Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Gezien de verhitte discussies zou je ook haast gaan denken dat het al plannen zijn, ipv ideeen.

Krijg zelf ook herhaaldelijk de vraag wat ik ga doen, oa van collega's, familie, vrienden, en mensen die naast me staan bij de benzinepomp...
Dirk86 is dus zeker niet alleen daarin!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
deze vraag krijg ik heel vaak idd. buiten dat was ik nieuwsgierig. had een tijdje geen computer dus ik heb ook echt niet alles bijgehouden. maar dit is een goede samenvattingWink
Mag ik jullie vragen wie er LPG ingebouwd heeft vanuit een milieu oogpunt, te weten lagere uitstoot?

Wellcht een idee om MRB vrijstelling te laten bepalen door de RDW op basis van originaliteit en authenticiteit van de auto?

Soort van H-kenteken (Historisch) zoals in Duitsland?

Tevens komen alle omgekatte hokken hopelijk aan het licht...
Mag ik weten waarom een auto op lpg minder vervuilend is? Dat klopt wel een beetje hoor. Maar de gemiddelde gasinstallatie is van het type afstelschroef in de slang. Dat is zon verfijnde regeling dat de uitstoot misschien wel schadelijker is.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
"originaliteit en authenticiteit van de auto" als criterium?
Dan blijven vooral ook de auto's die net oud genoeg zijn binnen deze regeling, dus ook de diesels die nu uit Duitsland gehaald worden / werden omdat ze daar als te vervuilend geweerd worden. En die import wilde men uit milieu oogpunt juist meer tegengaan.
Of het milieu of het geld de reden is voor het aanpakken van de regeling kan ook niet meer echt beantwoord worden, de laatste berichten laten meer het geld als argument zien, het milieu wordt er echter ook steeds weer bij gesleept.
Mijn suggestie zou zijn: MRB-vrijstelling zoals nu, dus 25-30 jaar (schuift jaarlijks op; 30 lijkt de standaard in EU), en dan alleen voor benzine deel. De brandstof toeslagen dus wel heffen.
Dan zijn een hoop goedkope dagelijkse rijders minder interssant (waaronder de diesels en ongeregelde LPGrijders), maar voor de hobby minder belastend.
Uitgezonderd de diesel-hobbyisten, dat is misschien wat minder eerlijk, anderzijds, de oude diesels worden steeds genoemd als reden, en de brandstof is ook goedkoper.
Break-even point is dan wel weer te berekenen, voor diesel en LPG rijders.
Ik zou dan ook weer eens moeten gaan rekenen, wrs gaat de LPG er dan weer uit...

Gevoelsmatig een regel met beste milieu-effect/kosten-voor-liefhebber verhouding. En daarbij lage kosten bij invoer: het is immers al de huidige regeling, zij het dat pre-1986 wagens ook weer brandstoftoeslagdeel MRB moeten gaan betalen (ikzelf incluis).

Ach, zaten we allemaal maar in de politiek en beleidswereld, wat zou de wereld dan mooi zijn... Wink
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Ik wilde het nÃt ook gaan tikken: gewoon benzine geheel belastingvrij en de rest wel laten betalen (eigenlijk gewoon de volle mep, anders blijven mensen in oude diesels rijden omdat een modernere benzine-auto net zo duur is als alleen brandstoftoeslag voor een oldtimer-diesel). Het gemakkelijkst uit te voeren en ze harken toch de nodige centen binnen. En als er oldtimer-diesels mee verdwijnen is het milieu er ook mee gebaat. Tongue
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Mijn suggestie zou zijn: MRB-vrijstelling zoals nu, dus 25-30 jaar (schuift jaarlijks op; 30 lijkt de standaard in EU), en dan alleen voor benzine deel. De brandstof toeslagen dus wel heffen, ook voor auto's van 30 jaar en ouder.
Dan zijn een hoop goedkope dagelijkse rijders minder interssant (waaronder de diesels en ongeregelde LPGrijders), maar voor de hobby minder belastend.
Uitgezonderd de diesel-hobbyisten, dat is misschien wat minder eerlijk, anderzijds, de oude diesels worden steeds genoemd als reden, en de brandstof is ook goedkoper.
Break-even point is dan wel weer te berekenen, voor diesel en LPG rijders.
Ik zou dan ook weer eens moeten gaan rekenen, wrs gaat de LPG er dan weer uit...

Gevoelsmatig een regel met beste milieu-effect/kosten-voor-liefhebber verhouding. En daarbij lage kosten bij invoer: het is immers al de huidige regeling, zij het dat pre-1986 wagens ook weer brandstoftoeslagdeel MRB moeten gaan betalen (ikzelf incluis).

Ach, zaten we allemaal maar in de politiek en beleidswereld, wat zou de wereld dan mooi zijn... Wink
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Het is maar de vraag in hoeverre het ontmoedigen van alle oude diesels (1) milieutechnisch wenselijk en (2) eerlijk is.

(1) Oude diesels stoten vooral grote roetdeeltjes uit. Die grote roetdeeltjes adem je niet zo snel in omdat ze vrij snel neerslaan en als je ze toch inademt kan je lichaam ze redelijk makkelijk afvoeren doordat ze groot genoeg zijn. Ok, het ziet er vies uit maar je lichaam heeft er niet zoveel problemen mee.

Nieuwere diesels stoten vooral fijnstof uit, typisch kleiner dan 10 micrometer. Roetfilters verwijderen de grootste fractie hiervan, de kleinere deeltjes, tot ongeveer 2 micrometer worden wel uitgestoten. Deze deeltjes adem je veel makkelijker in omdat ze zo klein zijn en je lichaam kan ze slecht afvoeren omdat ze zo klein zijn. Vergelijk het met asbest, een plaat is geen probleem maar als je gaat zagen of boren onstaan heel fijne vezels die je wel in kan ademen en door je lichaam niet afgevoerd worden en tumoren kunnen veroorzaken. De fijnste fijnstoffractie is heel lastig te meten met de huidige technieken.

(2) Je kunt mij niet wijsmaken dat veel mensen hierin graag 20.000 km per jaar rijden...

[Afbeelding: mb_180Db_Tirso_Padilla7_small.jpg]
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Pak eens een diesel uit 1979, zoals een 244 diesel of een W123 (waar er al gigantisch veel van rondrijden). Wink Daar kan je erg makkelijk 30k+ per jaar mee rijden als het moet. Tongue

Aangezien de nieuwe regeling in 2014 in moet gaan, zou bij een leeftijdsgrens van 35 jaar een diesel uit 1979 gewoon belastingvrij zijn.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.219 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 86.646 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.082 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.227 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 176.540 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.392 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)