Berichten: 723
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2005
Ik was net bij een bevriende motorgarage in Zutphen. Hij had toevoegingen staan voor olie en benzine, voor meer smering en schoner maken van alle onderdelen. Omdat ik nogal huiverig ben om iets anders dan brandstof c.q. olie in m'n auto te gooien zou ik willen weten of iemand hiermee ervaring heeft, en welke.
Volvo 940 lpt Polar estate 1998 255.000km<br />Volvo 245 DL 1990 315.315+km.<br />Volvo 245 DL automaat DV-49-VF uit 1979 (verkocht in 1997)=> gesloopt?!?<br />Volvo 242 DL ??-UV-?? uit 1978 (ingeruild voor meer ruimte)<br />Ook Honda Goldwing GL1000 uit 1978
Http://www.goldwingforum.nl
Berichten: 21
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2006
Bij oldtimers kan je beter geen versnellingsbak olie met toevoegingen gebruiken is mij verteld. De toevoegingen zouden te agressief zijn voor het oude spul en de boel aantasten... :?:
245 1979<br />343 1980
Berichten: 164
Topics: 21
Lid sinds: May 2005
Vanmorgen ff mijn 240 een beurtje laten geven, 1 van de injectoren is ws verstopt en er is een busje injectorreiniger ingegaan, dat kon zowiezo geen kwaad volgens de monteur...
Verder ben ik ook niet van de toevoegingen maar als men dit aanraadt laat ik het niet na... Nu nog hopen dat het gaat werken ! :?
cht niet<br /><br />Geen Volvo 240 Polar '91, wel een franse diesel<br />Honda Cb900F Boldor '81<br /><br />www.eencity.nl
Berichten: 723
Topics: 23
Lid sinds: Dec 2005
Ik hoop dat het werkt, Jojoman. Ben benieuwd. Laat even weten of je er iets van merkt.
Volvo 940 lpt Polar estate 1998 255.000km<br />Volvo 245 DL 1990 315.315+km.<br />Volvo 245 DL automaat DV-49-VF uit 1979 (verkocht in 1997)=> gesloopt?!?<br />Volvo 242 DL ??-UV-?? uit 1978 (ingeruild voor meer ruimte)<br />Ook Honda Goldwing GL1000 uit 1978
Http://www.goldwingforum.nl
Berichten: 322
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2005
Bij mij standaard in mijn Polar LPG :
Shell V-power en een flesje injektorreiniger, sindsdien een rustiger loop, als hij een keer op benzine mag rijden, daarvoor toch een beetje onregelmatig.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
ik heb de injectoren (LH injectie) gewoon schoon gemaakt door ze eruit te halen, carburateur reiniger erin, ff spanning erop en perslucht erop. paar keer herhalen en klaar!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 4.732
Topics: 135
Lid sinds: Mar 2005
ik zou ze ultrasoon laten reinigen...meteen rigoreus en goed. Kost volgens mij niet veel.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Ticcie heb toch zo'n ding? Dan zou je ze zelf alleen maar in en uit te hoeven bouwen. (mits je ze niet kapot draait.. :twisted: )
Berichten: 417
Topics: 15
Lid sinds: Mar 2005
Over benzine toevoegingen: de specifieke schoonmaakmiddelen OK (kleppenreiniger, carburateurreiniger en injectie reiniger).
En indien nodig loodvervanger of octaanbooster. De rest is meestal te dure flauwekul.
Olie: In bijna alle gevallen geldt dat je dit pas veilig kunt doen bij oude motoren / bakken nadat deze uit elkaar zijn geweest en opnieuw moeten inlopen. Dan voorkom je ook ongewenste ellende als reacties met oude olieresten enzovoorts.
Een hele fijne toevoeging is molybdeensulfide (moly). Dit materiaal geeft een veel betere smering, omdat het niet (!) vloeibaar is en toch goed smeert en bestand is tegen hoge temperaturen.
Sommigen oliesoorten hebben al een moly toevoeging. Maar het is (soms moeilijk te vinden) ook los te koop. Bij toevoeging is het beter on de verpakking eerst te verhitten tot max. een graad of 50 (je wilt immers je handen niet verbranden). Goed schudden en dan bij in de motor gieten.
Of bij een verversing, eerst door de olie en dan het geheel goed verwarmd en geschud in de motor / bak gieten.
Op deze manier maak je met een olie van de Hema of Gamma een superieur product t.o.v. de dure merk olie?n.
En producten als Slick 50 moet je mijden als de pest. Dat is alleen voor de louche handelaar om een verrotte motor ff goed te laten klinken. Die producten houden het hooguit een half jaar vol, daarna heb je supersnelle slijtage en dus een kapotte motor.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo