Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk?
(7 May 2021, 16:08)Marc1970 schreef: De ontsteking van deze dingen is al vrij ingewikkeld, er zit een sensor boven het vliegwiel die rpm en BDP aangeeft, en een soort computer verderop die de inschakelduur en zo berekent, en nog wat toestanden voor vervroeging, pingelen en zo.
Hier staat een diagram met alle onderdelen en bekabeling onderling: https://vp-autoparts.com/en/artiklar/vol...index.html

Goeie blauwe vonk is precies wat je nodig hebt. En dan ook liefst op tijd en in de goede volgorde.

En brandstof, die wordt nu wel verdacht ja.

Die stekker op die plek ken ik niet, maar in 1986 had je al zeker 240's met injectie. Op zich kloppen de draadkleuren wel ongeveer met een brandstofrelais. Misschien was Volvo in 1986 al zo makkelijk dat ze in alle auto's dezelfde kabelboom staken.
Het is wel vrij normaal dat je allerlei lege stekkers vindt onder de motorkap, van dingen die er niet zijn zoals airco of koplampruitewissers etc.

OP zich heb ik deze storing niet meegemaakt. Met een volle vlotterkamer zou een motor langer dan 10 seconden stationair kunnen draaien, meest.

In t boekje (TP11740, Carburetted fuel systems) staat bijvoorbeeld dat de ontluchting vd vlotterkamer verstopt zit. En dat misschien de 'anti nareutelklep' vast zit, dat is dat tonnetje met die draden erop in de inlaat. Deze heeft vooral invloed op stationair lopen. Draai m er gerust uit en sluit het gat af met een stopje.

Misschien is de vlotternaald en de rest van de carburateur ook niet meer flitsend na 3 jaar stilstaan en komt de benzine lastig in/door de carb. Dat zou na een tijdje weer kunnen soepel worden, of niet en dan moet je het ding uit elkaar gaan peuteren.
Benzinepompje kan ook (helemaal of half) stuk gaan van verdroging, in dat geval kan een deel vd benzine in het carter van je motor belanden en dat is niet best!!! voor de smering.

Dit is jouw carb, een Pierburg 175 CDUS met al z'n onderdeeltjes: https://vp-autoparts.com/en/artiklar/vol...index.html

Vandaag het vlottertje van de inlaat van brandstof in de carb weten los te wrikken. Deze zat enorm vast waardoor er geen brandstof in de vlotterkamer kwam. Verwacht ik.

Hij klinkt nu al heel anders en lijkt bijna te lopen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk[Afbeelding: 5e5e1b615f9bb8af47b1930dc6dabb2b.jpg]

Hij wilt nog niet mooi stationair lopen, alsof hij brandstof te kort komt.

Ik denk dus dat toen ik het bp relais in de stekker stak, waarvan ik dacht dat hij daarvoor bedoeld was. Dat er een soort miscommunicatie ontstond in het systeem waardoor hij niet vonkte.

Dat terzijde.
Hij vonkt nu goed, krijgt brandstof, alleen nog stationair laten lopen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik sta wel te kijken van de input die ik krijg via dit forum.
Leer je onmeunig veel van!
Dat waardeer ik heel erg!!

(8 May 2021, 09:38)Grey240Polar schreef: Die zespolige stekker, waar overduidelijk een relais op past, hangt ook bij mijn 1992'er met LH2.4 Jetronic injectie onbenut te wezen.

Ik heb eventjes het elektrisch schema moeten doorpluizen, en gezien de draadkleuren heb ik het sterke vermoeden dat het om dit onderdeel moet gaan:

[Afbeelding: alVxNU3.png]

Onderdeel 99 is, met kleine variaties, al in schema's vanaf 1978 te vinden, en wordt "relay for fuel pump" genoemd.

Voor motoren met mechanische benzinepomp zal deze niet nodig zijn maar de LH2.4 Jetronic gebruikt hem dus ook niet. Deze laatste gebruikt het relais dat tegen de EZK (ontstekingscomputer) aan hangt en die heet eigenlijk "main relay" maar wordt doorgaans ook brandstofrelais genoemd. In schema's van die modeljaren is dat onderdeel 217.

Ik ga ervan uit dat relais "99" voor de oudere injectiesystemen werd gebruikt, maar dat Volvo het voor latere versies niet nodig achtte (of simpelweg vergat) om dit stukje van de kabelboom te laten vervallen.

Edit: dit is wel een leuk document om te hebben. Het laat van de verschillende modeljaren alles zien van het elektrisch systeem, van de locaties van relais, ligging van kabelbomen, massapunten, connectoren enz. enz. enz. Als ik nog wist dat ik deze al eens gedownload had, had ik niet zo lang in het schema hoeven zoeken Rolleyes .

[Afbeelding: ML1XNMC.png]

Die losse stekker in de motorruimte zou wel eens een testpunt kunnen zijn. Welke kleur heeft de kabel?

Stuur je morgen ff een betere foto.

Dat document is wel echt gaaf trouwens. Hoe bekend ben je met het handboek van Haynes. Ik hoor daar goede verhalen over en ben aan het overwegen er 1 aan te schaffen.

