Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De baksteen van Elvis (242GL)
Ik weet niet hoe zo'n antenne werktzie het al, werkt met een relais en een constante plus.
De accessoirestand geeft alleen spanning als ie op contact staat.
Dan moet je je radio ook op de accessoirestand zetten, zodra je je contact aanzet, gaat de radio aan en de antenne omhoog.
Als je ook naar de radio wilt luisteren als ie niet op contact staat moet je een schakelaar parallel zetten, maar dan moet je wel diodes gebruiken anders gaat de spanning van de permanente 12V naar de accessoirestand.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Normaal gesproken zouden er 2 draden aan moeten zitten: Een permanente 12V, en een signaalkabel. Zodra de signaalkabel geen spanning meer krijgt (is overigens ook gewoon 12V) dan snap'tie dat hij weer moet intrekken. En dat kan hij dan weer omdat hij permanent gevoed wordt.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
Zit er ook op, een bruine, een witte en een rode.
Bruin is waarschijnlijk massa, rood constante plus en wit het signaaldraad, deze moet dan aan de accessoirestand (idd 12V, maar dan geschakeld door het contact)
VW T3 camper TD
Antwoord
Big Grin
Nooit aan het fotootje gedacht......
De aansluitingen kun je waarschijnlijk wel bepalen aan de hand van de penbezetting en het schemaatje op het relais. De aansluiting op de spoel (Vierkantje/rechthoekje met de schuine streep) is de accessoire-aansluiting. 12V en massa is wrs proefondervindelijk doen. Als hij verkeerd om werkt, moet je die 2 verwisselen.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
rood is inderdaad de permanente +, bruin de massa en wit de signaal draad.

Moet maar even kijken hoe ik het ding in zn totaal ga aansluiten, de antenna down schakelaartjes zijn moeilijk te krijgen helaas dus misschien gewoon via de accessoire zekering zodat hij gewoon omhoog gaat op contact (luister niet vaak radio zonder te rijden) in een wasstraat moet de auto toch van contact dus dan is het ook geen probleem.

thx voor de hulp iig.

groeten paul
Antwoord
Schakelaartje onder het dashboard of in het handschoenenkastje om in geval "nood" toch je antenne te laten zakken.
Bijvoorbeeld in een automatische wasstraat, dan moet ie op contact blijven staan om te kunnen sturen.
VW T3 camper TD
Antwoord
Vandaag in een opwelling besloten dat ik mijn toerenteller echt graag wou monteren.
volgens een topic op tb zou het een eitje zijn met alle draden al klaar om aangesloten te worden:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=225648
jammer genoeg niet zo'n feest bij mij!
De situatie van te voren:
[Afbeelding: imag0164t.jpg]
Het loshalen was al volledig k*t! de behuizing van mijn tellers ging eerder los dan de clips bovenin dus na ongeveer een half uur vloeken had ik eindelijk het hele handeltje in mn handen.
Het omzetten van de toerenteller was ook absoluut geen probleem alleen blijkt nu dat er helemaal geen kant en klare draad achter mn cockpitje ligt.
De situatie achter de cockpit:
[Afbeelding: imag0172g.jpg]
ik moet dus zelf een draadje gaan aanleggen, vanaf waar moet deze komen?
dan nog een vraagje, mn kilometertellerkabel zat gewoon over de bevestiging op het tellerhuis heen geschoven, op het huis is wel een soort mechanisme te zien waarmee deze vast gezet zou kunnen worden (soort draaiklik systeem) maar deze zit niet op de tellerkabel. zijn deze los te bestellen?
ook nog even snel de fog light knop in het dashboardje geklikt, dat ging uiteraard wel redelijk soepel alleen nu nog aansluiten..
[Afbeelding: imag0168.jpg]
de komende dagen wordt het dus helaas naar de TU fietsen...

groeten paul
Antwoord
pppff even verder kijken dan je neus lang is paulus!!!
net even wat topics hier doorgelezen en geconcludeerd dat het dus op de min van de bobine moet zijn..

jammer dat t originele kabeltje niet klaar lag maargoed.
morgen weer wat te doen..

groeten paul
Antwoord
Mooi dat je dat gevonden hebt, ff een draadje trekken is niet onoverkomelijk.
De kilometertellerkabel heeft idd een wartel, alleen kan deze niet over de kabel heen.
Er zit een aluminium kraag aan het uiteinde.
Is de wartel niet naar onderen geschoten, een stuk terug op de kabel?
Misschien verduidelijkt dit het verhaal. Is wel van een p1800, maar gaat om het idee.
[Afbeelding: volvo_668169.jpg]
Hier de kabel van een 240, maar zie je dat kraagje niet zo duidelijk, er zit een kunstof wartel aan.
[Afbeelding: Volvo_1215546.jpg]
VW T3 camper TD
Antwoord
Die kunststof wartel is van hard plastic wat makkelijk breekt als men met bijvoorbeeld een waterpomptang de kabel los wil maken van de teller.
Je kunt ook zelf een klemplaatje fabriceren om te voorkomen dat de kabel uit de teller kan schieten.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Een baksteen op lucht - 81' 244 GL Yezzz 30 19.351 2 November 2021, 17:32
Laatste bericht: Yezzz
  even voorstellen! (volvo 242GL 1979) RutgerK 13 8.458 20 October 2014, 22:33
Laatste bericht: RutgerK
  De witte baksteen :) Wottel 74 47.149 17 June 2012, 12:07
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)