Topics: 82
Als je rempedaal iets indrukt (met een stokje tegen de stoel of zo) stopt het druppen.
Aan de andere kant kan je remklauw beter nog even terugzetten en de zuigers afzonderlijk proberen te lossen. Is toch vaak een kwestie van wat aanslag, een vuiltje of wat roest in de klauw of op de remzuiger, een paar keer heen en weer duwen, ontluchten en het is weg.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 4
Marc, ik heb gedaan wat je zei, de remslangen dr op gelaten maar wel de blokken eruit gehaald omdat ik de zuigers dan beter heen en weer kon knijpen met een tang. Dit is verder goed gelukt. Alle 4 zuigers zit weer beweging in. Verder heb ik het gedeelte van de klauw waar de blokken op schuiven zo glad mogelijk gemaakt en opnieuw ingevet, evenals de 2 pennen.
Toen alles gemonteerd en een rondje gereden in de bebouwde kom (5km). Thuisgekomen de voorkant weer opgekrikt en het wiel met de hand rondgedraait. Dat ronddraaien ging opzich vrij goed, hij draaide tenminste. Ongeveer 2 rondjes, dit lijkt me wel normaal toch of niet? Vervolgens toch de velg er nog even afgehaald. De schijf was echter nog steeds vrij warm. Nu vraag ik mij af: Is dit normaal?
Ter controle de andere kant ook nog even opgekrikt en die schijf was ongeveer even warm. Als ik dat wiel echter een slinger gaf draaide hij maar een half rondje dus die klauw ga ik ook nog even opfrissen.
Op het dashboard branden trouwens nog steeds tijden het rijden het lampje "Parking Brake" en "Brake error" tevens branden bijde groene knipperlichtindicatoren constant, tenzij je richting aan geeft. Ik was wel benieuwd waarom of wat er mis moet zijn alvoor die lichten gaan branden, waar zijn ze mee verbonden?
Topics: 125
Is lucht in het remsysteem al uitgesloten?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Dat BR lampje is denk omdat de sensor nog niet 'gereset' is. Is een mechanisch palletje wat naar beneden valt als er drukverschil is tussen beide remcircuits. Zit op het remverdeelblokje, even losdraaien, remmen en weer terug.
Als dit niet helpt is de sensor gaar, gewoon het stekkertje eraf halen.
Handremlampje gaat wel eens branden als de schakelaar onder de handremhendel blijft hangen of de hendel niet ver genoeg naar beneden gaat.
Heb net geprobeerd om te sensor te resetten maar dat is niet gelukt. Ik heb de sensor losgedraait en aan de onderkant zit inderdaad een wit palletje. Dit kan ik wel indrukken maar er zit een veer in die hem ook weer uitdrukt. In het remverdeelblokje valt verder ook weinig in te drukken geloof ik. Als ik de stekker los haal blijft het BR lampje ook nog gewoon branden.
@Skidje: De meeste lucht is er wel uit want het pedaal voelt vrij hard aan. Ik wil echter niet uitsluiten dat er nog meer in zit.
In dat verdeelblokje zit een plunjer die tussen beide remcircuits hangt. Als-ie naar ÃÂÃÂn kant schuift (remdrukverschil) valt het witte palletje en gaat de BR branden. Kijk eens in het blokje of de plunjer in het midden zit.
Vlgs mij staat er 12V op de draad naar de sensor, in serie met het BR lampje, dus het BR lampje gaat aan als de draad contact met de massa maakt. Misschien ergens kortsluiting? Als je de draad loshaalt moet-ie in elk geval geen contact maken, dus ergens in de lucht laten bungelen.
Is het BR lampje trouwens hetzelfde als het handremlichtje? Dan kan er ook nog een foutje ri. de handrem zitten.
Topics: 163
Dat foutje kan bijvoorbeeld de handremhandle zelf zijn. soms zijn ze iets krom waardoor het schakelaartje "handrem omlaag" niet wordt ingedrukt.
Bedankt voor het meedenken, het is nu opgelost!
Het was inderdaad de sensor van de handremhandle. De handremhandle is hol van onder en valt dus over de sensor heen ipv dat hij hem indrukt.
Om dit te voorkomen zit bij mij ter hoogte van de sensor een plasticplaatje op de onderkant van de handremhandle die de sensor indrukt. Dit plastic plaatje was echter verschoven waardoor de sensor nooit ingedrukt werkt. De sensor activeert beide brake lichten.
Ook heb ik de tussenas vervangen, het kruisstuk was bijna helemaal weg en boven de 60 resoneerde de auto bijna uitelkaar. Zat een speling op van 1cm.
Ik heb hem nu tijdelijk vervangen voor een gebruikte die ik hier in de buurt voor weinig heb gekocht. Deze as is echter ongeveer 1,5 cm korter dan de originele. Is dit schadelijk? Uiteindelijk wil ik de originele as er wel weer onder hebben maar ik heb op het moment even geen tijd om dat kruisstuk te bestellen en te monteren maar ik wil wel rijden.
Zo simpel kan het zijn met de 145! Anderhalve cm is wel erg weinig, het schuifstuk tussen beide asdelen schat ik op 7-8 cm, dat vangt het normale verkorten/verlengen van de as op bij in- en uitveren bij de achteras. Ik denk dat het wel even zal blijven draaien, zeker als je een beetje rustig wegrijdt (dus niet met gillende banden).
Nu heb ik nog het volgende vraagje:
Als ik hem koud wil starten dan slaat hij nogal moeilijk aan en moet je vrij lang starten. Op een gegeven moment lijkt het wel alsof hij loopt maar dan begint hij pas op 2-3 cilinders, laat je de sleutel los dan sputtertie nog wat maar slaat hij niet aan.
Misschien is bovenstaande ook wel normaal voor dit type auto's, ik weet niet hoor. Ik trek de choke altijd volledig uit en geef een beetje gas bij.
Het blok schudt trouwens ook behoorlijk als hij koud stationair loopt, is dit normaal?
Als hij een beetje opgewarmt is vind ik trouwens nog steeds niet dat hij 100% zuiver loopt.
Wat me ook opvalt is dat er iedere keer weer behoorlijk wat condens uit de uitlaat komt, zal ook wel normaal zijn?
Misschien zie ik ook wel spoken en hoort dit allemaal bij zo'n auto maar als iemand tips heeft waardoor hij beter start dan hoor ik het graag.
Verdeler, rotor, bougiekabels en bougies zijn recent vervangen. Dus misschien is het het ontstekingstijdstip of toch de bougies?
bvd