Topics: 1
25 December 2023, 13:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 December 2023, 13:46 door Swipsy.)
Niet Quoten komt de leesbaarheid niet ten goede (weer wat geleerd ;-) )
Ja dat realiseerde ik me ook dat het reden is dat de nokkenas daarom niet rond wil. Oliefilter heb ik 2 jaar gelee vervangen ,en weinig gereden, weliswaar veel korte stukjes het laatste jaar. Mischien slechte olie en of kwestie van ouderdom en zelden de juiste viscositeit door nauwelijks bedrijfstemp.
Cilinderkop lag vol met drap/slik (is nu vrijwel schoon) Ik leer hier veel Dopsk,dank ,....
De carterventilatie heb ik als leek natuurlijk nog niet over na gedacht,als ik de moter weer lopend krijg staat mij nog veel te doen.
En als het droog sudert,is dat een kwestie van verstopping right ? Ik kan helaas de olie er niet uit laten lopen sta nl op straat, en stuit mij wel tegen de borst de auto met die rotzooi erin te starten .Eerst nog de nokvolgers eruit want alles moet gewoon brandschoon. Had al gekeken op i.net wat ik beste bij de olie kan gooien om te reinigen. Wat adviseren jullie ?
( Topic gelezen Olieafscheider/vlamdover ) Waarschijnlijk ook raadzaam het proberen schoon te maken ? Alvorens ik verder ga ?
P.S. En nu herinner ik mij dat ik 2 jaar gelee onderweg in Frankrijk een flacon injector reiniger bij de benzine had gegooid, omdat het blok niet heel lekker draaide. Ik dacht kan nooit kwaad. Maar misschien is dat wel de oorzaak van die uiteindelijke smurry die zich in de moter gevormd heeft.
Wel, ik heb de bloem geen water gegeven. ( Distributieriem/Oliefilter en Olie verversen ) Goede lessen t.o.v. nalatigheid.
Topics: 65
Ter aanvulling, mocht het niet aan bovengenoemde opties liggen.
Bij mij is doordat de oliepompaandrijfas een keer is omhoog geschoten, (was een motor van de sloop) oorzaak, gebroken plastic (!) nokje boven het aandrijfasje. De motor liep vast. Schijnbaar niets te zien, maar bij goede controle was de nokkenas krom getrokken. En zat vast. Aan de schalen zag je niets. Oplossing was een andere nokkenas van die sloop.
Topics: 65
Ik weet niet of deze informatie nog helpend is. Mijn auto startte (draaide) de volgende morgen niet meer. Bleek een 'waterblok' te zijn. Lekke koppaking + scheur in de kop waardoor een cilinder vol water stond. Oplossing was de bougies eruit draaien, starten en de krukas draaide weer. De kop was niet meer bruikbaar.
Verder is ook een keer de aandrijfas van de oliepomp omhooggestoten (ruilmotor inbouw, plastic (!) nok boven de as afgebroken). Motor sloeg vast, de nokkenas leek niets mis mee, niets zwart. Maar bij betere observatie bleek de nokkenas krom, gebogen.Geen beweging in te krijgen.
Ieder geval,de nokkenasvolgers/verlengers zijn eruit. Na veelmatig in gespoten met remmenreiniger grote schroevendraaier in de uitsparingen van de bussen (wrikken en draaien),en een waterpomptang ,kon ik ze eruit trekken.
Duidelijk dat het hele zooitje gewoon vastgekoekt zat .De wanden goed schoongemaakt, maar met wat krijg ik de slik (troep) uit de veren en opgesloten ruimte' s?
Remmenreiniger Ether ? Wasbenzine ? I ets waarmee ik de verbrandingkamers/cilcinders geen kwaad mee doe.Gewone benzine misschien ?
Remmenreiniger WD 40 kruipolie lijkt mij geen optie
Topics: 163
Ik heb veel lol gehad van hg ovenreiniger met dat soort aangekoekte troep.
Maar lijkt me niet lekker voor je lagersschalen etcetera, zeker niet als de kop nog op de auto zit.
Lampenolie of diesel kan je proberen.
Wat kwam er uit het onderblok toen je de oliepomp probeerde?
29 December 2023, 18:33
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 December 2023, 18:37 door Swipsy.)
Nee, uberhaupt die huis tuin en keuken middelen/oplossingen (soms wel werkzaam en nuttig ). Wel de nokvolgers zijn nu brandschoon, van binnen/buiten ( zaten ook vol met drap/slik ).
Al zit er op bepaalde plekken ingevreten plekjes ,en zijn er geen gelijkmatige schaaf/slijtplekken op de bussen buitenkant ,maar ik mag aannemen dat dit niet heel bijzonder is ,
Ik doe de omgevingsruimte (klepschachten) van de kleppen/veren wel met remmenreiniger en een niet pluizige doek/schroevendraaier Nu nog steeds eerst die oude restant van de spanstift ut de nokkenas zien te verwijderen.
