Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
motor (1993 Volvo 240 super polar) valt vaak uit bij een lage snelheid
sinds deze week valt de motor van mijn volvo 240 super polar vaak uit bij een lage snelheid, lager dan ca. 25 km per uur. Alle lampjes gaan dan branden, de stuurbekrachtiging valt uit, knipperlichten e.d. doen het nog wel, maar de motor valt stil. Wel kan ik meteen de motor weer starten, flink gas geven (beetje aso...) en doorrijden. stationair laten draaien lukt niet, dan valt de motor ook al snel weer uit. De auto meteen donderdag naar de de garage gebracht en daar hebben ze o.a. de relais (zeg ik het goed?) vervangen en nog een ander onderdeel.

De terugweg van de garage naar huis ging probleemloos, vandaag voor het eerst weer in gereden en op een stukje van ca. 4 km heb ik zeker 8 keer motoruitval gehad. Waar zou bovenstaande aan kunnen liggen denken jullie?

Alvast bedankt.

groeten,
Ronald
Antwoord
Is dat 25 uitrollend met gas los, of 25 in de eerste versnelling, of in de tweede, langzaam rijdend zeg maar?

Stationair problemen komen vaak van het gasklephuis (vies), de stat. regelklep (vies), de gasklepsensor of de afstelling vd gasklep. Garages gaan eerst 20 onderdelen vervangen voor ze wat gaan nadenken, afstellen of schoonmaken, jammer maar helaas.

Als de motor stopt, stoppen alle aanhangende onderdelen zoals de stuurbekrachtiging en de dynamo ook, de lichtjes gaan aan, da's allemaal normaal.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
@marc1970 bedankt voor je reactie. Het gebeurt als ik het gas loslaat, als ik gas blijf geven blijft de motor aan. Ik zet 'm eigenlijk nooit in z'n vrij, is dus wel altijd in de versnelling (valt uit bij zowel de 1e als 2e versnelling), maar dan nog valt de motor uit. Nu ik jouw reactie lees weet ik ook weer welk onderdeel ze ook al vervangen hebben naast de relais, het gasklephuis. Maar ja, helaas nog zonder resultaat.

Ik heb trouwens wel vertrouwen in de garage waar ik kom, ik heb wel het idee dat ze niet zomaar wat doen. Maar ja, dan is puur hoe het overkomt... :-) Ik zal maandag sowieso ff weer bellen en ook jouw suggesties noemen, kan geen kwaad lijkt me.
Antwoord
Kan ook dat er ergens valse lucht binnen komt, in die harmonicaslang bv. Of dat de ontsteking het nog maar net trekt, kijk eens in de verdelerkap & naar de bougies.

Was de motor een beetje schudderig voorheen? Stationair draaien is maar een soort improviseren van de kant van het motorblok, hij draait veel liever 4000 rpm.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
@Marc1970 ga ik zeker melden maandag, heb weleens eerder iets dat ik via dit forum als advies heb gekregen doorgegeven aan ze, kreeg niet de indruk dat ze dat vervelend vonden. Enige dat ik hoop is dat 't niet een erg dure grap wordt om het euvel te achterhalen....

Ik heb niets gemerkt zoals een onrustige motor. Juist te rustig, als je 'm nu aandoet merk je dat 't niet kan bijbenen en uitgaat.

Antwoord
Is het uitlezen van de ECU misschien een idee? Ik heb hiermee ooit eens slecht contact van een temperatuursensor gevonden. Om te voorkomen dat er nog oude meldingen in staan: accupool los, paar minuten wachten aansluiten en weer gaan rijden. ECU is dan gereset en je weet dan zeker dat de eventuele codes nieuw zijn. Gaat het nog steeds/weer fout ECU uitlezen en hopen dat er wat nuttigs in staat. Dit is helaas niet altijd het geval maar het zou je wel op weg kunnen helpen.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
Ik denk eerder in de richting van de brandstofdrukregelaar. Als het membraam stuk is, krijg je dezelfde symptomen.
Kost weinig en makkelijk te vervangen:

http://volvolvo.nl/forum/topic,3632.0/
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
het euvel is afgelopen donderdag opgelost! Ze hebben het gasklephuis en nog iets schoongemaakt en sindsdien loopt ie weer als een zonnetje. Begin van de week nog wel mee gereden, wel boeiende ritjes waarbij de motor op een stukje van ca. 4 km 8 keer uitvalt.... houdt de bestuurder in ieder geval wel scherp...

Bedankt voor de reacties!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 373 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.580 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 536 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 588 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.134 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.022 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 833 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.649 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 814 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.752 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)