Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Frox en de gele 142S
ah.. je hebt je camera nr beneden gehaald.. toch wel een paar kratten tomaten voor de soep achterin gezet...!?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Yellow240 schreef:Hie zit dat met jouw velgen Felix? Welke ET heeft jouw auto standaard? 25? Hoe heb jij het opgelost met je velgen? Had je alleen aan spacers genoeg of moest je ook nog verlengde draadeinden en andere wielmoeren kopen? (Wat een vragen zeg)

De ET van een 140 is 43 (toch) Ik zit een spacertje van 5mm tussen, dit is meer voor het iets naar buiten brengen van de banden omdat hij anders aanloopt tegen de schokdemperbouten. Ik heb dus ook geen verlengde wiebouten want ik had nog precies 8 windingen over. (Sebastiaan had volgens mij wel verlengde bouten gehaald misschien kan je hem informeren over hoe en waar, maar het stond volgens mij ook in zijn toppic ergens)

Jambon schreef:ah.. je hebt je camera nr beneden gehaald.. toch wel een paar kratten tomaten voor de soep achterin gezet...!?

Haha nee andere camera! ook een Sony. Wel scherp hoor, jij dan, want scherp is dat ding niet! Echt een schijtcamera, maakt alleen goeie foto's met veel zonlicht.
En tomaten heeft hij niet meer, daar is hij mee gestop hij heeft wel nog een mooie amazon!
Antwoord
ET van een 140-serie is volgens Volvo zelf max 40. Die van de allerlaatste 164 is zelfs max 25. Smile 240-velgen kunnen echter over 't algemeen zonder problemen onder de 140 en bij een 140-serie kan je ook veel meer variëren met velgen dan bij de 240. Tongue
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
ik ken um als 43, maar da's marginaal.. wel een goeie trouwens, de laatste 140/160 stonden op 14" 240 velgen, ben ik benieuwd of daar qua naaf ook iets aan gedaan is, en zo ja wat..?! Als daar iets verschilt en ook tov de remmen, en dan met name de bevestiging..
Antwoord
Ik dacht ergens te lezen dat late 140's dezelfde ET als de 240 hebben.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
dat istie ook, vwb de achteras is het niet moeilijk, die is 200, voor is een ander verhaal.. nu een late vinden en vergelijken..
Antwoord
De laatste 164 deelt veel onderdelen met de eerste 260, dus dezelfde stoelen (wel andere rails) en zelfde naven en een hoop ander spul. Let wel: dit geldt voor de laatste 164 die voor modeljaar '75 (meteen het laatste jaar van de 164) nog gewijzigd werd (met o.a. een gewijzigde wielophanging achter waardoor de ET-waarde ook anders werd). Aangezien de 140 toen al uit productie was geldt dit verhaal dus niet voor de 140. Smile Daarvoor is het ET40 voor alle 140's en 164's. ET43 past officieel niet op een 140, zoals Frox ook heeft kunnen ondervinden: wegens de schokbrekerbouten en wellicht de stootrubbers die dan in de weg zitten. Volvo zal zelf niet voor niets zeggen dat de ET-waard uiterlijk 40 is. Tongue Neemt overigens niet weg dat velgen van de 240/260 prima op de 140 passen. Smile

Nog even nagekeken: in het laatste jaar (1974) is de 140 ook geleverd met ET25-velgen (vooruitlopend op de wijzigingen maar de 140 ging uit productie). 240- en 740/940 velgen passen ook gewoon op de 140's maar staan dan iets meer naar buiten toe. Smile
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
BartWillem schreef:ET van een 140-serie is volgens Volvo zelf max 40. Die van de allerlaatste 164 is zelfs max 25. Smile 240-velgen kunnen echter over 't algemeen zonder problemen onder de 140 en bij een 140-serie kan je ook veel meer variëren met velgen dan bij de 240. Tongue
Klopt, ik heb het ooit ergens nagemeten (er moeten ergens nog plaatjes op het forum staan) toen wist niemand zeker... is het nou ET25 of ET40.
Ik kwam toen op net geen 40mm, ca 39. Dus ik denk ET15,5" Wink
Maar met een spacertje van 3mm is een 850velg weer op ET40 te brengen, en past inderdaad heel makkelijk.
En ET25 past inderdaad ook makkelijk op een 140, maar ik vond het sturen wel ietsje zwaarder gaan (de banden waren niet breder).

@patrick; Als je auto ET25 is, moet je dikke spacers kopen met van die draadeinden eraan, wil je ET43 monteren. Misschien dat je de oude van DRK kan overnemen.

