Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
fluittoon (toeren afhankelijk)
Ze fluit weer naar me. Ik hou het er maar op dat ze van me houdt en het wil laten horen ook. Vooral als we lekker doorrijden samen. Wink
Antwoord
ik rijdt gewoon verder...
betere kwaliteit..

alleen niet zo schnell...

http://youtu.be/u5hqQtLkGLs

http://youtu.be/IRA0joiAhqY

zonder fluit dit keer...
Antwoord
:-)
Antwoord
Godverdegodver, ik ben er klaar mee. FIIIIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEP!
Ik begin steeds sterker het vermoeden te krijgen dat de automaat fluit.
Komt het voor dat een automaat gaat fluiten bij gas los? Ik heb de automaat een paar maanden terug geserviced en voorzien van nieuwe keerringen, filters en olie. Ondanks dat er niet heel veel olie meer in zat zag de bak er goed uit. Er zat geen metaal aan de magneet en ook nauwelijks sludge in de carterpan. Het viel me toen wel op dat het lager van de koppelomvormer iets ruw liep. Ik heb er niet heel veel aandacht aan besteed maar misschien had ik dat wel moeten doen.....
De fluit was er trouwens al voor ik onderhoud aan de automaat heb gepleegd.
Antwoord
Lagers fluiten meestal niet, automaten ook niet. Probeer eens wat met de carburateurs, als je denkt dat het geluid van voren komt, misschien een pakking, een gasklepbusje, ergens wordt lucht naar binnen getrokken bij gas los (hoog vacuum in het inlaatspruitstuk).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Heel vreemd. Het gekke is dat ik de motor in stationair kan laten gillen tot de kleppen bijna om mijn oren vliegen en toch als ik dan abrubt van het gas af ga dan hoor ik he-le-maal niets fluiten. Als ergens een vacuümlek zit dan zou je dat ook dan moeten horen.
Ook als ik van de snelweg af ga en op een binnenweggetje accelereer tot 65mph dan hoor ik niets. Je hoort het alleen na ±3 minuten harder dan 60mph rijden. Zodra je terugzakt onder de 20mph is het weg en komt niet terug tot je weer geruime tijd harder rijdt. Als de fluit toch op wat lagere snelheden blijft hangen verdwijnt het permanent als je een korte stoot gas geeft. Daarom verdenk ik de aandrijflijn. Het lager op de aandrijfas is in perfecte staat. Dat heb ik laatst geïnspecteerd en het rubber van vervangen. Ik zal er eens wat van mijn Australische wonderolie op druppelen maar ik verwacht niet dat daar de oorzaak ligt.
Een andere verdachte is de verdeler. Er zat een slijtspoor van de rotor in de verdelerkap. Ik heb dit spoor met een dremeltje weg geslepen en iets dieper gemaakt maar de fluit blijft. Ik vet de verdeler altijd goed in maar het kan zijn dat het asje desondanks door slijtage gaat fluiten.

[Afbeelding: GroteFoto-SFGP4J6D.jpg]
Antwoord
Mijn verdeler rinkelt wel eens wat, dat zijn de centrifugaal gewichtjes. Het 'slijtspoor' in de kap zijn neergeslagen koperdampen van de miljoenen vonken die overvliegen. Smeer je de verdeler ook wel eens langs het OEL dopje aan de zijkant en op het viltje onder de rotor?

Heb je al met de slang aan je oor gezocht door de motorruimte e.v.?
Antwoord
Het slijtspoor in de verdelerkap is ruim een millimeter diep en het spoor wat je ziet op de foto is een staart van plastic gruis.
Ik smeer de verdeler regelmatig en ook langs het dopje aan de zijkant.

Met een slang luisteren werkt niet want je kunt tegen 30mph je motorkap niet open doen en naar voren klauteren om het geluid te traceren. Dat maakt het zo moeilijk. In stilstand hoor je niets raars. De motor loopt als echt als een zonnetje. Ik heb al een paar keer geprobeerd om het geluid erin te houden tot ik stil stond maar telkens verdwijnt het net voor stilstand.
Antwoord
Oh sorry dan had ik het "gillen vd kleppen" te snel gelezen en verkeerd geintepreteerd als dat je het fluitje stationair ook kon laten afgaan. Rijdend de kap open doen is lastig. Misschien kan je iemand mee laten rijden die op verschillende stoelen gaat zitten en luistert?

Vreemd slijtspoor, de rotor kan natuurlijk niks verslijten wat zich buiten de omtrek vd 4 elektroden bevindt, dan zouden eerst de elektrodes een kopje kleiner gemaakt worden (dat hoor je goed als de rotor die raakt).
Antwoord
Mijn vriendin is vanmiddag met de Volvo op pad geweest en hoorde de fluit nu ook heel kort tijdens het optrekken uit stilstand.
Ik heb gisteren en afgelopen vrijdag nog aan de ontsteking gezeten. Het zou me niets verbazen als het een met het ander te maken heeft.
Er liggen inmiddels een nieuwe verdelerkap en rotor klaar. Aanstaande donderdag haal ik de verdeler even uit de auto en geef het ding eens een goede schoonmaakbeurt. Eens kijken wat dat oplevert.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)