Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Carterventilatie B20
Ok, gister oook het e.e.a. geprobeerd:

1) Slangen 'verkeerd om'
Welke slang ik ook dichtknijp, er gebeurt nix met de motor; gaat niet anders lopen en slaat niet af.
Olievuldop eraf en dan voel je wel dat ie blaast.

2) Slangen aangesloten volgens: vuldop->spruitstuk & eitje-> de buitenlucht
Gebeurt ook nix speciaals als ik de vuldop-to-spruitstuk-slang dichtknijp.

De slang die van vuldop naar luchtfilter loopt(liep) is schoon van binnen
De slang die van eitje naar spruitstuk gaat(ging) zat (schone) olie in.

Vlamstopper zit in het eitje en venauwing zit in de nippel op het spruitstuk.

Alles getest met redelijk koude motor.

Alleen wilde hij vanochtend met heeeeeeeeel veel moeite starten (ondanks de Velleman).
Normaal hoefde ik maar naar de sleutel te kijken, en nu kosste het mij 1 min. doorstarten. en ploffen als een Harley.
Wat natuurljk ook te maken kan hebben met het feit dat ik gister (weer) eens met de ontsteking bezig ben geweest.
Ik heb 'm op 23o@1500 gezet, maar allesjeesus zeg, wat loopt dat kreng beroerd.
Ik krijg 'm maar niet zoals ik wil hebben >Sad >Sad
Toch maar eens door een Pro naar laten kijken, of anders de dubbele K&N/SU's eraf.
Ik wordt er een beetje moe van......

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Of de slangen gewoon weer terugzetten zoals eerder aangesloten zat ;D
Antwoord
en een nieuwe condensator/rotor/contactpunten(met juiste afstand?)al geprobeerd???
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Citaat:en een nieuwe condensator/rotor/contactpunten(met juiste afstand?)al geprobeerd???

Rotor is nieuw, kap ook
Condensator heb je niet nodig met een Velleman.
Contactpunten zijn ook nieuw; daarbij komt de afstand (iets) minder nauwkeurig met een Velleman, maar ook die staat op de juiste waarde.
Antwoord
Nogmaals bedankt voor het experimenteren, het is dus te verwachten dat een B20 blaast uit het oliegat, en mijn exemplaren zijn daarop geen uitzondering.
En het klopt ook dat je met inlaatvacuum op het eitje olie omhoog zuigt (maar het is niet de bedoeling). Ik zou liever de Tao van de B20 volgen als je daar de hardware voor hebt.

Rob, stel je die verdeler wel af met losse vacuumlijn? Als het via de officiele weg niet lukt moet je het gewoon eens op gehoor proberen, verdeler verdraaien bij stat. lopende motor.
LPG en open K&N filters gaat toch ook niet zo goed bij elkaar? Bakkenes verkoopt dat van die ringen voor (kan je natuurlijk net zo goed de originele papieren filters gebruiken) http://www.volvo-klassiekers.nl/html/mot...rdelen.htm
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Citaat:Rob, stel je die verdeler wel af met losse vacuumlijn?

geen vacuumvervroeger (dubbele SU's).

Citaat:gewoon eens op gehoor proberen, verdeler verdraaien bij stat. lopende motor.

Dat is dus wat ik gister gedaan heb; stroboscoop & toerenteller aangesloten, en aan verdeler draaien tot dat ie lekker liep.
(Gaat alleen steeds sneller stationair draaien, hoe meer je verdraait).
Op een gegeven moment vond ikdat ie lekker liep en dat was op ong. 23o@1500.

Citaat:LPG en open K&N filters gaat toch ook niet zo goed bij elkaar?
Dat is wat de berichten zeggen ja, lees je op V44 ook erg vaak.

Citaat:Bakkenes verkoopt dat van die ringen voor (kan je natuurlijk net zo goed de originele papieren filters gebruiken)

Wat bedoel je hier precies mee? (die ringen?)
Bij mij is het filter niet meer dan een (leeg) conservenblik, zit nix geen (papieren)filterelement of whatsoever in.
De buitenste ring van het filter is Ãen soort 'gaas'. Dat zal het filter wel zijn dan.
[Afbeelding: k_en_n.jpg]

Anyway, hij start nu erg slecht op LPG en loopt onregelmatig.
Op benzine wil hij helemaal niet meer starten/rijden.

Slangenboel maar weer eens op de 'verkeerde' manier aansluiten morgen en weer wat aan mijn verdelerhuis draaien, wie weet................ ???

Antwoord
Het zijn ringen die om de filterbehuizing passen, op die linkpagina ergens halverwge staat een plaatje. Je zou het zelf eens met plakband kunnen proberen, zo te zien bedekken de ringen minstens 3/4 van het filter.

K&N filters zijn van geoliede katoen (er zitten dus vette watten achter dat dikke gaas) en laten veel makkelijker lucht door dan papieren. De relatie met LPG snap ik ook nog niet, zal wel te maken hebben met vacuum achter het filter.

Je kan nog wel meer horen/zien als je de verdeler verdraait, als de vonk te laat komt gaat het hele blok schudden en bokken en als-ie vroeg staat gaat-ie wel sneller lopen maar ook zachtjes ploffen in de uitlaat (of precies andersom, ik vergeet het telkens maar je merkt het vanzelf). Ook een beetje gas geven en luisteren wat de beste respons geeft.
Ik heb bij mijn B20 niet vervroegd tot-ie het snelst liep maar het stilst/regelmatigst.

Klinkt nog steeds als een ideaal hobby project jouw Amazon. Never a dull day.

Zijn je SU's wel gestemd? Als de helft van de motor meer gas krijgt dan de ander gaat het ook niet goed.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Nou vandaag de carterventilatie omgedraaid waardoor het nu weer zit zoals het ooit door volvo bedoeld is.

Ik heb geen verschil in toerental gemerkt ofzo. Het dichtknijpen van de slang oliedop-spruitstuk zorgde ook niet voor een verandering, je zag wel de slang zichzelf samenzuigen.
Kijken of ik morgen met koude morgen ook startproblemen heb (al zou dat kunnen komen doordat ik wat aan de carb heb gerommeld, maar dat zou weer ok moeten zijn.)
Antwoord
Als een slang zichzelf kan samenzuigen dan is de structhuur niet meer goed. Vervangen dus Wink

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)