Antwoord
(8 May 2021, 17:15)TenBrick schreef: Dat document is wel echt gaaf trouwens. Hoe bekend ben je met het handboek van Haynes. Ik hoor daar goede verhalen over en ben aan het overwegen er 1 aan te schaffen.

Hoe bekend ben ik met Haynes? Die afbeelding van relais 99 komt daaruit. Die manual heb ik al sinds ik voor het eerst een 245 had, dat was eind 2005 (daarvoor kocht ik er eentje voor mijn Amazon) en wordt heel geregeld geraadpleegd.

Ik heb de rode versie (ISBN 1859602673 / 9781859602676) maar als ik nu op de site van Haynes kijk lijkt die vervangen door een andere (ISBN 1563921367 / 9781563921360). Geen idee of en hoeveel verschil er is, wel zie ik dat de mijne van 1974 t/m 1993 loopt en die nieuwere versie van 1976 t/m 1993, maar dat kan goed een correctie zijn omdat alleen de OHC benzinemotoren werden en worden behandeld. 

Mijn versie is geschreven in de USA, ik ga ervan uit dat dat ook geldt voor degene die nu te koop is. Het nadeel daarvan is dat er geen metrische eenheden werden gebruikt en je dus alles moet omrekenen. Dat gezegd hebbende, het is een goed boek om te bezitten. Samen met wat je op internet vindt kun je daarmee een heel eind komen. Soms vind je op internet nog wat meer praktische info.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Antwoord
Haynes is een must.
Wel grappig dat er zoveel versies zijn, ik heb zelf de oranje versie, ISBN 0856962708, covers ALL models 1974 thru 1979. Wink
Hoekinge koplampen komen er dus nog iet in voor.

[Afbeelding: 5f8b2bb7d9e5c.jpg]
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Onmeunig mooi! Ik heb Haynes 74-93 Petrol ISBN1859602673, de B230A komt er in voor, en de TZ-28H ook. Maar na een tijdje ben ik de werkplaatshandboeken van Volvo gaan gebruiken, daar komt alle Haynes info uit.

TP11740 voor de carbs, TP30432 en TP31397 voor ontsteking, TP30156 voor de motor, die dingen kan je wel downloaden her en der.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
(9 May 2021, 17:47)Marc1970 schreef: Onmeunig mooi! Ik heb Haynes 74-93 Petrol ISBN1859602673, de B230A komt er in voor, en de TZ-28H ook. Maar na een tijdje ben ik de werkplaatshandboeken van Volvo gaan gebruiken, daar komt alle Haynes info uit.

TP11740 voor de carbs, TP30432 en TP31397 voor ontsteking, TP30156 voor de motor, die dingen kan je wel downloaden her en der.

Ga ik die ff opzoeken, thanks!

Antwoord
Die ELsystem is wel een hele goeie GreyPolar, beste en meest recente bedradingsschema wat ik tot nu toe gezien heb.
Antwoord
Mijn volvo loopt inmiddels stationair!!!

Wat ik precies gedaan heb waardoor hij loopt durf ik niet te zeggen.
Ik heb wel de mechanische brandstofpomp losgehaald en gezocht naar eventuele verstoppingen.
Brandstof slangen even gecontroleerd.
Ook heb ik het zaakje uit de brandstof tank gehaald, maar hier leek ook niks aan op te merken. (Nu doet alleen de meter van mn hoeveelheid brandstof het niet meer)

Ik denk vooral dat het komt door het meerdere keren brutaal starten met veel gas dr bij. Een hoop backfire uit het inlaat, maar hierna wilde hij al wel meer.

Had ook nog een nieuw setje bougies liggen, wellicht dat dat ook meegeholpen heeft.

De volvo loopt nu naar schatting 600toeren per minuut stationair. Best wel laag dus. Hij schud ook als een malle. Ik ga even kijken naar het wat hoger zetten van het stationair toerental.

Wat mij ook opviel was het feit dat de volvo niet anders loopt zonder zekering 4 & 6.
Ik meende dat deze zekeringen wel van belang waren en diende voor de brandstofpompen of zoiets…

Eindstand verwacht ik dat het lag aan de brandstof toevoer.

(8 May 2021, 09:38)Grey240Polar schreef: Die zespolige stekker, waar overduidelijk een relais op past, hangt ook bij mijn 1992'er met LH2.4 Jetronic injectie onbenut te wezen.

Ik heb eventjes het elektrisch schema moeten doorpluizen, en gezien de draadkleuren heb ik het sterke vermoeden dat het om dit onderdeel moet gaan:

[Afbeelding: alVxNU3.png]

Onderdeel 99 is, met kleine variaties, al in schema's vanaf 1978 te vinden, en wordt "relay for fuel pump" genoemd.

Voor motoren met mechanische benzinepomp zal deze niet nodig zijn maar de LH2.4 Jetronic gebruikt hem dus ook niet. Deze laatste gebruikt het relais dat tegen de EZK (ontstekingscomputer) aan hangt en die heet eigenlijk "main relay" maar wordt doorgaans ook brandstofrelais genoemd. In schema's van die modeljaren is dat onderdeel 217.