En dan ga ik alle zo zoetjes aan in elkaar zetten .De Oliepomp moet ik nog testen ,maar daar kan ik op straat toch niet veel mee
( oliefilter eraf halen etc.) Nu was ik van plan (als hij gaat lopen natuurlijk ) als eerste reinigingsmiddel te gaan gebruiken. Olie te gaan verversen (Filter) en op zoek naar de carterontluchting ( om schoon te maken).
Maar denk dat de moter olie niet zo best is. (Terwijl ik toch zo nu en dan de peilstok eruit trok en niets bijzonders aantrof)
Daarna heb ik dan nog veel te doen om te zorgen dat t geheel tip top in orde komt ,en me geen zorgen meer hoef te maken over de conditie van het blok. ( morgen oliepomp checken en kijken wat eruit komt Dopsk ,ik laat het je weten
2 January 2024, 16:36
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 January 2024, 18:23 door Swipsy.)
Zover om de nokkenas in te bouwen, alles ingevet, oliepomp gecontroleerd nieuw spanbusje erin.,
Nu heb ik de nokkenas op z'n plaats gelegd en vraag ik mij 2 dingen af..
Is het normaal dat de as kantelt bij de 3e cil.? En moet ik gewoon volgens de volgorde de moeren aan gaan draaien ?
Of hoort de as als het ware gewoon vlak komen te liggen op de plaatjes gelegen in de onderste lagersschalen?
De nokken ( voor staat in BDP) staan in eerste instantie volgens de juiste volgorde en de geleidepen (het beruchte spanbusje) staat boven
Nu kan ik wel de nokkenas plaatsen met tegelijkertijd de keerring voor erin, om m waarschijnlijk later aan te kunnen drukken.
Maar hoe zit het met de keerring achter (tegen schutbord 4e cil.? )
Alvast dank voor jullie reactie.
P.S. ( zoek me verder wezenloos naar gereedschap nr 5021 ( inmiddels gevonden pers montagegereedschap ) en nog 1 vraag alvorens ik weer de nokvolgers eruit haal
( zijn de lengte 's van de bussen verschillend ? Inlaat/Uitlaat ? ) i.v.m. het stuiten van de n.as op de plaatjes/nokvolgers. Al lijkt het mij onwaarschijnlijk
Gezien het gereedschap ,zal het feit zijn de as dus toch onder spanning gemonteerd moet worden ? met eerst de achterste lagerkap te monteren, vervolgens volgens het schema in 3 fases aandraaien.
Topics: 163
Kan je gewoon rustig aandraaien door de moertjes voorzichtig aan te draaien. Beginnend waar die het hoogste ligt, zodat hij langzaam steeds rechter komt te liggen.
Kwam er een beetje frisse olie omhoog bij de lagerschalen?
Yip Dopsk , schone olie gewoon , evenals op de peilstok aanwezig .Dank voor de tip. Ik had begrepen dat je het in 3 fases moest doen en niet als veelal gedaan zou worden in plus.min . 5 . Omdat je dan te veel verschillende keren kracht op de as zou zetten.
En ook dat de as zich weer moet gaan zetten.dus niet gelijk starten.
Ieder geval hoe dan ook ,pak het voorzichtig aan zoals je aangeeft.eerst alles handvast en langzaam aan met hoogste punt beginnen , uiteindelijk kruislings volgens juiste volgorde. Dank je Dopski
4 January 2024, 16:21
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 January 2024, 17:17 door Swipsy.)
Dank jullie voor de adviezen en de tips
Het blok loopt weer goed. Alleen het spanpennetje nog inkorten i.v.m.de dikke ring ( tussen nokkenas bout + tandwiel ) ring zit er nu niet tussen maar kan volgens mij 123 geen kwaad. Verders nog de deksels erop 2 spanbouten vervangen i.v.m.de v snaren.
Dan komende sleuteldagen moterreiniging/filter/carterontluchting etc.etc. alles om de moter weer in conditie te brengen.
Alvorens ik startte eerst weer de nokkenas gedraaid (wereld van verschil,) nu weet ik hoe soepel het dus echt moet draaien.
Het is maar goed dat de distributieriem het begaf ( achteraf ),want vermoed dus dat de boel echt vastgelopen zou zijn ( zou te heet worden en nokvolgers vooral met die drap etc. zouden het uiteindelijk begeven door d wrijving.)
Anyway,Goede lessen gehad. Injector reiniger ( niet meer doen dus ) olie en fiter regelmatig vervangen ongeacht de km's danwel vooral in periode van korte stukjes rijden,en natuurlijk je distributieriem ( al was het nu juist wel weer m'n redding dat de vertandingen weggeslepen werden op tandwiel krukas )
Groet en tot het volgende probleem ;-) Swips.
P.S.
Jullie zullen me vanaf nu wel vaker treffen op deze site ieder geval. Heb er weer helemaal zin in om met m'n bolderkar weer aan de gang te gaan Heb hier veel geleerd.Nogmaals mijn dank
|