Topics: 16
Als ik jou was zou dat setje uit de eerste post laten liggen. Dan kan je dat spruitstuk weggooien en een spruitstuk waar die op passen voor een b20 ga je niet vinden. Dan zou je iets moeten laten maken... Maar dan ben je al meteen een hoop geld aan het uitgeven.
Kan je beter deze combi kopen:
Dan ben je meteen klaar:
B20b kop
spruitstuk voor dubbele carbs
bijpassend nokkenasje
dubbele SU (wel net de verkeerde)
in en uitlaatspruitstuk met carbs in een koop (nette rpijs)
Maar ik denk dat je zonder de "inhoudelijke" aanpassing toch wat winst kan behalen.
De brandstof wordt beter vermengd met lucht en beter verdeeld over de cilinders. Minder onverbrande benzine, dat zou een beter verbruik moeten opleveren en (dus) aan den andere kant ook wat meer pk's. Maar hoeveel zal zijn...?
Topics: 82
Die SU's heb je niks aan, jammer. Voetstuk is anders, de B18/20B heeft 4 bouten. Voor de rest zien ze er ook niet erg gangbaar uit.
Puur de dubbele carbs maakt ca. 5-7 pk extra heb ik wel eens geschat. Beetje langer dan je gewend bent doortrappen op het gaspedaal geeft net zo'n effect, en is goedkoper.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 163
Marc1970 schreef:Beetje langer dan je gewend bent doortrappen op het gaspedaal geeft net zo'n effect, en is goedkoper.
"Drive it like you hate it", om jezelf en een klassieke volvo uitspraak maar eens te herhalen:
http://www.youtube.com/watch?v=70zgnw2YzJM
Topics: 289
ontsteking van een B is niet (makkelijk) te vinden (Frox moet er zuinig op zijn) Ik doe het met een A ontsteking, verschil is um uiteindelkijk het centrifugaalgebeuren.. en eventueel een andere vacuum.
Topics: 7
Zover ik op de eerste foto's kan zien is het setje carburateurs met inlaatspruitstuk geen HS6 die je voor een B20 nodig hebt maar kleiner (HS4?), dan alleen tot B16 te gebruiken (en zeker niet op een B20). Wat er anders is dan bij een B20A is al geschreven. Dubbele carburateurs voor een B18 of B20 passen beide (trouwens, waarschijnlijk al naar gelang wat leverbaar was, zowel als dubbele SU als dubbele Stromberg geleverd, inlaatspruitstuk van beide hetzelfde), wel zijn de juiste naalden voor de motor te kiezen. Het aluminium inlaatspruitstuk van een B18 past ook op een B20, maar dan moet je of het inlaatgedeelte van je huidige in/uitlaatspruitstuk slijpen of een uitlaatspruitstuk van een B20E(of F) zoeken, deze zijn echter duur omdat ze vaak kapotscheuren (afgeslepen gewone exemplaren zijn stabieler). Een verder probleem is dan echter dat de materiaaldikte van het gietijzer en het aluminium anders is waar ze bij de schroeven bijeenkomen en er hier daardoor een aanpassing nodig is. Voor een B20 is er ook een gietijzeren in/uitlaatspruitstuk (uit 1 geheel) voor dubbele carburateurs.
Klopt, het wordt al snel een 123 als je het goed wilt doen. Maar ja, die zijn ook niet gratis.
Topics: 176
Citaat:Klopt, het wordt al snel een 123 als je het goed wilt doen
Velleman K2543 !
Topics: 6
Wat een stortvloed aan advies! Mooi te zien dat zo'n forum Ãcht waardevolle informatie oplevert!
Ik heb alvast besloten om de SU's niet te kopen. Het zou teveel onzekerheid geven over het goed functioneren van deze set, die ook niet bij de leeftijd van de auto past. Ik begrijp dat deze sets voor oudere B18 motoren is, en ik vind het gek om dat op m'n 73er 144 te monteren, als dat al zou lukken.
Wel heb ik aan de hand van het marktplaatslinkje dat keter plaatste een mailtje gestuurd voor de dubbele Stromberg. Misschien dat dat iets voor mij is.
Ik ben me er van bewust dat alleen de carburateurs vervangen eigenlijk weinig verschil zal maken. Ik zou ook dan op termijn de ontsteking, nokkenas en cilinderkop aan moeten pakken.