Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor te warm. Nogmaals Advies gevraagd. RUILEN OF REPAREREN???
Ok, Martin, je zegt dat het lucht kan zijn in het systeem dat bij afkoelen onder de thermostaat komt te zitten. Zouzomaar kunnen alhoewel er pas bij het plaatsen van de nieuwe thermostaat daar toch wel extra op gelet zal zijn??? Ik ga de manier waarop jij het hebt gedaan ook proberen. Dus voordat de temperatuur zijn hoogste punt bereikt de slang aan de thermostaat in de gate houden en masseren.

@ Twaintje: Je schrijft dat de sensor boven op de kop tegen het schutbord aan zit. Ik heb even gekeken maar die is niet te vinden. Het blok staat bijna tegen het schutbord aan de bovenkant en daaroverheen lopen slangen naar de verdamper. Onder deze slangen zou de sensor moeten zitten. Begrijp ik dat goed? Als ik voor de auto sta is de sensor dan midenop, aan de linkerkant of rechterkant van de kop te vinden?

Er is ook een sensor te vinden, als je voor de auto staat, aan de rechterkant bij het inlaatspruitstuk. Zijn er 2??

[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord
de slipkoppeling van je fan bij de radiator kan te weinig weerstand hebben waardoor de fan niet hard genoeg draaid,
waardoor deze te weinig lucht verplaatst.
dus dan gaat er te weinig lucht door de radiator waardoor je te weinig koelling hebt Wink
Antwoord
MichielMaas schreef:....voordat de temperatuur zijn hoogste punt bereikt de slang aan de thermostaat in de gate houden en masseren.
Er is ook een sensor te vinden, als je voor de auto staat, aan de rechterkant bij het inlaatspruitstuk. Zijn er 2??
Nee, niet voordat, maar net nadat. De thermostaat moet open zijn. anders kan je in de slang knijpen tot je een ons weegt. Overigens doen met draaiende motor, zodat de pompdruk ervoor zorgt dat alles richting radiator wordt afgevoerd.
En nee, er zijn geen 2 sensoren, degene bij het inlaatspruitstuk is je temp.sensor. Bij mijn weten zit er helemaal geen sensor in de kop aan de achterzijde bij een 240.

@Sieg: Het probleem doet zich alleen voor bij het opwarmen van de auto. Zou de fan niet goed meedraaien, dan houd je dit altijd. Overigens: een kapotte fan zit juist (bijna) altijd vast, waardoor hij altijd meedraait. En dan komt de motor juist weer niet lekker op temperatuur.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Ik heb het geprobeerd, maar geen resultaat.
Ik heb bij warme motor de dop van het expantievaatje open gedaan, daar stond behoorlijk druk op. :-\
Er in geroken en het lijkt toch echt uitlaatgas te zijn wat ik daar doorheen ruik. :'(
Wederom een stuk gereden en weer, MET warme motor, behoorlijke drukopbouw.
Komende week een spulletje halen die aan kan geven, OF / hoeveel uitlaatgas gemeng zit door de koelvloeistof.

Ik denk dat ik er niet omheen kan dat het een lekke koppakking is. Als dit zo is wat is dan verstandig:

Kmstand 493dkm. lpg.
Of een reparatie. wat kost dit incl klein materiaal ed. ongeveer
Of een ruil / ander blok erin 2.0 liter. Wat kost een ander blok. ongeveer.
[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Antwoord
Bij een km. stand van 5 ton is het misschien niet zo gek om gelijk het blok te wisselen.
Antwoord
jos245 schreef:Bij een km. stand van 5 ton is het misschien niet zo gek om gelijk het blok te wisselen.
In vergelijking met een kop vlakken met de- en montage misschien net zoveel werk??
Kost dat een goed blok??
Antwoord
Kopakking kapot, ok. Kan gebeuren (misschien door alle toestanden vooraf?). Wat ik wel vreemd vind is dat de druk zo hoog wordt, dat je expansievat barst. Zit er in die dop geen klep die overdruk moet afblazen?
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Ik heb een sloop 740 gehaald, met 160 dkm op benzine, voor 200 euro. Ik verkoop gaanderweg zo wat dingetjes, zodoende kosten de motor, bak en complete injectie nu nog maar 28 euro. Geeft wel een beetje rommel links en rechts.

Goedkoper als een koppakkingset. ALs je een 740 na 1991 of 940 vind krijg je een B230FB, net nog wat meer pk.

Overigens heeft de thermostaat vd 240 een ontluchtingsgaatje, en mits goed geinstalleerd is het geheel zelfontluchtend.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
ik zeg kop eraf trekken (kost je niets) en kijken hoe het binnenste eruit ziet. ziet alles onder de kop er goed uit gewoon een revisiekop erop of laten reviseren. waarschijnlijk heb je genoeg aan een nieuwe koppakking. meet eerst even je compressie.

ik heb nu een b230k staan met 3ton, die kop word gewoon vervangen. je kent tenminste de historie van het blok.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 373 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 583 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.132 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.016 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.735 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.320 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.541 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.599 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz
  Volvo 240 1991 loopt koud slecht, warm beter tbierens1991 8 6.135 23 December 2021, 21:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.596 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)