Topics: 18
Kwekkel schreef:Wij wonen nu 3,5 jaar in Zweden, op het platteland zo'n 10 km buiten Uppsala.
Een vakantie hier kan ik je zeker aanraden. Alleen raadt ik je wel aan om in de buurt van een grote stad iets te zoeken. Zeker met kinderen.
Tenzij je van bos, natuur en water houdt. Een park als b.v. een Efteling is hier niet. Mijn favoriet is Stockholm. Omdat het voor ons dichtbij is en omdat het een fantastische stad is.
Zitten er bij jullie in de buurt ook agrarische bedrijven of is het jullie kant al meer bosbouw?
245L VAN
Topics: 46
Sebastiaan! schreef:Zitten er bij jullie in de buurt ook agrarische bedrijven of is het jullie kant al meer bosbouw?
Het is hier vooral landbouw. Erg mooi als alle velden begroeid zijn. Er is ook wat veeteelt maar niet zo veel. Voor zover ik weet zit hier vlakbij een varkenshouderij en een stuk verderop een veehouderij maar dat is het wel. Hoezo de vraag? Emigratie plannen? ;D
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Topics: 18
Kwekkel schreef:Het is hier vooral landbouw. Erg mooi als alle velden begroeid zijn. Er is ook wat veeteelt maar niet zo veel. Voor zover ik weet zit hier vlakbij een varkenshouderij en een stuk verderop een veehouderij maar dat is het wel. Hoezo de vraag? Emigratie plannen? ;D
Neen,
Stage plannen.
Ben afgelopen zomer ook in Zweden geweest, In Getinge tussen Halmstad en Falkenberg, maar helaas weinig volvo's. en toen had ik nog niet de mogelijkheid om zelf rond te rijden.
245L VAN
Ik zou het niet minder serieus maar eerder anders willen noemen. De focus ligt hier vooral op veiligheid en milieu.
Waar in NL een auto wordt afgekeurd kan de auto hier worden goedgekeurd met een zogenaamde 2:a anmärkning. Dit zijn defecten die zo snel mogelijk hersteld moeten worden maar je hoeft niet terug voor een herkeuring. Voer je de reparaties niet uit en je politie zet je aan de kant heb je een probleem. Ik had zelf een aantal keren een 2:a bij andere auto's. Een keer viel de achterste pijp van de achter demper tijdens de keuring. Auto gromde wel een beetje maar verder geen probleem. De andere 2a: was dat de rubbers van de verbinding stang tussen voorwiel draagarm en stabilisator ontbraken. Bij mijn Volvo 460 (hij roest in vrede) kreeg ik een 2:a op roestige remleidingen achter. Wat ik aan de lijve heb ondervonden en ook lees op Zweedse fora geven o.a. defecten aan remmen, verlichting, wielophanging, wiellagers direct afkeur. Afhankelijk van het defect moet de auto binnen 2 of 4 weken aangeboden worden voor herkeuring.
Wat ook op het keuringsbewijs kan staan is een z.g.n 'Bra att veta' (goed om te weten) B.v. ernstige roestschade aan b.v. kokerbalken wordt vermeld. Nog geen probleem voor de veilighed maar heeft wel aandacht nodig.
Bij mijn Volvo heb ik de keuringsrapporten van de 10 jaar dat de vorige eigenaar de auto in bezit had. Auto is bijna alle keren afgekeurd op defecten aan de verlichting. En dat begrijp ik nu totaal niet. Dit zijn toch vrij simpel te herstellen defecten en het spaart je een rit naar het keuringstation en 200 Kr. Maar goed dat ter zijde.
Trouwens prachtig als je zoveel keuringsrapporten bij je auto hebt. Dit verteld toch wel iets over de auto. Tegenwoordig kan
je sinds 4 jaar als eigenaar de keuringsrapporten downloaden van de Bilprovningens website. Helaas niet de rapporten daarvoor.
Enneehhhh.... het een en ander hangt ook af welke keurmeester je treft. Ik weet bijvoorbeeld dat geen gevarendriehoek in de auto = afkeur. Deze heb ik dus altijd bij de hand. Bij de laatste keuring vroeg de keurmeester nergens naar.
Ook is er een klein schandaaltje in Malmö aan het licht gekomen. Een keurmeester had volgens de statistieken wel erg veel goedkeuringen.... tegen betaling.
Kwekkel schreef:Geen idee waarom maar Volvo bezitters krijgen extra korting op de verzekerings premie.
Ben er inmiddels achter: de premie is mede gebaseerd op de veiligheids klasse van een auto.
Ik heb ook een Citroen Xantia '97 met airbag,ABS wat mijn 240 niet heeft maar gebaseerd op botsproeven en ongeval statistieken wordt de 240 als aanzienlijk veiliger aangemerkt. Dit ging dus voor de Volvo 460 die ik hiervoor had niet op. Hier een link naar het onderzoek:
http://www.folksam.se/testergodarad/bilk...kerarbilen
Topics: 22
ik ben afgelopen zomer ook eens meegeweest naar de zweedse Bilprovning (op vakantie bij kennissen daar, Gothenburg) en daar waren ze niet zo heel soepel. de nadruk lijkt er anders te liggen zoals je al opmerkte.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 10
Moet de 31ste weer naar Bilprövning, kan volgens mij vrijwel niets aan mankeren
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
oga244 schreef:Moet de 31ste weer naar Bilprövning, kan volgens mij vrijwel niets aan mankeren
Dat denk en hoop ik ook iedere keer en tot nu toe ging het steeds redelijk goed. Gelukkig kost een herkeuring maar 200 kr maar
je moet er toch weer heen. Sinds kort zijn nu beide keuringsstations hier in de stad nu ook op Zaterdag open.
heb er sinds de vorige keuring max 200km mee gereden
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019
ik sinds vorige week dinsdag ook weer een jaar onder de pannen, mankeerde niets aan
8555152121 418 1994
5263213001 719 2019