Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
nokkenaskeering blijft lekken (b23a)
242-turbo schreef:ONZIN, niet alles over 1 kam scheren. Iederen gebruikt alles door elkaar. Ik heb in het rood/oranje voorbij zien komen: Scantech, Elring, Origineel. Allemaal perfect.. En nu, nu is Origineel en Scantech zwart maar Elring is rood/oranje.

Boeit niet, goed gedaan!

Terugzetten of nieuwe kopen: http://www.vomd.nl/index.php?main_page=a...=vlamdover

Zorgt ervoor dat er geen brokken olie of vloeibare olie je inlaat in gaat en je kleppen en kamers sloopt

Propje gaat terug, heb hem even schoongemaakt. Ik hoop trouwens wel dat het kleine beetje olie welke ik zag verschijnen olie is wat op de keerring zat en dat ie niet alsnog lekt. Beetje door de ideeën heen dan.. Begrijp dat ik dan kan kiezen uit twee oplossingen: een sleeve om de as heen of een nieuwe (goede tweedehandse) as.
Antwoord
Wat voor as zit er in dan, misschien kan je gelijk een leuke upgrade doen:tongue:
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Je kunt de keerring meer naar voren plaatsen door een speciale ring van 2 mm dik. Monteer een orginele Volvo keerring liefst het type uit de V70 serie . (Ik wil geen slechte dingen van Scantech zeggen maar de keerring van dit merk zit heel losjes om de as). De Volvo-keerring zit wat strakker om de as en door de ring op een niet ingelopen plek van de as.
Antwoord
Ik ga vandaag de "witte" flink uitlaten, ritje naar het oosten des lands. Mooie gelegenheid om te zien of deze keerring wel werkt. Mocht dit niet zo zijn zal ik even langs de volvo dealer om te zien of de originele ring (v70) wat nauwer is. Huidige keerring trouwens ook al een stukje naar voren geplaatst.

Zit nu lijkt me een a-as in, als ie vervangen wordt gaat er lijkt me gewoon weer een a in. Geen zin in onrustige stationair loop en geschud bij het stoplicht.....
Antwoord
Zit ie wel recht? Trucje met 2mm vulring had ik zelf niet aan gedacht. A-as is idd een goede as, rij er zelf ook mee, al zegt dat niets natuurlijk:wink:
VW T3 camper TD
Antwoord
Allen dank voor het meedenken, helaas heeft het iets naar voren plaatsen niet geholpen en is het blok wederom besmeurd. Vanmiddag de boel maar weer even losgehad en de keerring wat naar achter geplaatst. Net even een ritje gemaakt en het euvel blijft.

Ik begin ook een beetje te denken aan teveel druk opbouw, weet alleen niet goed hoe ik dit kan controleren. De flametrap is schoon en voel ook dat het kleine slangetje een beetje blaast de aansluiting op het spruitstuk zuigt.

Is er een gedegen test om te bepalen of het blok last van overdruk heeft?

Als het nokkenastandwiel eraf is is duidelijk te zien dat het oliespoor begint bij de nokkenaskeerring

[Afbeelding: lekkage_olie.jpg]

Erg handig, geen gedoe meer met extra tools deze jongen op de moer van het nokkenastandwiel en los. Leuk prijsje ook bij bv Conrad:
[Afbeelding: slagjongen.jpg]
Antwoord
Het lijkt wel of ik je aan het stalken ben, maariIk ben er ook zo mee aan het klooien geweest. De keerring iets naar voren zetten hielp ook niet. Andere as erin en probleem was opgelost. Als ik jou was zou ik toch een sleeve proberen. Ik heb steeds dezelfde keerring gebruikt en op laatst was ie wel dicht.
Ik heb ook ff een trukje gebruikt om te checken of de oliedruk niet te hoog was omdat de olie er bij mij op gegeven moment onder de vuldop vandaan kwam. Dat is hier te lezen.
VW T3 camper TD
Antwoord
Black Moose schreef:Het lijkt wel of ik je aan het stalken ben, maariIk ben er ook zo mee aan het klooien geweest. De keerring iets naar voren zetten hielp ook niet. Andere as erin en probleem was opgelost. Als ik jou was zou ik toch een sleeve proberen. Ik heb steeds dezelfde keerring gebruikt en op laatst was ie wel dicht.
Ik heb ook ff een trukje gebruikt om te checken of de oliedruk niet te hoog was omdat de olie er bij mij op gegeven moment onder de vuldop vandaan kwam. Dat is hier te lezen.

Ben erg blij met je input, enig idee waar ik een dergelijk sleeve kan kopen? Ik heb al wat rond gekeken maar niet kunnen vinden. Zal morgen even rustig het topic over de overdruk gaan lezen.

Keep you posted.

-edit: ik had nog een nieuwe keerring liggen en heb hier het veertje een beetje van een ingekort, geeft een strakkere passing. Hoop hem morgen te plaatsen.
Antwoord
Told ya! Zelf ook gedaan! Werkt perfect.
Groeten, Boele
Antwoord
Jeroen V schreef:Ben erg blij met je input, enig idee waar ik een dergelijk sleeve kan kopen? Ik heb al wat rond gekeken maar niet kunnen vinden. Zal morgen even rustig het topic over de overdruk gaan lezen.

Keep you posted.

-edit: ik had nog een nieuwe keerring liggen en heb hier het veertje een beetje van een ingekort, geeft een strakkere passing. Hoop hem morgen te plaatsen.

Doe hem niet te strak. Dan slijt je as zeker in.
Ik heb het zelfde probleem gehad met deze keering.
Had bij het wisselen van de motor ook gelijk deze keerring vervangen. Lekte toen vanaf dag een.
Dacht dat het aan het merk lag. (scantech).
Dus ik een originele gekocht. Maar door gebrek aan tijd als maar uitgesteld. En weer uitgesteld en weer en weer...
15000km verder is het lekken opeens opgehouden. Ha ha.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 373 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  welke nokkenas op een B23A op LPG? annoh 4 745 12 June 2024, 15:12
Laatste bericht: gydomatra
  B23A benzine/lpg vraag 01Dennis10 3 1.558 28 November 2022, 21:04
Laatste bericht: 01Dennis10
  Visco fan blijft constant blazen marc-f 2 1.774 10 March 2021, 23:20
Laatste bericht: Marc1970
  kleppendeksel blijft lekken adrianus240 7 4.686 28 November 2020, 14:22
Laatste bericht: Grey240Polar
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.832 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  hoe plaatsen vliegwiel b23a abco 3 4.809 19 August 2017, 17:31
Laatste bericht: daddyphilipsen
  vocht in motorblok B23A johan everaerts 3 4.426 12 December 2016, 23:31
Laatste bericht: Marc1970
  Brandstof pomp vervangen B23A A_A 6 5.259 25 February 2015, 10:25
Laatste bericht: skidje
  530 kop op een b23a? A_A 2 3.334 14 August 2014, 11:57
Laatste bericht: A_A

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)