Topics: 68
Het motortype is T2 en vereist de gates 5486xs.
Op internet (gates.com) blijkt dat deze overeenkomt met de 7700111761.
De snaar is dus wel van het juiste type.
plaatje van de snaar;
[img width=800 height=600]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/06/17/1245271785-080.jpg[/img]
Topics: 49
leg je probleem eens bij gates voor ....
linksom of rechtsom, een snaar mag niet breken bij 50K en nog geen 5 jaar!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
De garage heeft de boel opengemaakt en kwam een gebroken spie van de nokkenas pulley tegen. Kennelijk zit deze op een conische as. De bout van de pulley zat goed vast.
Nu rijst natuurlijk de vraag of die spie gebroken is doordat de nokkenas draaiend vastliep doordat de snaar brak of dat de snaar brak doordat de spie gebroken was en dus de timing niet ok was.
Iemand die daar iets over kan zeggen?
Ik heb zojuist de pulley gezien. Aan de pulley zelf zit een spie meegegoten. Deze is van de pulley afgebroken.
Mijn redenatie is dat dit een gevolg is van de gebroken snaar.
De pulley is nu (gebroken) a.h.w. vrijlopend, waardoor juist de snaar niet zou breken als de pulley de oorzaak zou zijn. De krukas is tenslotte leidend en de volgers lopen vrij.
Als als eerste de snaar breekt zal de nokkenas even een hik geven doordat de kleppen tegen de zuigers komen. Als vervolgens het laatste stukje snaar door de krukas van de nokkenas pulley wordt gerukt, kan de pulley spie breken.
Topics: 38
Met het risico voor eigenwijs versleten te worden ga ik toch een andere kant op......
Het lijkt mij dat de riem breekt op het part waaraan getrokken wordt dus als de riem breekt staat de nokas vrijwel direkt stil omdat de aandrijving stilvalt.
Als je een nokas met de hand verdraaid zal je opvallen hoeveel kracht daar voor nodig is, bovendien is de tandpouly niet zwaar in gewicht dus zal er ook weinig vliegwielwerking van uit gaan.
Ik denk persoonlijk (t'is maar een mening) dat de riem al is hij gebroken aan de "slappe part" eerder over de pouly springt dan de spie te breken.
Er zijn genoeg gevallen bekend van diesels die de stuurpomp ook op de distriebutiesriem hebben lopen en zelfs met ongebroken snaar een tand verspringen bij te veel drukopbouw van de stuurpomp.
Blijft natuurlijk over het verhaal van de gebroken spie......
Daar weet ik eerlijk gezegd geen antwoord op, ik ga er eens flink over nadenken.
De suggestie e.e.a. eens met gates op te nemen lijkt mij een goede, die gasten maken wel meer mee moet je maar denken.
In elk geval succes met de hele toestand.
Ik kan van gates geen contact info vinden. Ik heb een call gemaakt via gates europe.
Dat de snaar de meeste kracht krijgt te verduren in het strak getrokken deel klinkt logisch. Of de snaar ook altijd direct in 1x breekt of pas na een slinger door een spanrol vind ik moeilijk.
Door de spanrollen wordt de kracht op de snaar ook anders. De snaar loopt dan niet bol maar hol. De tanden van de snaar worden bij de rol a.h.w. iets open gebogen terwijl ze om een tandwiel juist strak getrokken worden.
Topics: 49
gesteld dat de as vastliep, dan breekt of de spie, of de poelie lijkt mij.
gesteld dat de snaar brak, nokkenas komt tot een plotselinge stop doordat kleppen zuigers raken, breek daar een spie van af?
moeilijk verhaal, zelf zet ik mn geld op de laatste optie, maar het blijft in het duister tasten lijkt me.
nogmaals, vraag het eens aardig aan gates.
misschien is er op andere fora wel een mede slachtoffer te vinden, kortom zoek eens naar gelijke gevallen!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......