Topics: 38
herbe777 schreef:Doe hem niet te strak. Dan slijt je as zeker in.
Ik heb het zelfde probleem gehad met deze keering.
Had bij het wisselen van de motor ook gelijk deze keerring vervangen. Lekte toen vanaf dag een.
Dacht dat het aan het merk lag. (scantech).
Dus ik een originele gekocht. Maar door gebrek aan tijd als maar uitgesteld. En weer uitgesteld en weer en weer...
15000km verder is het lekken opeens opgehouden. Ha ha.
Toen werd het tijd om olie bij te vullen? ;-)
Voor dit soort klusjes geldt; Alles met mate.
Groeten, Boele
Topics: 56
@t your service [URL="http://www.metalservices.nl/Oliekeerringen/2500"]speedy-sleeve
[/URL]
Jeroen V schreef:Ben erg blij met je input, enig idee waar ik een dergelijk sleeve kan kopen? Ik heb al wat rond gekeken maar niet kunnen vinden. Zal morgen even rustig het topic over de overdruk gaan lezen.
Keep you posted.
-edit: ik had nog een nieuwe keerring liggen en heb hier het veertje een beetje van een ingekort, geeft een strakkere passing. Hoop hem morgen te plaatsen.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 116
Black Moose schreef:@t your service [URL="http://www.metalservices.nl/Oliekeerringen/2500"]speedy-sleeve
[/URL]
Thanks! Vandaag de kering met verkort veertje plaatsen, als dit geen resultaat heeft even een speed-sleeve bestellen.
26 February 2012, 13:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 February 2012, 15:52 door Jeroen V.)
Net weer even het geheel losgehaald en wat zien ik:
De keerring en directe omgeving zijn olie vrij :-). Wel raar dat er op de waterpomp wel weer olie ligt???
Als ik het spoor volg lijkt het bij een van de "vriespluggen??" vandaan te komen, is dit mogelijk?
Aan Ã
Ã
n kant ben ik blij dat de nokkenaskeerring droog is gebleven (niet ver mee gereden nog) maar vind het wel erg vreemd dat er olie blijft lekken en ik de plek niet kan vinden?
Iemand nog een idee? Zou het nog "oud zeer" kunnen zijn en dat de olie door de rijwind uit rare hoeken is gekropen. Nou goed vanmiddag maar even een rondje hobbelen en hopen dat ie schoon blijft?
Ik zie ook net dat het al weer even geleden is geweest dat ik oliefilter en olie ververst heb, normaal doe ik dit braaf elke 10.000km maar zit daar nu 2000 overheen? Verstopt oliefilter misschien? Ik denk maar even hardop :-)
-edit:
ik moet toch beter opletten/kijken. Lekkage kwam toch nog van de nokkenas. Duidelijk ingesleten dus ga opzoek naar een andere as of een sleeve.
Topics: 82
Die nokkenas heeft nog een eigenaardigheidje nl. het gat voor de pen is een zesde slag omgeboord.
Als je een oude originele Goetze keerring vindt, kan je nog proberen. Deze zijn veel 'dieper' dan deze zwarte (7 cq. 5 mm) en die kan je dus iets verder naar voren plaatsen.
Heb je de aandrukrol wel weer goed vlak tegen het blok geduwd voor je hem vast draaide?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Marc1970 schreef:Die nokkenas heeft nog een eigenaardigheidje nl. het gat voor de pen is een zesde slag omgeboord.
Als je een oude originele Goetze keerring vindt, kan je nog proberen. Deze zijn veel 'dieper' dan deze zwarte (7 cq. 5 mm) en die kan je dus iets verder naar voren plaatsen.
Heb je de aandrukrol wel weer goed vlak tegen het blok geduwd voor je hem vast draaide?
@Marc, ik ben inmiddels bezig met zoeken naar een vervangende nokkenas, wordt een m of een t. Waarom zou de pen opgeschoven zijn, krijg ik problemen met een vervangende as????? Aandrukrol heeft de nodige aandacht gekregen.
Geen idee waarom er een tweede gat inzit. Normaal zit de pen op BDP van de compressieslag, oftewel midden tussen de beide nokken van cil. 1. Dat kan je eens nakijken.
Misschien is je nokkenastandwiel ook wel een zesde slag omgeboord.
Ik heb een M as die er net zo uitziet (na bijna 400.000 km), dat glimmende gedeelte is niet perse ingelopen, hooguit wat gepolijst. Als je dat nameet, zal je zien dat er iets van 0,005 mm af is, dat kan een keerring makkelijk opvangen. Ik denk niet dat je veel opschiet met een andere as.
27 February 2012, 13:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 February 2012, 13:32 door Marc1970.)
Volgens mij is het eigenlijk kurkdroog rondom die nokkensas, en moet je eens naar de pakking van het kleppendeksel of de laatste nokkenashouder kijken.
Op die bovenste foto zie ik een druppeltje bruine olie tussen de houder en de kop piepen. Bij Volvo smeren ze wat vloeibare pakking op het pasvlak tussen houder en kop (heb ik nog nooit gedaan of aangetroffen maar goed).
Of ÃÃn van die twee vriesdoppen, kan heel goed dat er eentje de olieretour-ruimte (niet meer) afdicht.
Het boutje steekt in de oliegallerij, daarachter zit zeker olie onder druk, maar die lijkt aardig dicht.
Marc1970 schreef:Volgens mij is het eigenlijk kurkdroog rondom die nokkensas, en moet je eens naar de pakking van het kleppendeksel of de laatste nokkenashouder kijken.
Op die bovenste foto zie ik een druppeltje bruine olie tussen de houder en de kop piepen. Bij Volvo smeren ze wat vloeibare pakking op het pasvlak tussen houder en kop (heb ik nog nooit gedaan of aangetroffen maar goed).
Of ÃÃn van die twee vriesdoppen, kan heel goed dat er eentje de olieretour-ruimte (niet meer) afdicht.
Het boutje steekt in de oliegallerij, daarachter zit zeker olie onder druk, maar die lijkt aardig dicht.
Pennetje op de nokkenas zit idd "tussen" de twee nokken van cilinder 1 in.
Ik heb toevallig een ietwat vloeibare pakking op het pasvlak van de ashouder en de kop gedaan, nog niet mee gereden overigens. Hopelijk geeft dit het gewenste resultaat.
Als ik de nokkenas ga vervangen voor een ander, moet ik dan ook inlooppasta gebruiken of is dit alleen voor nieuwe assen. En is het gewoon een "clean swap" voor de rest?
In het handboek smeren ze alles in met motorolie. Als het goed is, heeft je 'nieuwe' nokkenas dezelfde basiscirkel en blijft de klepspeling zo goed als gelijk.