Topics: 84
Pak een andere kop. Zo'n kop is niks bijzonders, behalve de uitlaatkleppen, nokkenas en injectorgaten is het een gewone 1000398 die op alle B21's zat.
Een stalen bout uit een alu kop boren is geen pretje. Wat ik altijd doe met afgebroken tapeinden, is er een net zo lang bobbels oplassen tot ik die met een tang kan pakken. Zelfs tot een paar mm onder het oppervlak werkt dit nog.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 13
Hey Marc,
That's right. Echter zat hij zo'n 5 a 7 mm in de kop.
Daardoor lassen geen optie.
Boren + tappen (linksgedraaid) ook geen optie.
Dus dit was de 'enige kans' zo'n beetje.
Andere kop zit er inmiddels al op, gisteravond nog overgebouwd.
Dus de 'defecte' kop kan naar revisiebedrijf om afgevlakt en uitgeboord te worden.
(wellicht kunnen zij 'm eerst dichtlassen en daarna weer 'vers uitboren'.
Ik zal eens navragen straks).
Topics: 6
Is vonkverspanen misschien een oplossing? Hebben ze mij ooit voorgesteld om te doen. (Ik heb ook nog zo'n kop liggen met afgebroken bout :

).
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Topics: 5
vonkverspanen is zoals het woord al zegt een verspanende bewerking. met andere woorden er wordt juist materiaal weggehaald.
In dit geval lijkt me dat niet de beste oplossing omdat je juist het aluminium rond de schroefdraad weer wilt opbouwen.
hele brute oplossing is misschien groter uitboren en een grotere maat schroefdraad helicoil erin.
Topics: 56
Met vonkverspanen kan je de resten van het tapeind weghalen en het gat opnieuw tappen.
Voorbeeld
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 289
Elvis schreef:vonkverspanen is zoals het woord al zegt een verspanende bewerking. met andere woorden er wordt juist materiaal weggehaald.
In dit geval lijkt me dat niet de beste oplossing omdat je juist het aluminium rond de schroefdraad weer wilt opbouwen.
hele brute oplossing is misschien groter uitboren en een grotere maat schroefdraad helicoil erin.
daar heb ik toevallig gisteren een monteur over gesproken.. ik ken helicoils ook maar dan icm staal. De monteur gaf aan dat ie ze uiteindelijk met het aantrekken op moment finaal uit het aluminium trok... (het ging hier om bouten van een tuimelaaras..) Hij had uiteindelijk als oplossing draadbussen welke bij een revisie bedrijf worden toegepast, en werkt blijkbaar perfect..
Topics: 37
Topics: 13
Gisteravond nog weer bezig geweest.
Heb 't gevoel alsof ik al 2 avonden voor jan met de korte achternaam bezig ben. Maar ja.
;-)
Revisiebedrijf gebeld zojuist. Die kunnen 'm vandaag vlakken voor 3 tientjes.
Dan nu Jeroen even bellen of hij een stukje kop kan wegfrezen en weer vol-lassen,
gevolgd door een helicoil o.i.d.Balen, slikken en weer doorgaan.
Had het blokje van Herme er net zo goed in 1 keer in kunnen zetten denk je dan achteraf, dan was de tap ook
niet afgebroken. Nou ja. Dan was hij er wel afgebroken op het moment dat het blok erin zat, dus dan had ik het
werk dan wel gehad.
Voordeel dat het nu gebeurd is dat alle pakkingen, afdichtingen etc.etc. weer vers zijn en de kop is gevlakt.
Topics: 18
Mooi naadje zo'n afgebroken tap. Zou het zin hebben om eerst WD40 er op te spuiten en te laten inweken of dat zinloos?
Topics: 5
@black moose,
Die toepassing van vonkverspanen kende ik nog niet, mooi werk!
@jambon,
Ik rij zelf ook motor en in het motorwereldje wordt veel gebruik gemaakt van helicoils bij kapotte tapeinden in een aluminiumblok. Zou kunnen dat het moment bij onze brikjes dusdanig hoger of het aluminium van minder kwaliteit.