Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Postma en koppen. Hoofdstuk 2
Blijkbaar gaan koppen dan wel koppakkingen en de 245 niet heel goed samen. Tijd terug al eens een koppakking en niet veel later de complete kop vervangen (oa dank aan AJ).

Afgelopen woensdag krijg ik een sms van m’n eega dat de auto stottert en maar op benzine gaat overschakelen. Tijdje later belt zer me in paniek dat er allemaal rook onder de kap vandaan komt. Toevallig was ik al onderweg en reed in die richting. Aangekomen bij de auto (stond op een puntstuk net na klaverblad Heerenveen A32,…) kap open en ja hoor mayo onder de oliedop en hele motorruimte nat van de kvs. ANWB gebeld en hele circus wordt op gang gezet. Ik vermoed dat de kvs circulatie ermee op is gehouden en daardoor oververhitting is ontstaan. Namelijk geen voortekenen van een lekke pakking waar kunnen nemen.
Maar ieder geval de auto naar Bosscha Langezwaag laten brengen. Maar aangezien zij op het moment erg druk hebben en ik toch wel redelijke schade verwacht (warmloper,…?) de auto vanmorgen op een autoambulance naar m’n sleutelruimte gebracht.
Binnenkort de kop er maar afpakken en kijken wat de schade is. Daarna maar eens plan de campagne maken aangezien er nog een aantal werkzaamheden op de wishlist staan.

Enne is het erg lastig om er een lpt blok in te lepelen?

[Afbeelding: 50230371_6_BZi3-1.jpg]
Antwoord
jan!

da's nie zo mooi, balen man! :-X

Geef maar eens een gil als je aan de slag gaat, wellicht kan ik helpen?

Zal heel even je topic kapen.

Had laatst ook de oliedop in mijn handen en schrok ook van de gele/beige vla-achtige substantie onder mijn dop.
Had al een tijd stilgestaan,of alleen korte stukjes. Kan het daarmee te maken hebben?
Of ben ik ook de l#l?

[Afbeelding: mayo.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Dat is flink balen Jan, ik weet er alles van, leef met je mee als dat een troost is Wink

Rob, rijd je ook op lpg, dan is het heel goed mogelijk dat het condensatie is. Een keer goed warm rijden wil helpen.
Verder geen olie in je kvs, witte rook met een zoetige lucht, dan kan het allemaal wel meevallen.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Black Moose schreef:Rob, rijd je ook op lpg, dan is het heel goed mogelijk dat het condensatie is. Een keer goed warm rijden wil helpen.
Verder geen olie in je kvs, witte rook met een zoetige lucht, dan kan het allemaal wel meevallen.

Condens? Rij al 25 jaar op LPG maar nog nooit deze vla onder de dop kunnen waarnemen ook bij kleine afstanden niet ???
245DL 1980 USA
Antwoord
Idd dikke sjips! Vooral de praktische kant. 245 was wel gewoon een daily driver.

Ga nu voor een ander bakkie zorgen. Kan ik de 245 rustig aanpakken (lees wishlist afwerken).

@Rob
Het kan idd door de kleine eindjes komen. Zouden dan wel echt hele kleine eindjes moeten zijn waarbij de auto niet eens op temp komt. Heb je de rest van de symptomen ook? zoals even op 3 poten lopen de witte rook verbruik kvs?

Anders maar samen even sleutelen Wink
Antwoord
Vanavond even de kop er af gepakt.

[img width=447 height=600]http://i118.photobucket.com/albums/o108/janleendert/b69efef7.jpg[/img]

[img width=447 height=600]http://i118.photobucket.com/albums/o108/janleendert/ea2951bb.jpg[/img]

[img width=447 height=600]http://i118.photobucket.com/albums/o108/janleendert/b50c9dbc.jpg[/img]

Wat me opviel aan de koppakking dat sommige kanalen van van het onderblok groter zijn dan dat die van de koppakking. Hier treed dus een vernauwing op. Is het idd de bedoeling dat je een nieuwe koppakking dus aanpast kvs kanalen? En hoe test je de werking van een waterpomp?

Wanneer is een kop vlak? Eerste indruk is dat hij redelijk vlak is.
En hoe erg is het wanneer er (hele) lichte krassen is de cilinderwanden zitten?

Al met al weer leuke klus Tongue
Antwoord
goh, wel vreemd zo snel!

Had je de kop ooit nagetrokken? IK heb dat ook nooit gedaan maar sommigen hoor ik daar wel eens over. Misschien toch niet zo'n gek idee.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Citaat:Wanneer is een kop vlak? Eerste indruk is dat hij redelijk vlak is.
En hoe erg is het wanneer er (hele) lichte krassen is de cilinderwanden zitten?
kop op een glasplaat leggen zie je heel snel of ie vlak is of niet. Die lichte krassen is prachtig als je die ziet. Dat zijn waarschijnlijk hoonsporen die zitten meestal kruislings op de cilinderwand. Daar blijft een beetje olie in hangen zodat de zuiger minder weerstand heeft in de cilinder. Deze groeven zijn er expres ingemaakt voor deze functie!

Antwoord
Vandaag alles eens nader bekeken.

Heb een idee waarom de pakking er weer tussen uit ligt. Naar mijn idee 2 oorzaken.

*1 -de koelkanalen van de kop komen niet overeen met het onderblok
*2 -de aanwezige doorlaat gaten van de koppakking hebben niet de zelfde afmetingen als die van kop en onderblok (is dit normaal?)

Vraag is dus eigenlijk, kan ik zomaar gaten in zo'n kop gaan boren.
En is het gebruikelijk om een koppakking verder aan te passen aan het blok/ kop?

Onderblok met pakking:
[Afbeelding: Photoapr09161256.jpg]

Onderblok zonder pakking:
[Afbeelding: Photoapr09161933.jpg]

Kop met pakking:
[Afbeelding: Photoapr09150543.jpg]

Kop zonder pakking:
[Afbeelding: Photoapr09144914.jpg]

Kop type 1000398:
[Afbeelding: Photoapr09150248.jpg]
Antwoord
had je wel de goede pakking dan?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Postma en z'n 245 [Vraag LPG op B230F] Postma 245 GL 55 28.803 13 November 2011, 20:40
Laatste bericht: Postma 245 GL
  Postma stelt zich voor Postma 245 GL 55 28.129 12 April 2007, 19:44
Laatste bericht: Rubicon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)