Ik ga ervan uit dat relais "99" voor de oudere injectiesystemen werd gebruikt, maar dat Volvo het voor latere versies niet nodig achtte (of simpelweg vergat) om dit stukje van de kabelboom te laten vervallen.

Edit: dit is wel een leuk document om te hebben. Het laat van de verschillende modeljaren alles zien van het elektrisch systeem, van de locaties van relais, ligging van kabelbomen, massapunten, connectoren enz. enz. enz. Als ik nog wist dat ik deze al eens gedownload had, had ik niet zo lang in het schema hoeven zoeken Rolleyes .

[Afbeelding: ML1XNMC.png]

Die losse stekker in de motorruimte zou wel eens een testpunt kunnen zijn. Welke kleur heeft de kabel?

[Afbeelding: 8906861afc6495b14a838332b8deaa42.jpg]
De kabel aan het uiteinde is groen.
Daaronder is bruin/zwart, lastig te zeggen.
Verderop hangt nog een rode kabel

https://youtube.com/shorts/P8cFHSzAEj0?feature=share

https://youtu.be/vMXeFNr1GW4

Dit zijn 2 video’s van hoe de 240 nu loopt.

Antwoord
Die rode draad is de 'remote start', een handigheidje voor monteurs waar je een soort deurbelknop op aan kan sluiten, en zodoende de startmotor kan laten ronddraaien vanuit de motorruimte. Scheelt een hoop gedraai aan de krukas bij kleppenstellen bijvoorbeeld.

Ik denk dat je bij het loshalen van de tank-ingewanden de draad van de vlotter gebroken hebt. Die doorvoer is een beetje roestig meestal. Ik heb de vlotterdraad wel s door een loos pijpje gevoerd en dat daarna dichtgeplempt met polyester. Die units zijn best duur.

Dat stat. schudden is iets te veel maar niet te gek. Paar rpm erbij, CO wat omhoog, misschien de timing nog wat tweaken, en hij draait als een zonnetje. Beetje schudden doen ze toch wel. Normale geluid uit de uitlaat is een soort steady dreun, zodat de mensen weten dat je er bent.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat je de timing nog wat kan bijdraaien. Ik doe dat gewoon op gehoor, als de motor op z'n 'makkelijkst' draait is het goed. Niet perse op z'n snelst. En dat ie onmiddelijk reageert op gas geven.
Antwoord
(9 May 2021, 20:27)Marc1970 schreef: Die rode draad is de 'remote start', een handigheidje voor monteurs waar je een soort deurbelknop op aan kan sluiten, en zodoende de startmotor kan laten ronddraaien vanuit de motorruimte. Scheelt een hoop gedraai aan de krukas bij kleppenstellen bijvoorbeeld.

Ik denk dat je bij het loshalen van de tank-ingewanden de draad van de vlotter gebroken hebt. Die doorvoer is een beetje roestig meestal. Ik heb de vlotterdraad wel s door een loos pijpje gevoerd en dat daarna dichtgeplempt met polyester. Die units zijn best duur.

Dat stat. schudden is iets te veel maar niet te gek. Paar rpm erbij, CO wat omhoog, misschien de timing nog wat tweaken, en hij draait als een zonnetje. Beetje schudden doen ze toch wel. Normale geluid uit de uitlaat is een soort steady dreun, zodat de mensen weten dat je er bent.
Ik weet eigenlijk wel zeker dat je de timing nog wat kan bijdraaien. Ik doe dat gewoon op gehoor, als de motor op z'n 'makkelijkst' draait is het goed. Niet perse op z'n snelst. En dat ie onmiddelijk reageert op gas geven.

Bizar hoeveel slimmigheidjes er in zo’n auto kunnen zitten Smile

Ik zal van de week de vlotter er eens uithalen, zien of hij kapot is.
Ik begreep dat aan de onderkant van de carb een boutje zit die de hoogte van de sproeier aanpast.
Zijn er meer manieren om stat. toerental hoger te zetten. Wellicht een aanslag van de gaskabel, of zeg ik dan wat geks?

Opzich reageert hij goed op gasgeven.
Wil hem alleen wat sneller stationair hebben.
Hij verzuipt wel aardig wanneer ik een flinke drel gas geef.

Antwoord
Dat die doorvoer stuk is kan je al van bovenaf zien, dan is t één bonk roest en zit alles scheef, op ca. 1/5 van deze site staan wat foto's van de constructie en hoe het mis kan gaan: http://cleanflametrap.com/transferPump.htm

En nee, je mag niet het stationair hoger zetten met de gaskabel. Dat is echt een hele gekke gedachte. Staat allemaal in de TP11740 hoe wel.

Gaat de choke netjes dicht en uit als je de knop indukt? ZIjn ook afstelgegevens voor, in het boek. De ophanging vd chokekabel kan wel s stuk of los zijn.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.564 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 448 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 526 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.346 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.127 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 825 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.244 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.644 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 809 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.724 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)