Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
aantal vragen mbt mijn nieuwe 145
Wat betreft die aanzuigbuizen, warm koud kleppen; als je op gas rijdt heb je daar alleen maar last van.
Antwoord
De Stromberg heeft natuurlijk geen chokeklep maar een rond schijfje met groter wordende gaatjes die meer of minder benzine direct op laten stijgen.
Dat kan je er best afhalen en bekijken, zit geen pakking tussen of niks, alleen een veertje poingt door de kamer. Ik denk ook niet dat er wat aan dat dingetje mankeert zo simpel is het.

Ik vind ook dat je best de carburateur eraf kan halen en uit elkaar schroeven, hij valt echt niet onder je handen in 1000 stukjes. De pakkingen heb ik altijd kunnen hergebruiken. Zo niet waren ze toch al stuk, kan je een nieuwe knippen van pakkingpapier, leuk werkje voor als het buiten regent.
Beetje benzinedamp mag er wel omheen hangen, 't is een redelijk open systeem. Vooral de aansluiting op het luchtfilterhuis wil nooit lekker vlak afsluiten.

Vaak is de vlotter los van z'n asje en dobbert maar wat door de vlotterkamer zonder de toevoer effectief te stoppen. Dop heeft een filmpje van de gevolgen (benzine spuit eruit). Of de vlotterhoogte is fout, staat allemaal in de Service Manuals op http://www.amazonpictures.se

Oh ja, nog zo'n lekkere constructie is de enorme plastic plug en O ring die onderin de vlotterkamer afsluiten. Dat is toch vragen om moeilijkheden, kan gewoon niet goed blijven gaan, wie verzint zoiets?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik was vandaag even naar de gamma en de 145 was aardig warm (15km). Toen ik 5 min. later terug kwam was hij echt moeilijk aan te krijgen. Het was buiten vrij warm en onder de kap veel warmer dus ik denk dat hij weinig kan met die warme lucht en dat hij op de een of andere manier te veel benzine krijgt.
Als hij eenmaal loopt dan is het echt een klokje. Op de terug weg voor het eerst wat ingetrapt en zat in no time op de 130, gaf amper gas maarja harder moet je niet meer willen met zo'n auto vind ik dus dat heb ik dan ook niet gedaan.

Die carburateur ga ik dan idd maar even kijken. Vroegáh wel vaak de carburateur van mn scooters uitelkaar gehad maar dat zal wel anders zijn dan dit. Als het niks wordt dan laat ik er wel iemand met wat meer ervaring naar kijken. Je kan het altijd proberen. :Smile
Antwoord
Dit type carb werd veel gebruikt op Japanse motorfietsen, wie weet ook op scooters. Werkt met een naald die door een membraan uit de sproeier getrokken wordt, waardoor de sproeier feitelijk groter wordt. Tegelijkertijd trekt het membraan een schuif omhoog. Het membraan werkt op motorvacuum. De venturi is dus variabel, en het vacuum boven de sproeier constant. Vandaar 175CD, Constant Depression.

Ik denk ook dat-ie redelijk verzuipt en rijk loopt, gaspedaal vol ingetrapt houden kan enige verbetering geven bij het starten. Bij het rijden trouwens ook, 150-160 op de teller is nog best te doen.

Draai er eens een bougie uit, is die zwart?

Een scheurtje in het membraan is een oorzaak van te rijk mengsel, net als een versleten naald maar dat laatste is meer iets voor LPG auto's.
De top kan je er zo afschroeven, en het membraan en de naald bekijken.
Antwoord
De oorzaak van het branden van de knipperlichtindicatoren heb ik nu gevonden. Het was wat jambon zei, een versleten relais. Het relais zit bij je rechterknie achter het dashboard. Als je het relais een beetje heen en weer schud dan doet ie nog 1 klik en dan gaan de indicatoren wel uit. Een knietje rechts tegen het dashboard helpt ook maar dat moet je niet willen :Smile Ik ga dus opzoek naar een goed relais. Iig bedankt voor de tips.

Met de carburateur ben ik nog niet bezig geweest. Wel heb ik even de bougies eruitgedraait. Ze zagen er alle 4 gelijk uit:

[Afbeelding: thumb_big_200906272002371997394707.jpg]

Lijkt me niet verkeerd en het duidt ook niet op een te rijk mengsel ofwel?
Antwoord
zo te zien een nette verbranding.

Relais, je kunt ook direct gaan voor een originele alarm relais met verlichte uittrekknop aan het dashboard. Was ooit een optie. Ik verwacht dat die nog wel te vinden zijn.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Vandaag even 70km wezen toeren en hij loopt echt perfect, hij trilt niet, rookt niet, pakt goed op, trekt goed door. Het rijdt gewoon heerlijk. De koude start ging al beter dankzij de tip om direct bij de start al volgas te geven. Dit lijkt me echter niet dàmanier. Thuis gekomen motor afgezet en na 3min weer gestart was starten bij de eerste tik. 20 min. later nog een keer geprobeerd te starten en hij was weer niet aan te krijgen :-X

Het uittrekken van de choke heeft bij een warme motor die stationair draait ook geen effect, de motor gaat er alleen iets sneller stationair van lopen.

