Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fotos van mijn zwarte 245
pepijnwk schreef:Alleen fertan helpt je niet!!!
Weet ik, morgen eerst afwassen en dan schuren, zinkprimer of eerst plamuur?, strak schuren, aflakken
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Op internet gevonden
Citaat:In de praktijk gebeurt het vaak zo:

Auto komt binnen -> wassen / ontvetten.

Auto gaat naar de plaatwerkerij, daar wordt de auto gedemonteerd / rechtgetrokken / gelast / uitgedeukt.

Auto gaat naar de voorbewerking, daar wordt de auto ontvet en geschuurd.

Gelaste delen zijn vaak met een slijptol van lak ontdaan, dus ga je daar eerst een overgang in schuren met korrel 80/120 (niet te warm laten worden) en dan uitschuren met 280 ofzo.

Nu goed voelen hoe het plaatwerk loopt en dan bedenken hoe de holte opgevuld moet worden of de bult teruggebracht moet worden (met een hamer dus...). Dan plamuur aanmaken, met plamuurmes aanbrengen, hoe rechter overeind je het mes houdt hoe minder plamuur er op de plek komt, dus heb je een gedeelte met een deuk smeer je daar plamuur op met een variatie van de stand van je mes.

Probeer de originele vorm zo goed mogelijk aan te houden en niet teveel plamuur te smeren. Dit om 2 redenen...
- teveel plamuur betekent veel schuren, en veel schuren wekt warmte op waardoor je plaatmateriaal verzwakt kan worden, en
- schuren kan leuk zijn, maar met mate Wink

De plamuur wordt na het aanbrengen meestal met 80/120 in de goede basisvorm geschuurd, waarna met 180/280 de grootste schuurkrassen weggeschuurd worden, en de omliggende plek uitgeschuurd wordt met 280/320/400 ofzo... controle wordt gedaan door veel te voelen, en af en toe wat zwarte poeder aan te brengen om daarmee met "het heilig oog" te controleren.

Dan wordt de auto afgeplakt, en wordt er een primerlaag aangebracht.. die bestaat meestal uit een roestwerend materiaal die eerst over het kale metaal wordt gespoten en daarna een primer. Die primer is ervoor om een opbouwende laag te maken voor de aflak, waarin onregelmatigheden van het plamuren nog uitgevlakt kunnen worden...

Schuren van de primer gebeurt meestal in een setje van 280/320/400 droog, en met een natsysteem weet ik het zo even niet maar ik kan me iets voorstellen van rond de 300/400/800/1000 nat... (de meeste bedrijven die ik ken gebruiken voor normale productie een droog systeem).

Dan wordt de auto weer ontvet en afgeplakt waarna de auto naar de spuitcabine gaat, waar de spuiter de auto verder afplakt, nog eens ontvet en met een kleefdoek afdoet, waarna de auto wordt gespoten.

Wat is nu het belangrijkste voor het schuren samengevat in een aantal punten?

1. Voelen, das echt het belangrijkste zonder dit weet je niet wat je aan het doen bent (zeker in het begin, iemand met ervaring kan natuurlijk al een gedeelte op routine doen, maar ook die moet nog goed voelen).

2. Niet teveel schuren (houdt de warmte uit het materiaal en je wilt gewoon zo min mogelijk werk hebben aan schuren).

3. Netjes werken en tussen alle gangen door zorgen dat je werk vetvrij is en blijft.

Het poces zelf is vrij snel door te hebben (de verschillende soorten van schuurpapier / schuurmiddelen gebruiken), het smeren van plamuur komt ook vrij snel.. en het schuren is een kwestie van ervaring en er gevoel voor hebben....
VW T3 camper TD
Antwoord
Ik heb ook altijd geleerd van spuiters dat plamuur het liefst op kaal metaal moet komen en daarna pas primer!
Dus inderdaad eerst fertan dan wassen goed(!)drogen en plamuur en primer. Vervolgens lakken.

