Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
144 uit 1970. Technische vragen...
Hele goeie..zal ik dan ook doen. Gisteren met Nordicar gesproken en een bestelling geplaatst. Ook de voorpijp. HET IS AL BINNEN. Wat een service!
Ook een thermostaat besteld met rubber. Eens kijken of ik ergens een handleiding kan vinden op het forum. Mss lukt me dat zelf want het is bar koud in de autoSmile

Ik heb volgens mij 1 carb. Foto's komen zo.
Antwoord
[img width=800 height=600]http://www.globalboxingunion.com/motor1.jpg[/img]

[img width=800 height=600]http://www.globalboxingunion.com/motor2.jpg[/img]
Antwoord
B20A dus maar maakt verder niet uit. Je zult wat koelwater moeten verwijderen, emmer onder de radiateur, onderste slang klem los, niet meteen er af trekken, gecontroleerd loswrikken en probeer zoveel mogelijk op te vangen. iig tot onder het punt van het thermostaathuis. Voor de zekerheid een can koelmiddel en een slangklem reserve, als deze stuk gaat hebt je r geen..

de 2 boutjes van het thermostaathuis los, verassing, de motor heeft engelse maten dus sleutel 13 is te groot, 12 te klein, dan maar 1/2. Met 13 loop je de kans dat je de boutkoppen beschadigd. met een (liefst kunststof) hamertje het huisje lostikken, en je hebt de thermostaat in je handen.. let je wel op dat ie r niet ondersteboven in gaat..!

montage in omgekeerde volgorde, alles weer vast, vergeet de slangklem beneden niet, koelwater vullen, kachelkraan open (ventilatie uit laten) straten en warm laten draaien. Laat de radiateurdop er nog even af, dan kan ie wat makkelijker de lucht kwijt, op gegeven moment wil ie gaan overlopen, motor uit, dop er op, nog ff lopen, af en toe in de bovenste slang knijpen (pas op de fan!!!) om het laatste beetje lucht naar het resorvoir te dirigeren, als de motor op temp is moet het water op "max"staan, als je nu de ventilatie aan zet zou je zo ongeveer orchideën moeten kunnen kweken binnen. Wordt ie nog niet warm, dan wijst eea richting kachelkraan of d bediening daarvan..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Nog meer 240 onderdelen, het hele motorblok zo te zien komt uit een 240 van 1975, een B20A. Nooit geweten dat daar een apart aluminium spruitstuk voor was.

Het 140 spruitstuk voor enkele carb (B20A dus) is ÃÃn stuk helemaal van gietijzer.

Voor de rest ziet het er aardig compleet uit. Leg gelijk de benzineleiding tussen thermostaat en kleppendeksel door, daar ligt-ie veiliger.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Nog meer 240 onderdelen, het hele motorblok zo te zien komt uit een 240 van 1975, een B20A. Nooit geweten dat daar een apart aluminium spruitstuk voor was.

Het 140 spruitstuk voor enkele carb (B20A dus) is ÃÃn stuk helemaal van gietijzer.

Voor de rest ziet het er aardig compleet uit.

verdomd ja, ik zat al naar de fan je kijken (meteen er af een een zelfdenken ding er in, nog sneller op temp..) dat spruitstuk moet dan in een 2 serie gezeten hebben, of zie ik laswerk in het aluminium..?

iig minder hitte in het inlaattraject ook, en een "modern" bediening mechanisme.. zou zomaar een stukje huisvleit kunnen zijn, uitlaatspruitstukje van een P1800, combi van een B2** en inlaat van ook weer P1800 ( :'() . Zover zit eea nou ook weer niet van elkaar vandaan, en de flow zal zeker beter zijn..
Antwoord
Pas op dat je accu goed vast staat of zit er een spanband die wij niet zien?

Verder geen fratsen, kan alleen wel een vet lapje langs; blinggg
Dan even de bedrading fatsoeneren.
Antwoord
Huisvlijt, dacht ik ook aan, maar je zou toch wel erg wanhopig zijn als je een inlaatspruitstuk van een B20A zelf in elkaar ging lassen terwijl er duizenden rondslingeren?

M.a.w. wij zijn erg benieuwd naar dit spruitstuk, maak nog eens wat jippoooo foto's van dichterbij en rondom.
Antwoord
Bedankt voor de hulp! Dit betekent dan wel dat ik voorzichtig moet zijn voor ik iets bestel toch? Zal zo nog wat foto's maken. Ik zie geen laswerk verder op het blok. Goeie tip van de accu. Zal ik ook ff bekijken!
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Pas op dat je accu goed vast staat of zit er een spanband die wij niet zien?

is ook een kleintje zo te zien..

Marc1970 schreef:Huisvlijt, dacht ik ook aan, maar je zou toch wel erg wanhopig zijn als je een inlaatspruitstuk van een B20A zelf in elkaar ging lassen terwijl er duizenden rondslingeren?

M.a.w. wij zijn erg benieuwd naar dit spruitstuk, maak nog eens wat jippoooo foto's van dichterbij en rondom.

nou ja, losgekoppeld van de uitlaat is wellicht precies wat de vorige eigenaar in gedachte had, alleen jammer van het 1800S spruitstukje..
Antwoord
Zou kunnen dat je voor sommige carburateur onderdelen de 240 variant moet hebben, maar dat zullen er heel weinig zijn. En sommige rammelende en piepende zooi zoals de gasstangen heb je helemaal niet, vandaar ook het 240 gaspedaal.
De stroomverdeler zou je ook eens moeten bekijken, sommige hebben vacuumvertraging en andere vervroeging.

Dit blok heeft een paar metrische bouten waar de 140 b20 inch-maten heeft, bij het koppelingshuis en de krukaspoelie o.a. Kom je niet elke dag tegen.

Deze kop heeft grotere inlaatkleppen, da's dan weer aardig. Merk je ook niet veel van.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Volvo 144 1970 grandluxe ovlov2 70 73.707 18 July 2019, 22:50
Laatste bericht: ovlov2
  stuurhuis revisie vragen ton76 13 13.979 21 August 2012, 18:24
Laatste bericht: ton76
  enkele vragen mbt 142 patrick2wd 8 6.424 21 March 2012, 11:16
Laatste bericht: patrick2wd
  Rallye-dash: enkele vragen keter 44 33.080 15 June 2011, 16:08
Laatste bericht: keter
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 34.681 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)