Ook heb ik de bovenkant van de carb. los geschroeft. Wat ik aantrof zegt mij niets dus misschien heeft iemand van jullie een idee? Ik denk dat de hele carb er maar af moet zodat ik bij de vlotter kan.

[img width=539 height=600]http://www.fotosop.nl/files/thumb_big_20090629214057753844258.jpg[/img]

[img width=406 height=600]http://www.fotosop.nl/files/thumb_big_2009062921405828308630.jpg[/img]

[img width=401 height=600]http://www.fotosop.nl/files/thumb_big_200906292140591216469596.jpg[/img]

[Afbeelding: thumb_big_200906292154151778259250.jpg]

Verder viel er uit de zijkant van die schuif een stukje draadeind van ongeveer 15mm. Is dat normaal?

[img width=546 height=600]http://www.fotosop.nl/files/thumb_big_20090629215828447149591.jpg[/img]
Antwoord
Die zwarte aanslag op de schuif is normaal in elk geval. Vette meuk tussen filter en carb niet echt. Dit lijkt wel olie uit het carter wat via die tuinslang op het luchtfilterhuis de carb in geperst wordt. Kan ook dat het een tijd niet is schoongemaakt.

Het is ook wel normaal dat daar een stukje draadeind zit maar niet dat het eruit valt. Het houdt de naald op zijn plek. Ja, nu ik nog eens kijk hangt de naald zeker een milimeter te laag, dus los in de schuif. Niet goed. Die naald ziet er op het oog niet slecht uit, je kan hem tussen je vingers rollen of-ie nog rond is.

Bougie is wel schoon maar de elektrode ziet er wat afgerond uit (vage foto). Kan je beter vernieuwen maar verwacht er niet teveel van.

Sproeierhoogte ziet er normaal uit.

Als het goed is kwam er ook een lange veer uit?

Je moet het membraan met respect behandelen (tenzij je een reserve klaar hebt liggen). Verder heeft de membraan een nokje wat in een uitsparing in carb moet vallen als je hem weer terug zet. Die twee gaten in de schuivende cilinder horen aan de motorkant. Zoniet membraan verdraaien.

Wat ik me afvraag, zit de gasklep wel goed erin, en bijna dicht als je stationair draait?
Antwoord
Ja die lange veer zat er ook in hoor. Dat membraam behandel ik ook met respect Wink had hem even heel voorzichtig daar neer gelegd maar dat ding is dus goed. Dat zwarte poets ik nog wel even van de gasschuif af. Volgens mij zittie wel goed dicht normaal. Wat moet ik nu met dat schroefje doen dan? De naald zit wel vast. Je kan hem ongeveer 5mm uittrekken.

Ik heb al wel gezien dat deze carb heel anders is dan bij mn brommers. Ik zal eerst literatuuronderzoek doen want ik heb bij god geen idee hoe dit ding verder werkt. Bij een scootr carb zit de gaskabel boven aan de schuif vast en als je gas geeft trek je de schuif omhoog etc.

Wat is het volgende wat ik kan checken, die vlotter?
Antwoord
Bij de scooter ben je dus zelf baas over naaldhoogte en venturi-opening. Hierdoor kunnen tijdelijk wilde variaties in het mengsel optreden. De Stromberg is een deluxe veel subtielere versie v/d scootercarb.

De naaldhouder bevat een veer en de naald zelf, en moet gelijk aan de onderkant vd schuif zitten, en vast. Maar de schroefdraad in de schuif zal wel totaal dol zijn, daar kan je even niks aan doen.

De gasklep kan je nog zonder veel gedoe bekijken.

En de carterventilatie, maak eens een foto van het hele blok.

EN, het is net het heelal (hoe langer men keek hoe groter het leek), er hoort een zwart plastic warmte-isolatieblokje tussen carb en inlaatspruitstuk te zitten.
Dat heeft zekerrrrrrrrrrrrr met je warme herstartprobleempje te maken. Carb wordt net zo warm als het blok, na 20 minuten is de benzine uit de vlotterkamer gewoon verdampt, en hij wil niet meer zo lekker starten.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144. Jambon 1.450 604.359 1 July 2013, 15:38
Laatste bericht: Boele
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 14.078 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 8.928 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  stuurhuis revisie vragen ton76 13 13.342 21 August 2012, 18:24
Laatste bericht: ton76
  enkele vragen mbt 142 patrick2wd 8 5.977 21 March 2012, 11:16
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 26.998 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  Rallye-dash: enkele vragen keter 44 29.340 15 June 2011, 16:08
Laatste bericht: keter
  144 uit 1970. Technische vragen... jippooo 59 37.365 7 February 2011, 22:36
Laatste bericht: Marc1970
  Groot onderhoud b20 van mijn 145 Bert145 30 23.356 19 January 2010, 23:34
Laatste bericht: Bert145
  Automaat inbouwen in mijn 164 (71') waz 12 11.322 7 January 2009, 02:36
Laatste bericht: waz

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)