerold.
Er is wel een hoop geimproviseerd en getaped aan die carb en omgeving, en als dit een B230A uit 85-86 is, hoort er zelfs een andere op.
Ja klopt, de vorige eigenaar zei dat hij deze erop heeft gezet.
Zou die antinadieselklep verrot zijn? zou het kunnen zijn dat starten dan ook lang duurt, dus starten en kunnen wegrijden. Niet starten op zich, want dat lukt wel. Na 1 keer draaien gaatie aan.
Ik ben nu bezig met een nieuwe kabelboom, ik denk niet dat het wat oplost maar de oude is sowieso verrot.
Kabelboom vervangen, ga ik maart maar eens even een goede testrit doen. Mag nu de weg niet op.
Net startte hij wel ok, met choke enzo, heb niet het idee dat ik direct weg kan rijden. Het na dieselen gebeurde nu niet, maar misschien gebeurt dat pas wanneer ik een eind heb gereden met warme motor.
Ja nadieselen is vooral een dingetje met de warme motor. De anti-nadieselklep sluit het luchtkanaal naar de stationair regelschroef af en opent deze met de sleutel op II. Ik weet niet wat de 'defect' stand is, draai hem er s uit en zet er 12V en massa op.
De massa loopt via het blok, hoe zijn de massadraden?
Op de choke nok (daar waar de draad aanzit) staat een streepje, dit hoort t.o. de stelschroef als de chokeknop 2,5 cm uit het dashboard steekt. Fast idle heet dit, als je de choke vol uittrekt moet het stationair merkbaar omhoog gaan. Om koud wegrijden te vergemakkelijken.
18 February 2019, 12:06
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 February 2019, 15:24 door Gurd.)
Als ik de choke uittrek start hij direct, maar daarna moet ik de choke bijna dichtdraaien anders valtie weer uit. Ik kan de choke dus niet vol open laten staan.
Wat mij ook opvalt is dat die gele vacuum? slangetjes die op het luchtinlaatspruitstuk zitten zijn afgeknepen, dus die zijn nergens op aangesloten... Kan ik daar nog iets mee doen of beter om het zo te laten?
*de massa draden lijken goed en stevig aan het chassis vast
18 February 2019, 19:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 February 2019, 19:43 door Marc1970.)
STel dan de choke wat anders af, wie weet. Is er ook een massadraad van kleppendeksel naar chassis?
De vacuumslangen is ook mee gegoogeld, en de originele opzet was al vrij complex. Belangrijk is dat de EGR thermostaat een vacuumslangetje heeft, dat zal die gele zijn vanaf het spruitstuk. Daar weet ik gelukkig erg weinig van af. TP30156 heeft een complete sectie over vacuum hoses.
En de verdeler krijgt vacuum vanaf de carb, via een 'delay nipple' die lijkt op z'n plek te zitten. Probeer s zonder delay nipple, of op de andere poort vd carb.
Ja dat zou best kunnen, dat de EGR klep open staat waardoor er vanaf de koude start al uitlaatgas bijgemengd wordt. Uitlaatgas vol onverbrande benzine, daardoor raakt het mengsel in de war. Probeer de EGR pijp (dat is die middenin de inlaat omhoog komt) eens los te draaien en stop er een kurk in weerskanten.
19 February 2019, 13:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 February 2019, 14:09 door Gurd.)
(18 February 2019, 19:38)Marc1970 schreef: STel dan de choke wat anders af, wie weet. Is er ook een massadraad van kleppendeksel naar chassis?
De vacuumslangen is ook mee gegoogeld, en de originele opzet was al vrij complex. Belangrijk is dat de EGR thermostaat een vacuumslangetje heeft, dat zal die gele zijn vanaf het spruitstuk. Daar weet ik gelukkig erg weinig van af. TP30156 heeft een complete sectie over vacuum hoses.
En de verdeler krijgt vacuum vanaf de carb, via een 'delay nipple' die lijkt op z'n plek te zitten. Probeer s zonder delay nipple, of op de andere poort vd carb.
Ja dat zou best kunnen, dat de EGR klep open staat waardoor er vanaf de koude start al uitlaatgas bijgemengd wordt. Uitlaatgas vol onverbrande benzine, daardoor raakt het mengsel in de war. Probeer de EGR pijp (dat is die middenin de inlaat omhoog komt) eens los te draaien en stop er een kurk in weerskanten.
Het gele slangetje vanaf het spruitstuk is dichtgeknepen en komt nergens op uit...
Ik kan mijn motortype B230A niet vinden in de TP30156, ben nog aan het zoeken naar meer info over die vacuumslangen bij een B230A motor.
Dat zwarte slangetje(met ty wrap afgeklemd) links naast/op de carb op de foto, is dat die delay nipple?
19 February 2019, 14:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 February 2019, 17:02 door Marc1970.)
Neem de plaatjes van de B23A, die is van buiten hetzelfde op het kleppendeksel na.
De gele slang ging ws. naar een thermostaatdingetje in het blok geschroefd, die de EGR klep opent als de motor opgewarmd is. De EGR zou de relatie met de lange opwarmtijd kunnen zijn.
De 'delay nipple' is die met een geel randje erom, hangt vlakbij de verdeler, zo te zien. Dat lijkt in orde.
Die met de tiewrap is ws. de tweeling van het tuutje waar nu de verdeler op is aangesloten, probeer ze eens om te wisselen (maar daar verwacht ik weinig van). De poort die nu afgesloten is, is doorgaans degene die vacuum levert aan de verdeler.
Een slang die zomaar naar beneden gaat kan niet kloppen, daar krijg je last mee. Ik denk dat die aan de vlamdover vast zit of hoort te zitten, onderdeel vd carterventilatie: http://volvolvo.nl/thread-9354.html zelfde slangetje.
(19 February 2019, 14:31)Marc1970 schreef: Neem de plaatjes van de B23A, die is van buiten hetzelfde op het kleppendeksel na.
De gele slang ging ws. naar een thermostaatdingetje in het blok geschroefd, die de EGR klep opent als de motor opgewarmd is. De EGR zou de relatie met de lange opwarmtijd kunnen zijn.
De 'delay nipple' is die met een geel randje erom, hangt vlakbij de verdeler, zo te zien. Dat lijkt in orde.
Die met de tiewrap is ws. de tweeling van het tuutje waar nu de verdeler op is aangesloten, probeer ze eens om te wisselen (maar daar verwacht ik weinig van). De poort die nu afgesloten is, is doorgaans degene die vacuum levert aan de verdeler.
Een slang die zomaar naar beneden gaat kan niet kloppen, daar krijg je last mee. Ik denk dat die aan de vlamdover vast zit of hoort te zitten, onderdeel vd carterventilatie: http://volvolvo.nl/thread-9354.html zelfde slangetje.
Ik denk dat ik die vlamdover (flametrap) maar eens moet gaan zoeken. Op onderstaande site wordt duidelijk dat er startproblemen komen van niet goed werkende flametraps, en olie lekkage bij pakkingen door opgebouwde druk oid. Dat zal bij mij meevallen? aangezien de slang nergens op is aangesloten.
http://www.volvoadventures.com/howtodoflametrap.html
|