BartWillem schreef:ET43 past officieel niet op een 140, zoals Frox ook heeft kunnen ondervinden: wegens de schokbrekerbouten en wellicht de stootrubbers die dan in de weg zitten. Volvo zal zelf niet voor niets zeggen dat de ET-waard uiterlijk 40 is. Tongue Neemt overigens niet weg dat velgen van de 240/260 prima op de 140 passen. Smile
Ik denk dat als je de oorspronkelijke breedte van een 140 velg zou aanhouden (5j ofzo) het niet eens zou aanlopen ;P. Maar met 18" en 7,5J moet je wel ff opletten ;P .
Antwoord
ik gebruik s'zomers 850's en s'winters S60's... beide 205.. het wordt allemaal pas lastiger als eea extremer van maat wordt. Heb voorheen 5mm gebruikt op de 850's, ben ik dit jr achter vergeten en niet alsnog geplaatst. Voor wel, wordt het een beetje á la 2 serie, voor "breder" dan achter, komt de wegligging weer iets ten goede. Zover ik begrepen heb is dat ook de reden bij een DS..
Antwoord
Zo hierbij het verhaal achter de “teaser”

DopdeDouwer en ik hebben de afgelopen tijd ons verdiept in het plaatsen van een M47 achter een B20.

Het mooie is dat de afstand tussen de motor (zonder koppelingshuis) tot de flens van de achteras bij een 240 even lang is als bij een 140.
Het achterste gedeelte van de aandrijfas is even lang als bij de 140, het tussenlager zit zelfs op de goede plek.
Kort gezegd betekend dat dat je alles tussen de motor en de achteras moet verwisselen, en je bent klaar.

Na een en uitzoeken van de mogelijkheden om de m47 te plaatsen hebben we de volgende onderdelen zijn vooraf verzameld:
Afgelopen zaterdag was de dag van de grote wisseltruc

Hieronder een lijstje met benodigdheden

Motor
De M47 - hadden we al een tijdje liggen
Omgelast koppelingshuis - (of een originele) om de bak rechtopstaand achter een rechtopstaande motor te plaatsen.
Koppelingsplaat - die past op de spline-as van de m47, deze is anders dan de m40
Nieuwe M47-pakkingen - tussen het koppelingshuis en de bak (eventueel vloeibare pakking, tussen bak en koppelingshuis)
Drukgroep van de b20 was nog zo goed als nieuw en kon hergebruikt worden.
Toplager (makkelijk eruit te trekken met 2 drukgroepboutjes).

[img] https://lh4.googleusercontent.com/-KmAx3...C01316.JPG[/img]

As
Complete as van een 240 - waar een m47 aan heeft gezeten inclusief de flens van de achteras (de steek van een 240 is anders en zowiezo een stuk zwaarder uitgevoerd dan van een 140.

[img] https://lh5.googleusercontent.com/-bfCra...C01303.JPG[/img]

NB
Wij hadden de M47 overgenomen zonder de bijbehorende as. De M47 had een flens voor een cardan-koppeling, niet voor een hardyschijf. Een aandrijfas met hardyschijf is wel zo fijn. We konden een 240-as overnemen met hardyaansluiting. Dan heb je dus nog wel een hardyflens nodig voor aan op de bak. Zowel aan de versnellingsbakkant als aandrijfas kant kun je de flenzen verwisselen.

Baksteun
De baksteun zou vooraf gezien het grootste probleem zijn, maar die viel alles mee!

Marc1970 had al aangegeven dat er in elke 140 gaten zijn voorbereid voor een automaat. Deze bakken zijn langer als de M40 de steun zit daardoor ook verder weg. Deze gaten zaten er gelukkig dus bij mij ook (dan wel niet helemaal volgeblubberd met tectyl en andere antieroest meuk, wat overigens erg goed heeft geholpen)

[Afbeelding: DSC01311.JPG]

Nu is het zo dat als je de oude baksteun neemt van de 140 en deze plaatst in de gaten die bedoeld zijn voor de automaat dan kom je qua lengte precies goed uit! Tussen de bak en de baksteun zit dan nog een ruimte van ±4cm. Laat dat nou net de dikte zijn van het M47 rubber. ****A!
Je hebt dus wel het rubber+beugeltje van de m47 steun nodig.
Tot nu toe was het allemaal plug&play. Het enige wat we hebben moeten bijwerken zijn de gaten om het rubber tussen het beugeltje en de baksteun te monteren. De M47 komt namelijk te hoog uit als je de M40balk gebruikt. Als je dan het rubber ondersteboven op het beugeltje zet voorkom je dat het gat in de baksteun te laag uitkomt. (het stukje draadeind zit niet in het midden van het rubber dus ondersteboven geeft meer ruimte)

[Afbeelding: 19112011174.JPG]

[Afbeelding: DSC01330.JPG]

[Afbeelding: DSC01338.JPG]

:peace::cheer2:Tada!:cheer2::peace:

[img] https://lh5.googleusercontent.com/-gJlpe...C01338.JPG[/img]

Was wel een leuke klus! En niet echt heel moeilijk er zaten alleen wat kleine dingen tegen.
zo zijn we volgens mij 1,5 uur bezig geweest om die !@#*#$%-flens van de achteras te krijgen
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Gele 242 in Zeeland. Hulp gezocht voor de laatste 5% EduardW 36 21.350 23 January 2020, 12:33
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  de gele banaan; 245 uit 1976. jero 2 3.788 4 November 2010, 13:29
Laatste bericht: Dopski
  onze lieve gele zweedse tank da goose 16 10.588 28 June 2006, 13:53
Laatste bericht: Sander van Buiten

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)