Antwoord
Deze week bezig geweest met het weer zwart en strak maken van de achterklep, dat valt nog niet mee. Ik heb alleen de bovenkant van de klep gedaan en heeft me al de nodige uurtjes gekost. De rest van de plekken heb ik met zwarte verf maar ff overgeschilderd zodat ie er toch nog een beetje knap uitziet voor de Varfard.
Daarna ben ik begonnen met poetsen, eerst met commandant 4 en daarna met Turtle-wax PTFE (teflon). Hij knap er heel erg van op 8), maar wat een pokkeklus zeg, donderdag de bestuurderskant en de motorkap gedaan en gisteren het dak (man wat een oppervlakte zeg ???), ik was er pas om 21.15 uur mee klaar, kon het nog net zien.
Vandaag na het werk en het volleyballen nog de bijrijderskant en de achterklep en dan heb ik het lakwerk af. Ik heb ook nog bumperzwart en bandenzwart bij de Action gekocht, kijken of ik hier nog aan toe kom voor dat het donker wordt. Morgen te bezichtigen op de Varfard, het weer is in ieder geval goed ;D
VW T3 camper TD
Antwoord
Poetsen zaterdag nog afgerond Smile en zondag dus de Varfard gereden.
Trudy zat de hele dag tegen de gebarsten voorruit aan te kijken en heeft er zelfs een foto van gemaakt en op haar blogje gezet.
Dus het werd tijd voor een nieuwe.
Morgen komt de nieuwe er in, met blauwe band en zwarte voorruitlijst van het laatste type, wordt aan huis gedaan, ik ben benieuwd.
Voor de prijs kon ik het niet laten, €100,- dankzij de all-risk verzekering ;D
VW T3 camper TD
Antwoord
Vandaag de nieuwe ruit laten plaatsen, is toch geen ruit geworden met nieuw type raamlijst. Aangezien ik al twijfelde of ik die wilde plaatsen heeft de doorslag gegeven dat zij 'm niet konden leveren. Tzt, als ik het projekt wil doorzetten wil ik er een lijst opzetten van een Turbo/GLT uit hetzelfde tijdperk, dan blijft het toch nog min of meer origineel.
Afijn, hier een paar foto's van het verwijderen van het oude raam en het plaatsen van de nieuwe.
De oude met crack aan bijrijderskant, niet zo goed te zien is dat de rand van het raam wit uitgeslagen was en de ruitenwisser lag op de sierlijst[Afbeelding: Foto-TFBNKCCL-D.jpg]
De nieuwe met blauwe band bovenlangs en iets meer getint [Afbeelding: Foto-VPWN4L3Y-D.jpg]
De rotzooi, zand en dennenaalden alsof ie in het bos heeft geleefd.
[Afbeelding: Foto-D8CQX7IZ-D.jpg]

Ruit zonder lijst, ziet er wel kaal uit[Afbeelding: Foto-YE7CXWEW-D.jpg]
Hier wordt ie losgesneden
[Afbeelding: Foto-HS8663YU-D.jpg]

En er uit gelicht[Afbeelding: Foto-NCTPJRO6-D.jpg]

Oude kit verwijderd, wat een vieze kleverige massa.....[Afbeelding: Foto-6AG6KTJR-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-TUCSSMNI-D.jpg] Gelukkig is er goed weer bij 8)

Rand van het raam wordt met primer ingesmeerd voor een goede hechting[Afbeelding: Foto-RR677XEZ-D.jpg]

De klemmetjes worden er opgezet en de lijst op het raam gedrukt
[Afbeelding: Foto-87OMPRKB-D.jpg][Afbeelding: Foto-4MHKOH3D-D.jpg]

Kit wordt aangebracht[Afbeelding: Foto-LCWOIU44-D.jpg]

Nu is ie klaar voor montage
[Afbeelding: Foto-CXVKJAJW-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-HEQNJ8IC-D.jpg]

[Afbeelding: Foto-EPYV4WLK-D.jpg]

En the finishing touch[Afbeelding: Foto-P8WRMP3P-D.jpg]
VW T3 camper TD
Antwoord
is/was het "kozijn" onbeschadigd..? (tegen roest enzo,,?)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Het raamkozijn was nog helemaal zonder roest. Bij het verwijderen van de kit is er wel wat lak afgegaan, maar met primer ingesmeerd net als op de ruit, dit ligt helemaal beschermd tegen vocht in de kit. Het verbaasde mij hoe mooi het kozijn nog was. Ik mag nu twee dagen niet door de wasstraat, maar dat was ik toch al niet van plan ;D
VW T3 camper TD
Antwoord
Super goed! Ik vind het knap dat die vent dat zo in z'n 1tje kan.
Zal wel weer extra feest zijn nu om ermee te rijden Smile
Antwoord
Black Moose schreef:Het raamkozijn was nog helemaal zonder roest. Bij het verwijderen van de kit is er wel wat lak afgegaan, maar met primer ingesmeerd net als op de ruit, dit ligt helemaal beschermd tegen vocht in de kit. Het verbaasde mij hoe mooi het kozijn nog was. Ik mag nu twee dagen niet door de wasstraat, maar dat was ik toch al niet van plan ;D
dan is het goed, laagje RainX oid er op, kun je de ruitenwissers ook thuislaten..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 234.382 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.817 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 17.109 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.015 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 114.834 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  ik en mijn 244 koert4 76 64.515 15 April 2019, 02:24
Laatste bericht: Marc1970
  Zwarte 940 2.3 LPT Arjan240 13 12.079 20 August 2018, 00:53
Laatste bericht: Arjan240
  Mijn witte 240 Bostel 10 11.098 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Mijn eerste (Update 16-01-11) Martin245 60 46.723 1 April 2018, 21:31
Laatste bericht: Martin245
  mijn prachtige 240 GL is verongelukt. Een andere of toch maar niet? Job 14 16.493 20 February 2017, 23:53
Laatste bericht: Martinus

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)