Topics: 39
Versleten nokkenas kan wel degelijk invloed hebben op de speling als het echt extreem is, zou toch inderdaad de lift even meten.
Lijkt me geen geval van verkeerd stellen want dan is er echt een peuter mee bezig geweest met zoveel onderling verschil.
Topics: 82
De bak moet je er af halen en alles leeg gieten en spoelen. Anders krijg je nooit de laatste restjes uit de koppelomvormer.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 17
Of je laat m doorspoelen, dan pompen ze er 15 liter doorheen en is de oude olie er echt uit. Kost rond de e200 ex en evt filter.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Topics: 8
11 September 2016, 15:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 September 2016, 15:07 door kees58.)
Versleten nokkenassen doen dat alleen op de nok zelf, bij maximum kleplift, de onderkant van de nok juist is waar je speling afsteld, daar is geen kracht aanwezig en raakt de stoter niet de nokkenas, vandaar dat ik dacht dat er toch een peuter aan bezig is geweest, dat is trouwens zo, want er is meer aan geknoeid, ongelofelijk eigenlijk dat mensen zich in gevaar brengen.
Maar weet iemand hoever de lift gaat, hoogte van de nokkenas kan je ook meten bovenaan de stoter, maar weet niet hoe hoog dat is.
Ik heb kleppendeksel dicht, ding loopt als een zonnetje, je hoort de kleppen nog wel hoor,maar op een gezonde wijze.
alvast bedankt.
11 September 2016, 15:05
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 September 2016, 15:13 door kees58.)
Ook aan de bak is gedraaid, alle bouten en zo zijn beschadigt, als je zomaar aan remband instellingen draait vraag je om moeilijkheden, terwijl het slippen juist door de olie komt.
Reviseren is trouwens niet zo,n hels karwei, ik ben geen peuter gelukkig.
We kijken dat na als laswerk onderzoek klaar is en de zaak wel of niet gelast wordt, ik denk wel dat ik dit doe, sowieso omdat deze nogal zeldzaam is.
Motor olie snel vervangen, de pakking van kleppendeksel blijft gewoon aan je vingers plakken, zulke zwarte olie bijna pek moet er dus uit, dat zal ook weer enorm schelen.
Kliplift gemeten athans de verschillen dan. bovenaan de stoterbus gemeten naar de kop rand waar pakking deksel zit.
cilindertelling vanaf radiateur naar achteren.
Sommige niet gemeten, handen doen zeer, je kan er slecht tussen, maar dit geeft al wel een goed beeld.
1 = 40.30 mm
2= niet gemeten.
3= 40.90 mm
4= 40.70 mm
5= 38.50 mm de slechtste, zie je ook duidelijk aan hoe ver de klep open gaat.
6= 41.20 mm
7= niet gemeten
8= niet gemeten
9= 41 mm
10= 40.80 mm
11= 39.20mm
12= 41.80mm
Schade komt waarschijnlijk door gewoon doorrijden met oude olie, zo zwart en stinkend als deze heb ik nog nooit meegemaakt.
Wel werk dan, kop er af en zo, nieuwe nokkenas er in, moet natuurlijk incl de stoot bussen, die zijn natuurlijk ruw gesleten.
vrg kees
Topics: 82
11 September 2016, 19:30
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 September 2016, 19:43 door Marc1970.)
Dat zijn veel te grote klepopeningen. Ik heb ook wel eens kleplift gemeten, van een B20, daar kwamen iets andere waardes uit (forum maakt er een waardeloze tabel van):
Nieuwe en nauwkeurigere valve lift metingen:
Cil. IN max. hoogte boven kop UIT max. hoogte boven kop comp. (bar)
1--7.9----36.5--------------------7.9---37.7 10
2--8.2----36.7--------------------7.7---38.3 11
3--8.1----36.3--------------------8.0---38.2 9.5
4--8.0----36.0--------------------7.6---38.6 11
A nokkenas is 8,9 mm, de C 9,9 mm ws. vergelijkbaar voor de B30. Mijn nokkenas in dit geval was kuisversleten maar de motor ging nog best. De B30 heeft geen A lees ik net, wel dezelfde C, en een K met 10,8 mm lift.
Jouw waardes lijken meer op de max. hoogte die de klepsteel uit de kop steekt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 39
Iedereen meet het anders, het belangrijkste is dat alle 6 inlaatkleppen nagenoeg even ver opengaan met dezelfde meetmethode en alle 6 uitlaakleppen gelijk.
Zoals ik al vermoedde: opgevreten nokkenas dus.
het is niet handig motoren onderling te vergelijken want je weet bijna nooit zeker welke nokkenassen er in allebei de motoren liggen, zeker een 6 cylinder vs 4 cylinder..
Nokken slijten nooit gelijkmatig af op alle cilinders tegelijk er is er altijd een waar de harde laag net iets eerder eraf is en vanaf dat punt gaat het heel snel.
Ik heb gemeten met de klep max open, vanaf de rand kop tot aan eind van de stootstang, niet inclusief tuimelaar.
Oudere wagens hebben nogal eens last van slijtende nokkenassen , en ja nieuwe audi's soms ook geloof ik.
Mijn motor gaat nog prima, loopt mooi. een nok is echt weg, dat is klep 5, beetje in midden van motor, scheelt
enkele minimeters, en je ziet het ook echt die ie minder ver open gaat.
Mijn motor is B30/E/F geloof ik. Nokkenassen zijn niet zo duur maar alles moet wel open, kop er af voor vervangen stoters etc.
of misschien ergens gebruikte scoren die nog goed zijn.
regards
vrg kees
boedr schreef:Iedereen meet het anders, het belangrijkste is dat alle 6 inlaatkleppen nagenoeg even ver opengaan met dezelfde meetmethode en alle 6 uitlaakleppen gelijk.
Zoals ik al vermoedde: opgevreten nokkenas dus.
het is niet handig motoren onderling te vergelijken want je weet bijna nooit zeker welke nokkenassen er in allebei de motoren liggen, zeker een 6 cylinder vs 4 cylinder..
Nokken slijten nooit gelijkmatig af op alle cilinders tegelijk er is er altijd een waar de harde laag net iets eerder eraf is en vanaf dat punt gaat het heel snel.
Ja er is veel verschil, de kleppen gaan allemaal verschillend open, eentje is erg ver weg lijkt het, enkele minimeters.
|