Topics: 47
Fijn te hren dat ie weer loopt en je geen backfires meer hebt! AL heb je nog wat ruimte over voor finetuning, als ik het zo begrijp.
In 39-40 jaar kan er inderdaad wel wat versleuteld zijn, hopelijk los je dat ook nog op...
De D in VIN is van modeljaar 1983. Historisch werden de fabreken in de zomervakantie omgebouwd voor het volgende modeljaa. Hierdoor Begint MY 1983 vanaf ca aug/sep 1982.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Topics: 84
Ik denk dat die motor nog helemaal standaard een B23A is, de verdeler klopt erbij, nummer 808 op de kap klopt, en het nummer op de kop klopt ook. Modeljaar 1983 is 7 graden @ 750 rpm, zegt Volvo ook, met vacuumvervroeging los en afgedopt.
Volvo geeft ook nog een waarde voor 2500 rpm, dit zou 17-22 graden moeten zijn. Misschien kan je die ook controleren.
De ontstekingstiming heeft weinig te maken met wat voor kop erop zit, de 1000398 was de standaard-kop en zat op allerlei versies van de B19-23 in dezelfde vorm, net als de 1000530 op bijna alle versies van de B200 en de B230 zat. Voorontsteking is afhankelijk van compressie (zuigerhoogte), nokkenas, cilinderinhoud, temperatuur en of een verdeler een vacuumvervroeger of verlater heeft, en waar dit vacuum vandaan komt.
De E in B21ET staat voor 'injection engine', meest K jet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 67
Bedankt voor jullie reacties.
Ja, afgaande op alle codes op en rond de motor zou de conclusie moeten zijn dat het toch de orginele B23A motor moet zijn. Echter met 7 graden voorontsteking gaat het toch echt mis. De uitlaat schiet bij backfire telkens los op een klem, gelukkig geen uitelkaar knallende demper. Ik zal eens kijken hoe de waarden bij 2500 rpm zijn. Blijft de vraag waarom hij niet op de voorgeschreven waarden wil lopen. Er zou bijvoorbeeld een niet standaard nokkenas in kunnen zitten. Word meen ik wel eens gedaan om de motor feller te maken.
Kijk het vacuumvervroegingstoetertje s na. Loshalen bij afstellen/meten. En of ie vacuum krijgt, en houdt.
Ja een andere nokkenas kan, maar de A nokkenas is al één van de vlottere.
Dag
De motor loopt het best bij 12 graden voorontsteking en ga ik er maar vanuit dat het een B21 kop is. Correspondeert ook het meest met het nr. dat erop staat.
Dank voor het meedenken.
Om ziek van te worden. Dacht met het vervroegen van de voorontsteking de backfiires op gelost te hebben. Maar niet dus. Deze week weer tijd om een ritje te maken. Start mooi loopt mooi, geen backfire, maar als de motor warm wordt gaat deze stotteren. Ik heb de carb. open en schoon gemaakt, langs de zuiger zat nogal wat roet, gecontroleerd op scheuren in het membraan, maar na terugzetten blijft het probleem.
Er zit overigens een pulsair systeem op de motor (1982)
Zit er een voeler/ bimetaal/klep of zoiets op de motor die niet zijn werk doet?
30 June 2022, 10:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 June 2022, 11:01 door Marc1970.)
Misschien toch een valse lucht probleem.
Pulsair zo ene roestige orgelpijp onder het uitlaatspruitstuk? Is een NOx verlagend fenomeen (wordt niet gemeten bij APK). Die heeft eenwegkleppen in de buurt van de olievuldop. Ik weet niet of/hoe die reageert op de motortemperatuur. En ik denk niet dat Pulsair valse lucht aan de inlaatkant kan veroorzaken omdat het een passief gebeuren aan de uitlaatkant is.
Maar je zou s kunnen proberen alle Pulsair rubberslangen af te doppen. Er zijn mensen die de hele pijp weggooien en de gaten dichten met wat vloeibare pakking en een passend muntstuk erop klemmen. Of draad in tappen en een bout erin draaien.
Of het mengsel is gewoon de hele tijd te arm voor een opgewarmde motor. Komt het backfire al meteen nadat je choke hebt terug geduwd?
Kan je het backfiren van de opgewarmde motor voorkomen door de choke wat uit te trekken (=mengsel verrijken).
30 June 2022, 22:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 June 2022, 22:28 door Rin.)
Ik heb me niet zorgvuldig uitgedrukt.
Nadat ik de ontsteking van 7 naar 12 graden heb gezet heb ik geen backfire meer.
Starten doet hij prima, loopt dan regelmatig maar stottert/ loopt onregelmatig nadat ik 2 km heb gereden.
Het hele probleem ontstond na vervanging van contactpunten naar elektrische ontsteking, daarna contactpunten terugzet, waarna de motor eerst, door de ontsteking op 12 i.p.v. 7 graden te zetten geen backfire meer geeft maar wel stottert.
Ik krijg de indruk dat het probleem elders zit.
Ik zal het pulsairsysteem eens afdoppen zoals je meldt. Misschien ook voorzichtig met remmenspray eerst kijken of er valse lucht in die orgelpijp wordt gezogen.
De choke heb ik met dit warme weer niet nodig.
Ik laat van me horen.
Vandaag een stuk gereden. Na 2 km stotteren, na 10 km was het weg.... Heb er toch nog geen vertrouwen in. De bobine, 1.8 ohm voelt lauw aan. De ballastweerstand daarentegen zeer heet. Hoort dat zo?
Afdoppen pulsar systeem nog niet geprobeerd. Eventueel op een later moment nog.
Het vermogen ontwikkeld in een weerstand R waarover een spanning U staat en waar een stroom I doorloopt is
P=U⋅I =R⋅I2 =U2/R.
Dan kom ik aan pzewzewiet P = 12-9V = 3V in het kwadraat is 9, en voor R nemen we de boekwaarde 0,9 ohm, dan is het vermogen van de weerstand (prettig ronde uitkomst!) 10W. De weerstand wordt dan ongeveer net zo warm als een 10W lampje, laten we koeling door rijwind verwaarlozen want hij hangt in een stoffig hoekje. Heet dus.